Gammel mynt

Quid sis interest, non quid habearis
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Gammel mynt

Post by romfohj »

Jeg arvet denne av min bestefar, og lurer litt på hva det er. Han oppbevarte den i en fyrstikkeske med bomull, og jeg antar det er en mynt. For meg ser det ut til å være avbildet en konge på den. Googlet litt rundt det og fant ut at det må være en brakteat, da den har mønster bare på den ene siden. Hadde vært morsomt å visst hvor gammel den evt er.
Attachments
20140417_203314.jpg
20140417_203314.jpg (267.42 KiB) Viewed 2867 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gammel mynt

Post by karstkri »

Hei og velkommen til forumet :D Det hjelper med identifisering hvis du kan opplyse om størrelse diameter og aller helst vekt, hvis du har mulighet.Eller har jeg ingen formening utifa bilde , men det kommer sikkert flere som har det.
Last edited by karstkri on 17 Apr 2014 22:27, edited 1 time in total.
karstkri
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

Jeg har desverre ingen mulighet til å finne ut vekten på den :/
Men diameteren er ca 2 cm :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Gammel mynt

Post by samler607 »

Denne mynttypen/gruppen ( middelalder mynt er noe av det vanskeligste, da spesielt for meg å finne ut info om )
Men det første jeg tenker når jeg ser portrettet er at den er Engelsk/ ( storbritannia )
Hvor det er visse likheter med portrettet på din som noen engelske.

Her er jeg bare med forslag, men kan nok hjelpe om du kan ta bilde av begge sider, så vi kan bekrefte/avkrefte om det er en brakteat, eller om den andre siden er slitt ned eventuelt/ helt korrodert.
Så får vi bare håpe noen av middelalder gutta kommer på banen med identifisering, ellers kan jeg finne et annet forum hvor aktiviteten er litt mer aktiv. Da er det bare å søke litt i google på forum og lignende . dog utenlandske forum.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gammel mynt

Post by Kjetil Kvist »

Brakteat med portrett. Norsk eller svensk, tenker jeg. Jeg er på ferie og har ikke med meg bøker, men man finner en referanse på den enten i Schive, Lagerqvist, Skaare eller Norges mynter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Gammel mynt

Post by grenl.har »

Hadde vært artig hvis den er norsk. Ut ifra bildet kan den godt være det. "Face" mynt (portrettet ser rett på deg) hode med krone og hårlokker er innspirert fra Storbritania. (samler607 nevner Storbritania) På Håhon Håkonsons tid (1200 tallet) og seinere hadde vi i Norge tilsvarende mynter som på bildet. Ser ut som brakteat (1/4 penning). Det er også såkalte anonyme mynter (1270-1320) som det kan være. Ifølge "Kolbjørn Skare Norges mynter bind 2" side 32.

Kan også være svensk mynt, som Kjetil K. er inne på. For å få eksakt svar, må du ta med mynten til Numisma, Oslo Myntgalleri, Myntkabinettet i Oslo eller tilsvarende.... Men uansett spennende mynt :D

http://medeltidensmynt.se/ se Valdemar Birgersson

http://www.myntsamleren.no/Norges%20Myn ... onsson.htm se nm 19

(Tyskland har drøssevis med "slåtte" brakteater som jeg har minimalt greie på.)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Enig i at det kan være en brakteat - eller en flatpenning (bare preg på den ene siden, reversen viser ikke spor etter forsidemotiv.) Mynten er ikke engelsk, de holdt seg med tosidig mynt gjennom hele middelalderen.
Flatpenninger forekom på 1100-tallet, men få av disse har portrett - iallfall portrett som ligner mynten her, dog med litt fantasi: Schive IV nr. 61. De øvrige flatpenningene har et klar bysantisk forbilde, mens trådstarters mynt synes engelskinspirert. Jeg ville forfølge flatpenningsalternativet bare hvis mynten er helt slett på baksiden.
Brakteatene, hvor forsidemotivet kommer inkust på reverssiden, har flere som ligner. Såvel Haakon Magnusson, som Olav Håkonsson slo brakteater som kan ligne på herværende mynt. Det er likevel et problem, de fleste som gjengis hos Skaare og i Gard Emsøys bok om middelaldermynt hadde en diameter på en knapp centimeter - og du sier ca. 2cm.
Men, gamle Schive hadde noen plansjer over mer obskure mynter som ofte utelates av de som baserer sine skrifter på hans arbeid.
Her finner vi plansje VII, hvor nr. 53 og 54 nærmer seg 2 cm, og hvor du under plansje VI, finner "uvisse brakteater" fra Håkon V eller Håkon VII, hvor flere kan nærme seg 2 cm. målet. Hvilken - tør jeg ikke ha noen mening om.
Er ikke mynten norsk, kan den være svensk: Mynter som kunne ligne er Valdemar Birgersson (1250-75) - men også her er diameteren et problem. De som er avbildet i den store brakteatboken; Roger Svenssons "Rennovatio Moneta" holder 13mm som diameter.
Finnes ikke mynten i Sverige, er det mest sannsynlige stedet Tyskland, dvs. en av de mange tyske byer, fyrstedømmer, fyrster som mente seg berettiget til å prege mynt. Her er en herskare av myntherrer og myntsteder, men man vil ofte finne at de har noe til felles - nemlig en større blankett en det vi vanligvis finner i Skandinavia. Som grenl.har peker på er "Tyskland" et digert felt, de tysktalende områder var brakteatenes kjerneområde.
Jeg slutter meg ellers til hans råd om å søke sakkyndig vurdering. Jeg tror ingen her på forumet kan gi deg et presist svar, men vi kan nok enes om at din bestefar gjorde klokt når han oppbevarte mynten med varsomhet.
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

Hei igjen! :)
Takk for god respons, og beklager for dårlig informasjon. Jeg har nå tatt nye bilder av mynten fra begge sider, der jeg viser målene med linjal.
Etter det jeg har forstått må dette være en brakteat. Den har mønster kun på en side, og på andre siden ser man samme mønster. På baksiden vender mønsteret innover i mynten (finnes sikkert et bedre ord for dette..). Den må altså være slått på kun på en side. Googlet også litt utifra den informasjonen dere ga, og fant ut at avbildningen lignet svært på mynter av Magnus Lagabøte (konge i perioden 1263-1280). Men som dere nevner, så er mange av avbildningene fra denne tiden ganske like, så sikker er jeg altså ikke. Det har blitt funnet flere mynter av denne kongen, og jeg fant en skisse av noen av disse: http://www.tb.no/polopoly_fs/kongens-fj ... 619788.jpg

Jeg legger ved et bilde av baksiden og et nytt bilde av framsiden. Har forsøkt å få best mulig vinkel på lyset, sånn at mønsteret blir så tydelig som mulig.
Ved siden har jeg plassert en standard centimeter linjal.
Attachments
Myntens bakside
Myntens bakside
neumynt.png (869.39 KiB) Viewed 2716 times
myntneues.png
myntneues.png (1.09 MiB) Viewed 2716 times
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gammel mynt

Post by ramazotti »

Veldig spennende mynt,og uten tvil en brakteat/hulpenning. Den kan godt være norsk,men også dansk eller tysk.
Engelsk er den ganske sikkert ikke,og jeg tviler på at den er svensk.

Kanskje vi kan få litt hjelp av Zzzzz ?
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Gammel mynt

Post by Stein Knutsen »

Må tilstå at dette ikke er mitt område, dog synmes jeg personlig
at denne mynt/bractats motiv ligner meget på Medusa.
Men som alle andre er jeg ydmyk ovenfor experter
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gammel mynt

Post by karstkri »

Det slo også meg Stein, men hun hadde veld slanger i håret og ikke krone.
karstkri
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Gammel mynt

Post by Stein Knutsen »

Som sagt noen ser en krone andre muligens vel andre ting.
som vi alle vet er en mynt i hånden fremdeles rimelig mye bedre en et godt bilde.
Uansett håper jeg de med expertise kommer på banen.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Gammel mynt

Post by 2rhaug »

Vi er jo mange som følger med, og ikke tenk at noe er unødvendig info for oss som ikke er ekspert på området.
Dessuten, denne virker ukjent??
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gammel mynt

Post by Olav K »

Med det nederste bildet i det siste innlegget fra romfojh er jeg ganske overbevist om det kan være en skandinavisk brakteat. Jeg ser en krone, med tre "hovedtagger" mulig to lavere mellom de høye. Hårkrøll over ørene - må ha vært mote i 200 år om man skal tro myntene. Portrettypen (opprinnelig fra England) finnes på flere norske mynter, tosidige som brakteater. De fleste her har "den lille grønne": og se der f.eks. Håkon Håkonsson nr 19, Eirik Magnusson nr. 2 og 4, flere Håkon V Magnusson, og Håkon VI hvor samme motiv gjenfinnes.
Diameteren bekymrer mindre etter å ha sett de nye bildene, blanketten kan ha vært oval, ved uhell eller slurv, men ser vi på perleranden og antar at den går rundt det hele, og at blanketten "egentlig" skulle ha ligget litt utenfor denne, så har vi en diameter på +/- 1.5cm, som bør være innenfor normalen for en skandinavisk brakteat.
Fotografier av brakteater er som oftest ganske ulne, så det er letter å sammenligne med strektegningene til Schive. Mange av disse er gjengitt i Gard Emsøys (alias ZZzzz) bok, og motivlikhet finner vi hos hans Håkon VI Magnusson nr. 9, og Olav Håkonsson nr. 3 - beggge myntene refereres til Schive tab. XII nr. 57. Schive har flere varianter (ingen kritikk av Emsøy - han påstår på ingen måte at han refererer alle varianter.) Og mens de to myntene hos Emsøy har en diameter på knapt en centimeter, har andre varianter hos Schive diameter +/- 1.5 cm. Jeg har ovenfor vist til tab XII, pl VII nr. 54 til 56 som vil ha tilnærmet "riktig" diameter i forhold til mynten som diskuteres her. I Tab. XI, h ("uvisse brakteater fra Håkon V eller Håkon VI") vil man også finne tegninger av mynt som "passer", f.eks.nr. 73, 77 eller 78. (Men selv synes jeg ansiktsproporsjonene på myntene fra tabell XII ligner mest.)
Jeg er ingen middelalderekspert (jeg har bare tilgang til god litteratur) - men jeg vil tro at selv de som er det, vil ha problemer med å felle en endelig dom ut fra et bilde.
Dernest kommer at vi har alvorlige konkurrenter i Sverige. I boken till Roger Svensson, bilde 9.41 vises en mynt av Valdemar Birgersson, Lagergren XVII: 1 a, som i motiv og størrelse godt kan ligne mynten her. Jeg har ikke Lagergrens fortegnelse ( han er vel Sveriges svar på Schive) - så her kan det være flere varianter. Jeg har ikke sett bilder av danske brakteater med lignende motiv, men det kan selvfølgelig finnes.
Derfor - igjen - la eksperter se mynten "live".
Gresk? Medusa? Jeg har vondt for å tro det. Mynter med inkus revers ble laget i gresk Italia (Magna Grecia) særlig i Bruttium og Metapontium. Men, de ble slått med under- og overstempel som ved dobbeltsidige mynter; man hadde et "konkavt" og ett "konvekst" stempel med samme motiv. Brakteaten lages kun med ett stempel. Medusaportrett var vanlig i Svartehavsregionen, men damen er gjerne gjengitt med vidåpne øyne og grimase, og slangehåret har ingen overgang mellon isse og ører - på avbildet mynt i denne tråden må man tenke inn et pannebånd e.l. Men igjen - det at jeg har sett mange, og sett bilder av mange flere, greske mynter - uten å ha sett en brakteat a'la denne, er intet bevis for at det ikke skulle finnes. Men for meg er det letter å lande på en skandinavisk brakteattradisjon som jeg vet mye mindre om.

romfohj: Vet du noe som helst om hvordan, hvorledes, hvor - bestefaren din kom over mynten? Det kan gi viktig spor.
Uansett - som andre har sagt ovenfor - dette er en veldig spennende mynt, og det er moro å leke detektiv!
romfohj
Posts: 10
Joined: 16 Mar 2012 20:42

Re: Gammel mynt

Post by romfohj »

Har hørt litt rundt med slektninger og funnet ut at denne mynten har vært i slekta i lang tid. Min bestefar fikk denne av sin oldefar, og jeg vet at han aldri var utenlands. Derfor velger jeg å tro at denne mynten har sin opprinnelse i Norge. Den kan være brakt hit på den tiden den var i bruk, men at den sannsynligvis ikke har kommet til landet via mine forfedre. De var bønder helt ute ved kysten av vestlandet, så en mulighet kan være at den er funnet for lenge siden. Som sagt er jeg ikke sikker på hvor langt bak i slekta den har sitt opphav, men de var som sagt ikke bereiste folk. Det viser seg også at det har vært stor aktivitet iform av b.l.a handel i området hvor forfedrene mine bodde, helt tilbake til vikingtiden. Hadde vært veldig morsomt å finne ut av denne mynten, da den sikkert har en spennende historie bak seg :)

Håper dette var til hjelp, og at dere ikke har gitt opp :D
Jeg er stadig på leting etter mere informasjon, og vil skrive her så snart jeg vet noe mere som er relevant for mynten!
Post Reply

Return to “Antikke mynter”