Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Ask »

ZZzzz wrote:
hertervig wrote:. At 4-skillingen 1825 med sølvinnhold på 25 % kunne se sånn ut hadde jeg aldri trodd.
Et resultat av hvitkoking. Noe som man holdt på med i Norge helt frem til begynnelsen av 1900-tallet.
Ikke lenger ? Koking av blankettene med fortynnet svovelsyre var vanlig fremgangsmåte ved håndtering av sølvblanketter. Etter glødingen ble platene på denne måten renset for kobberoksidene som hadde lagt seg på overflaten, slik at de ble sølvblanke før randingen og pregingen. Det lyder rart at man ikke gjør det den dag i dag.

I middelalderen ble også falskmyntere kokt i syre, vann eller olje , men de ble ikke randet og preget etterpå.

Mvh. Ask
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Samlerhuset - omattatt og omattatt.

Post by Flash »

Ask wrote: 03 Oct 2012 20:30 Ikke lenger ? Koking av blankettene med fortynnet svovelsyre var vanlig fremgangsmåte ved håndtering av sølvblanketter. Etter glødingen ble platene på denne måten renset for kobberoksidene som hadde lagt seg på overflaten, slik at de ble sølvblanke før randingen og pregingen. Det lyder rart at man ikke gjør det den dag i dag.

Mvh. Ask
En gammel tråd som jeg ikke har fått med meg. Interessante opplysninger. Jeg trodde dette bare ble brukt ved lav lødighet, men det du skriver gir god mening. Har du noen referanse eller flere opplysninger?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”