Spennende antikk mynt ?!

Quid sis interest, non quid habearis
Post Reply
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Spennende antikk mynt ?!

Post by trygghandel »

Hei.
Har denne spennende mynten. Kan jeg spørre ekspertisen her inne hvilken mynt det er og ca verdi ?
Attachments
02.JPG
02.JPG (190.68 KiB) Viewed 1323 times
01.JPG
01.JPG (191.74 KiB) Viewed 1323 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Spennende antikk mynt ?!

Post by Olav K »

Dette er langt fra mitt område, men jeg ville ha lett i Danmark. midten av tusentallet. Mynten kan ligne på en short cross type slått i England av Knut den mektige mellom 1029 og 1034 (Spink 1159), men etterlignet bl.a. av Sven Estridsson i Danmark. Kongen bærer brynje og kappe med beltespenne på skulderen og holder septer. Hodeplagget kan se ut som en bløt lue (ikke hjelm) omtalt som "diadem", noe som passer med Estridsson Viborg-mynter.("Tusindtallets Danske Mønter", pl. 38).
Er du heldig titter vel Michael Märcher innom, og da vil du få bekreftet/avkreftet om mynten er dansk. Er mynten engelsk er den nok mindre verd enn om den er dansk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Spennende antikk mynt ?!

Post by Olav K »

Det kan jo ta tid før Michael streifer innom, men du kan jo forsøke å sende mail med bilde til Svein Gullbekk ved myntkabinettet.
s.h.gullbekk@khm.uio.no
Han vil nok ikke gi deg verdi (tips: ikke spør om det) men kan som ekspert på middelaldermynt i Norden gi deg en ide om av hvem, hvor og når mynten er slått - så kan du deretter lete selv i auksjonslister.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Spennende antikk mynt ?!

Post by trygghandel »

Takk for det Olav K.

Har sendt dem begge en mail :)

Så blir det spennende å se hva denne lander på.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Spennende antikk mynt ?!

Post by trygghandel »

Da har jeg fått tilbakemelding i fra Baldwin: Mynten er en Anglo-Saxon penny of Canute.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Spennende antikk mynt ?!

Post by Olav K »

Og Canute kjenner vi som Knut (den mektige).
Post Reply

Return to “Antikke mynter”