Auksjonstips

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Auksjonstips

Post by madsemann »

Alex R wrote:Det var det MYE av på Nistadauksjonen
Hvilket er ganske naturlig mtp alt gullet. Mange hadde nok lagt inn bud rett under gullpris, og da får budet rett over gullpris tilslaget :-)
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Auksjonstips

Post by Christian H »

Selv har jeg valgt å la OMG styre budene mine hos BR. Da vet jeg at de har godkjent mynten, byr skikkelig og tar ansvaret for at mynten kommer hjem trygt. Det var ikke spesielt kostbart heller
Samlerområde: Skillinger fra 1700
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

Christian H wrote:Selv har jeg valgt å la OMG styre budene mine hos BR. Da vet jeg at de har godkjent mynten, byr skikkelig og tar ansvaret for at mynten kommer hjem trygt. Det var ikke spesielt kostbart heller
Og det skulle nok jeg gjort også.
Her har man jammen lært mye på en dag.
For en elendig auksjonsløsning. Jeg var i en situasjon hvor jeg ønsket meg 4 objekt, men hadde bare råd til ett av de.
Åpenbart legger man ikke inn max bud på forhåndsbud for alle, da risikerer man jo juling så det holder.
Så finner jeg ut (og her kan det selvfølgelig være at jeg har lest dårlig) at muligheten til å by over nettet avsluttes lenge før lotten blir banket på huset. Det igjen betyr at dersom objektene ligger tett i kø er den eneste muligheten å bestille telefonbud. Det gjorde jeg på objektet først i køen. I dag morges finner jeg også ut at fristen for å bestille telefonbudgivning er 6 timer. Greit nok, dette kunne jeg lest meg til.

Jeg satser da på å gå "all inn" på det ene objektet jeg da hadde fått bestillt (og bekreftet) telefonbud på.
I god tid (jeg fulgte med på resulatene som omtrent oppdateres i "real time") går jeg ut for å være sikker på at dekningen på telefonen er god. Langt om lengre og lengre enn langt går jeg inn igjen og finner selvfølgelig ut at objektet er solgt. Godt innen for kostnadsrammen jeg hadde. Så ringer telefonen, min vakre hustru lurte på hvordan det gikk. Jeg forteller henne "lettere irritert" at BR ikke tok seg bryet med å ringe meg, så det kan hende det blir julegaver allikevel. Nå er jeg rimelig grinete gitt.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Auksjonstips

Post by svessien »

Ole Christian wrote:
Christian H wrote:Selv har jeg valgt å la OMG styre budene mine hos BR. Da vet jeg at de har godkjent mynten, byr skikkelig og tar ansvaret for at mynten kommer hjem trygt. Det var ikke spesielt kostbart heller
Og det skulle nok jeg gjort også.
Her har man jammen lært mye på en dag.
For en elendig auksjonsløsning. Jeg var i en situasjon hvor jeg ønsket meg 4 objekt, men hadde bare råd til ett av de.
Åpenbart legger man ikke inn max bud på forhåndsbud for alle, da risikerer man jo juling så det holder.
Så finner jeg ut (og her kan det selvfølgelig være at jeg har lest dårlig) at muligheten til å by over nettet avsluttes lenge før lotten blir banket på huset. Det igjen betyr at dersom objektene ligger tett i kø er den eneste muligheten å bestille telefonbud. Det gjorde jeg på objektet først i køen. I dag morges finner jeg også ut at fristen for å bestille telefonbudgivning er 6 timer. Greit nok, dette kunne jeg lest meg til.

Jeg satser da på å gå "all inn" på det ene objektet jeg da hadde fått bestillt (og bekreftet) telefonbud på.
I god tid (jeg fulgte med på resulatene som omtrent oppdateres i "real time") går jeg ut for å være sikker på at dekningen på telefonen er god. Langt om lengre og lengre enn langt går jeg inn igjen og finner selvfølgelig ut at objektet er solgt. Godt innen for kostnadsrammen jeg hadde. Så ringer telefonen, min vakre hustru lurte på hvordan det gikk. Jeg forteller henne "lettere irritert" at BR ikke tok seg bryet med å ringe meg, så det kan hende det blir julegaver allikevel. Nå er jeg rimelig grinete gitt.
Synd. Plagsomt. Gjenkjennelig. Vi har vel alle gjort noen slike erfaringer her.

Men det er bare en mynt.

Bruk noen av pengene du nå har til overs på en bukett til din forståelsesfulle kone. :)
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Auksjonstips

Post by Lagrinn »

madsemann wrote:
mynt01 wrote:
Olav K wrote: På auksjonsdagen vil objektet bli utropt til det høyeste gjeldende forhåndsbud - kommer det bud fra salen vil en fra BR sørge for at dine bud følges opp inntil maksbud nås, eller salen gir seg. Legger du maxbudet nær markedsverdi er det alltid en riskikp for at auksjonarius sier til salen: "byr du 100 kr. mer så er den din" - det er mindre mas for firmaet å selge til en i salen som betaler cash, enn å sørge for forsendelse, forsikring, tollpapirer mv.
Skjer det at auksjonarius røper forhåndsbud??
Hvis du har inne bud på feks. 1000,- og salen har bydd opp til den summen, men ikke ser ut til å ville by mer, hender det rett som det er at auksjonarius sier at man får den på neste bud.
Det må jeg faktisk si att jeg ikke liker overhode, mener det står en plass att alle bud behandles konfidensielt, hvor konfidensielt er det når mann står på podiet og sier 100,- til så er den din, skjønner jo nå hvorfor 90% av mine bud på auksjoner er overbydt med ja, 100,-
bergern1
Posts: 61
Joined: 05 Feb 2011 13:58

Re: Auksjonstips

Post by bergern1 »

Jeg har vært på mange auksjoner og det er sånn det ofte er. Sparer pakking og mye annet å selge til en i salen.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Auksjonstips

Post by Lord Flash »

Lagrinn wrote:Det må jeg faktisk si att jeg ikke liker overhode, mener det står en plass att alle bud behandles konfidensielt, hvor konfidensielt er det når mann står på podiet og sier 100,- til så er den din, skjønner jo nå hvorfor 90% av mine bud på auksjoner er overbydt med ja, 100,-
Ikke for å lansere noen konspirasjonsteori, men en kan tenke seg dilemma/mulighet for at der ikke er helt tette skott feks hvis en har gode relasjoner til auksjonarius, eller er både eier av auksjonshus og selger av en mynt. Hvis en da får kunnskap om at der er et høyt maksbud på mynten en skal selge, men startbud er lavt, er det enkelt å by opp til maks (selv eller via andre). Tror noen at sånt skjer eller?
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Auksjonstips

Post by janpetter »

Mistenkte helt klart at det var tilfellet hos Høiland enkelte ganger ja .
Har sluttet helt å legge inn maksbud hos våre danske venner , en del av staben gikk vel til BR da Høiland la inn årene .
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

Du har rett Svessien. Det er bare en mynt. Men mynt i primærområdet mitt dukker ikke opp så ofte. Det sagt så har jeg fått kjøpe to flotte i år som jeg er sikker på at vil gi meg mye glede. Jeg fikk en uforbeholden unnskyldning fra BR, uten at det egentlig er noe å putte i samlingen :D
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Auksjonstips

Post by Alex R »

Skjer det at auksjonarius røper forhåndsbud??[/quote]
Hvis du har inne bud på feks. 1000,- og salen har bydd opp til den summen, men ikke ser ut til å ville by mer, hender det rett som det er at auksjonarius sier at man får den på neste bud.[/quote]

Det må jeg faktisk si att jeg ikke liker overhode, mener det står en plass att alle bud behandles konfidensielt, hvor konfidensielt er det når mann står på podiet og sier 100,- til så er den din, skjønner jo nå hvorfor 90% av mine bud på auksjoner er overbydt med ja, 100,-[/quote]

Tro meg, det har skjedd meg mange ganger på TH. Si utrop er 12.000, så legger man inn maxbud 34.500. Merkelig da at 9/10 ganger så vinner man objektet på 34.000.
Nesten alltid så jeg vant objekter der på rett under limit.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: Auksjonstips

Post by Ole Christian »

vel, jeg er jo en sucker for konspirasjonsteorier, så med Alex innlegg friskt i minne skal jeg poste mailen jeg fikk fra BR
Det er meget beklageligt, at De ikke er blevet ringet op under dagens Mønt Auktion #835.
De var deltagende på ringelisten, men blev pga. en menneskelig fejl ikke ringet op.

Som en ringe trøst, kan jeg informere om, at det højeste kommissionsbud på lot 835/*** var langt over hammerslaget.
Jeg undskylder mange gange for vores manglende telefonopringning, der desværre ikke kan ændre resultatet.

Jeg håber, at vi i fremtiden får mulighed for at være behjælpelige, og vil gerne registrere et sikkerhedsbud, samtidigt med telefonbuddet, som træder i kraft hvis vi ikke får telefonisk kontakt
Det morsomme (sic) her er jo ikke at det høyeste kommisjonsbudet var langt over hammerslaget. Jeg var også der. Og når jeg ga BR inn i glatte ordlag ga jeg også uttrykk for at jeg ville betalt betydelig mere enn hammerslag...

Tenkte egentlig ikke noe over mailen før jeg leste hva Alex skrev...hvorfor vil de ha et sikkerhetsbud, kan de ikke bare ringe meg da? Så kan jeg holde limiten min helt for meg selv? Nei, auksjoner i sanntid er fremtiden tror jeg.
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Auksjonstips

Post by Christian H »

Jeg fikk begge objektene jeg bydde på, en av disse laaangt under maxprisen. Gunnar gjorde en meget god jobb
Samlerområde: Skillinger fra 1700
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”