Berømte personer som samlet antikk mynt

Quid sis interest, non quid habearis
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by karstkri »

Mere sansynlig ar det var Shekel som var i bruk i Israel på den tiden.
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Olav K »

En meget lærd og seriøs mynt- og manuskriptsamler, bosatt i nedre Buskerud har en liten utstilling i sin godt sikrede kjeller. Her har han en leirskål fra +/1 år 0, og den er fylt med 30 shekler som denne:
ShekelMekchiurTyre126BC-655AD3270808.jpg
ShekelMekchiurTyre126BC-655AD3270808.jpg (210.01 KiB) Viewed 1143 times
Så da tar jeg det gitt at det var shekler Judas samlet. Men shekelen tilsvarte vel en tri-drakme, altså 3 drakmer. (tetra= 4).
Bildet er hentet fra CNG 327 som pågår nå.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Arve »

Det er vanskelig å kalle ham samler siden han kvittet seg med myntene nesten umiddelbart. Sagt på moderne norsk så flippet han dem vel bare, en praksis som er mye mislikt her på forumet. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by karstkri »

Når vi snakker om Judas penger , ikke akkurat billig : http://www.vcoins.com/en/stores/holylan ... fault.aspx
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Olav K »

Grotesk pris for en sliten (og rimelig vanlig) mynt, spør du meg. Det er mulig at kontamerket daterer mynten til et astronomisk tidspunkt på Jesu tid, men for meg ser det ut som spekulasjon. Ikke at merket er sjeldent, det er det nok - men fortolkningen ser det ut til at mynthandleren står for. Navnet "Holyland Numismatics" tyder på en som sikter seg inn på de mange i USA som samler "Bibelsk mynt" og er villig til å betale litt mer for noe de er sikker på skriver seg fra det "hellige land". Det kan jo like gjerne være et pengevekslermerke. Romersk mynt gjaldt ikke som offer i tempelet, man måtte veksle i "lovlig" valuta, og sheklene var visst det. De som kan sin bibelhistorie vil huske at Jesus drev pengevekslerne ut av tempelet, de tok seg godt betalt for å veksle gangbare denaer og drakmer til akseptert valuta. Enten man tror at Jesus var guddommelig eller ikke, så står det som en påle at han var ganske revolusjonær og anti-autoritær, noe som kirkelig teologi forunderlig nok har klart å dempe ned.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

Arve wrote:Takk for den siste linken. Jeg får se om jeg orker å gå gjennom søknadsprosessen og ta en tur dit en dag. Interessant samling, omstendelig prosess. :)
Hei Arve.

Det finnes kanskje muligheter som ikke er sa byrakratiske, dersom byrakratiet er for byrakratisk.

Jeg har familie i Italia, i en liten landsby ca 1 time nord for Roma.
Far arlig invitasjon til oliveninnhostning og det som det innebefatter. Min familie reiser ned der
hvert ar, og storkoser seg i en landsby, som ikke har drosjer. Desverre har jeg ikke klart a benytte den begivenheten tildags dato.

Da jeg bodde I Spania, klarte jeg (restauranten) a organisere et norsk bryllup i en liten katolsk kirke, med en
norsk sjomannsprest. Dette via kontakter og venner. Hvilket jeg tror er noksa uvanlig.
Men som igjen tilsier at det finnes unntak fra reglene.

Dersom du har veldig lyst til a se myntavdelingen, ta kontakt med lokalbefolkningen/kirken pa det
stedet du har leilighet, og fremstill ditt onske/interesse. Det er mange ganger noen som kjenner noen, slik
at ting kan skje enklere. Det er det som kan beskrives som gjestefrihet et ord som ikke er I bruk sa mye I dag,
men som stadig kan overraske en, nar man er ute pa tur. Ikke alle skal/vil ha betalt.

Dersom du ikke har leilighet i Italia, ta kontakt med en katolsk prest i Norge,og fremlegg din problemstilling.
Alle katolske prester har studert i Roma, og de har sikkert gode rad, eller kan vare en referanse for deg.

Uansett, det blir min fremgangsmate, og en dag SKAL JEG gjore det, slik at jeg kan sla to fluer I en smekk.
Oliven innhosting og besok pa vatikanets numismatiske avdeling.

Haper at du ikke gir opp, for lett.

PS. Se pa det som en uheldig innmeling NNF. Den kan faktisk ta opp til et ar, med tanke pa innmeldingsoyeblikk og generalforsamling.
dersom et medlem har innsigelse.

Dersom det viser seg temmelig umulig sa far vi hape at det er enklere a komme inn i himmelen, og ellers se lyst pa livet.

Mvh
lili
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Olav K »

lili wrote:en uheldig innmeling NNF. Den kan faktisk ta opp til et ar, med tanke pa innmeldingsoyeblikk og generalforsamling.
dersom et medlem har innsigelse.
Regelen om at nye medlemmer må godkjennes i generalforsamlingen praktiseres ikke mer. Vi tar nok en litten opprydding i vedtektene ved neste generalforsamling.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by Arve »

Takk for tipset. Jeg har hus en time sør for Roma og bor der deler av året så det er ikke uoverkommelig å få til et besøk i Vatikanet. Hvis du drar til Roma må du også få med deg myntsamlingen til Vittorio Emanuele III i kjelleren på nasjonalmuseet. Den eneste hindringen for å se denne samlingen er de 8 euroene inngangsbilletten koster. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

Veldig hyggelig a hore at du har "krypinn" i Italia. Dette gir deg jo muligheten til bade kultur,
sprak og historie… og de forferdelige myntene.
Regner med at du nyyyyyter din tilvarelse som myntsamler/numismatiker i det "hellige" riket.
Spesielt da du kan spraket,.

Saludos
Tor :D
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

Olav K wrote:
lili wrote:en uheldig innmeling NNF. Den kan faktisk ta opp til et ar, med tanke pa innmeldingsoyeblikk og generalforsamling.
dersom et medlem har innsigelse.
Regelen om at nye medlemmer må godkjennes i generalforsamlingen praktiseres ikke mer. Vi tar nok en litten opprydding i vedtektene ved neste generalforsamling.
Hei Olav.
Mine gener/proveniens er nok mer fylt med flaskesamler instinkter enn myntsamler/numismatiker innstinkter.
Trives veldig godt selvstendig med min "hobby/investering" ,pa en relativt selvstendig mate.

Da jeg var ung, var jeg medlem av flere idrettslige foreninger med dertil kontigenter som jeg betalte.
Jeg ble eldre, og har fatt 2 tilbud og forenigsdeltakelse (av aktive medlemmer). Hvilket jeg har takket nei til
1. Travellers Club i Oslo, for meg en meget aerbodig klubb, som jeg har stor respekt for.
2. Frimurerlosjen I Oslo, hvilket jeg ikke har orket a sette meg inn i.
Jeg takket nei til begge foresporslene, da jeg trives best selvstendig.

Vedr. NNF, etter a ha lest reglementet (kjapt), vil jeg tillate meg a papeke at paragraf 1
innholder ord som tilsier at formalet er a FREMME interessen for mynter, sedler og medaljer.

Jeg haper at NNF tar til etteretning at i dagens samfunn er internett et alfa omega,
dersom NNF onsker a spre "budskapet"/"religionen", hvorfor ikke via internett.

Hvorfor ma man vare medlem for a fa tilgang til numismatisk informasjon?

Haper at du ogsa tar dette opp pa neste generalforsamling, slik at den "nye generasjone", kan lare
av a lese pa NNF sin internettside.

Jeg skriver ikke dette for en debatt pa Samlerforum, men heller som et input, og haper at dere evt.diskuterer dette pa neste generalforsamling.
Med sporsmal: Hvorand samle mynter uten a vare milionar/rik?

Mvh
lili
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by janpetter »

lili wrote:
janpetter wrote:president John Quincy Adams , Thomas Jefferson , og kong George III av England .
Thomas Jefferson var vel ikke myntsamler?
Han samlet mynter, men heller i henseende om hvordan USA skulle designe mynrter?
Han var vel mere foregangsmannen for dollaren?
Mvh
lili
Det var vel ikke formålet med samlingen vi skulle frem til ? Eller hur ?
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Berømte personer som samlet antikk mynt

Post by lili »

janpetter wrote:
lili wrote:
janpetter wrote:president John Quincy Adams , Thomas Jefferson , og kong George III av England .
Thomas Jefferson var vel ikke myntsamler?
Han samlet mynter, men heller i henseende om hvordan USA skulle designe mynrter?
Han var vel mere foregangsmannen for dollaren?
Mvh
lili
Det var vel ikke formålet med samlingen vi skulle frem til ? Eller hur ?
Er enig med deg. Han samlet mynter. :) Motivet var vel heller "anderledes". :) , enn det som er normalt.

Mvh
lili
Post Reply

Return to “Antikke mynter”