Peter den store

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Peter den store

Post by anda »

Noen som kan hjelpe meg med årstall på denne? Eventuelt verdi... :)
Peter den store (800x369).jpg
Peter den store (800x369).jpg (230.75 KiB) Viewed 1821 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Peter den store

Post by Arve »

Hvis du i tillegg til bildene, som absolutt er gode nok, også kunne si noe om diameter og vekt på myntene du vil vite mer om så gjør du det litt lettere for oss å finne ut av det. Bare fortsett å spørre, vi liker utfordringer. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Peter den store

Post by Arve »

1 rubel 1720. Når det gjelder verdi så får du følge med på hva den går for her: http://www.sixbid.com/nav.php?p=viewlot ... 8&lot=1690 Din er nok betydelig mer slitt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Peter den store

Post by anda »

Takk for årstallet! :)

Min er vel ikke helt lik den du linket til? Skulderpynten til Peter ikke lik!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Peter den store

Post by Olav K »

Så ulik er den neppe, men jeg ville sjekket vekten nøye. Den Arve viser til sies å være en dobbeltdaler, vekt vel 23 g (lite for en dobbeltdaler?) - doble dalere er oftest betydelig mer verd enn de enkle - som ordinært er de vanligste.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Peter den store

Post by anda »

Er det kun vekt som skiller enkel / dobbel ?
Min veier 29g.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Peter den store

Post by Olav K »

Vekten er et rimelig sikkert skille, teoretisk skal en dobbel veie dobbelt så meget som en enkel. Vektøkning kan gjøre ved å øke diameter eller tykkelse eller begge deler.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Peter den store

Post by MarkusLømo »

anda wrote:Er det kun vekt som skiller enkel / dobbel ?
Min veier 29g.
Olav må forveksle med praksis i andre land, tror jeg. I Russland var 2 rubler en gullmynt, ikke en gedigent stor sølvmynt. Har aldri sett en russisk sølvmynt fra denne epoken større/tyngre enn din. Dine 29 gram høres f.ø. ut som riktig vekt. Vekta på russiske 1700-tallsrubler startet som på en norsk Speciedaler, men ble lettere og lettere ettersom årene gikk. Denne er tidlig nok til å ha full vekt.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Peter den store

Post by anda »

Har et titalls 1700talls rubler, og det jeg sliter med er at prisene varierer voldsomt på tidligere auksjoner i Europa... Dette har så klart med gradering å gjøre,
men det er nok av eksempler på slitte mynter som koster flesk! Ble de laget i forskjellige byer, og dette utgjør forskjellen?
Hvordan kan man eventuelt se hvor mynten er produsert?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Peter den store

Post by MarkusLømo »

anda wrote:Har et titalls 1700talls rubler, og det jeg sliter med er at prisene varierer voldsomt på tidligere auksjoner i Europa... Dette har så klart med gradering å gjøre,
men det er nok av eksempler på slitte mynter som koster flesk! Ble de laget i forskjellige byer, og dette utgjør forskjellen?
Hvordan kan man eventuelt se hvor mynten er produsert?
Myntmerkene viser hvor myntene er produsert. Spesielle priser vil ofte bli forklart av uvanlige myntmerker. Noen årganger er også svært sjeldne og får langt høyere priser enn andre. Vi har også årganger som er forholdsvis vanlige når de er laget i Moskva og sjeldnere når de er laget i St. Petersburg. Mye å sette seg inn i om du skal samle dette området seriøst. Jeg har selv forsøkt på plukke opp noen gamle russiske rubler og har ikke kommet spesielt langt med det prosjektet.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Peter den store

Post by anda »

Ja, blir jo det samme som morgan dollar. Men er det myntmerke på mynten jeg har avbildet?
Tror ikke det blir et prioritert samleområde for min del, men kjekt å vite hva man egentlig sitter på.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Peter den store

Post by Myge »

Du kan sitte på store verdier.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Peter den store

Post by anda »

Ja, rubler er populære og kan være dyre.
Men det er nettopp denne "kan" jeg kunne tenkt meg å fått omgjort til noe mere sikkert.
Tar mynthandlere på seg taksering?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Peter den store

Post by MarkusLømo »

anda wrote:Ja, blir jo det samme som morgan dollar. Men er det myntmerke på mynten jeg har avbildet?
Tror ikke det blir et prioritert samleområde for min del, men kjekt å vite hva man egentlig sitter på.
Mynten din har ikke myntmerke det jeg kan se. Det skulle i så fall være MA (rar A) eller HA (rar A) som var de eneste to som ble brukt så tidlig som 1720.

Det finnes f.ø. rubler med fire forskjellige myntmestersignaturer fra 1720. Det kan stå enten K, OK, KO eller ingenting. Dette kan også forklare forskjellig prising, KO er sjelden. Din ser ut som ingenting-typen.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Peter den store

Post by Myge »

Utfra min Bitkin ser det ut for at 1720 har registrert 117 varianter. Det er 54 forskjellige forsider, og 56 forskjellige baksider, disse er så kombinert på 117 forskjellige vis i Bitkin. Hvis du ønsker, kan du alltids komme innom, så kan du få se litt selv i Bitkin, jeg vil tro du sitter på en liten skatt her. Ikke nødvendigvis mange titalls tusen, men man kan aldri vite.

Det er lettest å sjekke med mynten håndholdt, men jeg synes den minner mest om Bitkin 323. En tidligere omsetning i VF+ ga 450 Euro.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”