Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by hertervig »

Det er jo en kjent sak at de eksemplarene som Samlerhuset selv selger av katalogen "Norges mynter" ikke inneholder oversikt over mynthandlere tilknyttet norsk mynthandlerforening, ei heller annonser fra selvsamme. Grunnen er åpenbar og helt i Samlerhusets ånd.

I år har de gjort et lite ekstra snedig trekk.

De har (ved en feiltagelse) (!) trykket litt færre eksemplarer med annonser, og tilsvarende flere uten. Og nå er man utsolgt for annonseeksemplarene. Så hvis mynthandlerne nå bestiller påfylling av kataloger, så får de stille, pent og pyntelig tilsendt Samlerhuseksemplarer fullstendig fri for de annonsene som de selv har betalt for. Fra Nordfrim.

Kanskje på tide å tenke på en alternativ utgivelse av myntkatalog?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by madsemann »

Alternativet er der allerede. myntbok.no

Denne skulle vært trykket opp og solgt med glanset pappir.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by supersamler »

Hvor har du denne infoen fra?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by hertervig »

Snakket med Thomas på Nordfrim idag.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Ask »

madsemann wrote:Alternativet er der allerede. myntbok.no

Denne skulle vært trykket opp og solgt med glanset pappir.
Eller gjøre den om til en nettside, gjerne med abonnement for å få tilgang, slik at forfatteren har noe igjen for arbeidet sitt. I en slik online- utgave kunne man i tillegg inkludere proveniensanalyser, bakgrunnsstoff, teorier og diskusjoner om hvorfor den ene mynten er en mynt og den andre en jetong osv. Jeg tror nok at papirkatalogens dager er talte uansett, det vil gå i retning av en slik database som forener prislister, resultater, forum osv.

Mvh. Ask
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by hertervig »

Det er nok fortsatt mange myntsamlere som ikke bruker internett, jeg vet om flere, hvorav den yngste er 47 år gammel.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Ask »

hertervig wrote:Det er nok fortsatt mange myntsamlere som ikke bruker internett, jeg vet om flere, hvorav den yngste er 47 år gammel.
Vil nok tro at dette vil endre seg på sikt.

Mvh. Ask
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by hertervig »

Det vil det ganske sikkert, men det er neppe gjort på 10 år enda.

Men hva mener annonsørene i "Norges mynter" om å måtte selge katalogen uten de annonsene de har kjøpt og betalt for?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by vemod »

madsemann wrote:Alternativet er der allerede. myntbok.no

Denne skulle vært trykket opp og solgt med glanset pappir.
Egentlig skulle flest mulig av forumdeltagerne boikottet årets utgave av Norges Mynter, og i stedet satt inn beløpet på konto til jornkris, slik at han på sikt kunne utgitt myntboka, hvis han ønsker det selv da.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Ask »

vemod wrote:
madsemann wrote:Alternativet er der allerede. myntbok.no

Denne skulle vært trykket opp og solgt med glanset pappir.
Egentlig skulle flest mulig av forumdeltagerne boikottet årets utgave av Norges Mynter, og i stedet satt inn beløpet på konto til jornkris, slik at han på sikt kunne utgitt myntboka, hvis han ønsker det selv da.
Jeg er med.

Hadde en " book on demand " løsning vært noe ?

Mvh. Ask
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by jornkris »

Angående myntbok.no hvor innholdet for tiden ligger her: http://myntbok.files.wordpress.com/2012 ... larsen.pdf
Jeg tenkte til høsten neste år å trykke opp en forbedret utgave. Den vil inneholde mer om myntene, men være helt uten priser. Enkel innbinding.
Pdf'en som ligger på nettet fikk oppdatert priser i april/mai i år. Den ligger fritt tilgjengelig, de som ønsker det kan printe ut et eksemplar til egent bruk. Eller bare lagre pdf'en på datamaskinen sin.
Jeg tenkte forløbig ikke å trykke med priser, kanskje ved neste oppdatering som vil skje etter den uten priser er ferdig.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by hertervig »

Den er fin, denne katalogen din, ja. Lastet ned den nye versjonen din nå, og ble sittende og lese litt her og der. Beundre noen bilder. Og hele tiden med en god følelse av trivsel. At 4-skillingen 1825 med sølvinnhold på 25 % kunne se sånn ut hadde jeg aldri trodd. Anbefales uten noen form for forbehold.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by ZZzzz »

hertervig wrote:. At 4-skillingen 1825 med sølvinnhold på 25 % kunne se sånn ut hadde jeg aldri trodd.
Et resultat av hvitkoking. Noe som man holdt på med i Norge helt frem til begynnelsen av 1900-tallet.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Myge »

ZZzzz wrote:
hertervig wrote:. At 4-skillingen 1825 med sølvinnhold på 25 % kunne se sånn ut hadde jeg aldri trodd.
Et resultat av hvitkoking. Noe som man holdt på med i Norge helt frem til begynnelsen av 1900-tallet.
Tidlig versjon av hvitvasking da altså?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Arve »

Myge wrote:
ZZzzz wrote:
hertervig wrote:. At 4-skillingen 1825 med sølvinnhold på 25 % kunne se sånn ut hadde jeg aldri trodd.
Et resultat av hvitkoking. Noe som man holdt på med i Norge helt frem til begynnelsen av 1900-tallet.
Tidlig versjon av hvitvasking da altså?
Det er vel dette som er grunnlaget for begrepet hvitvasking.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”