Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by karstkri »

Samlerbørsen har nå tilsalgs på auksjon 179 en Gimsødaler et galvanisk eksemplar. Noen som vet noe om dette , når det ble laget og antall ?

Link auksjon : http://www.samlerborsen.no/auksjoner.asp
karstkri
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Olav K »

Spørsmålet ditt har visst drukenet litt i Numismas reklame-stunt. Jeg kjenner ikke til denne, som umiddelbart ser dyrere ut enn Samlerhusets variant og den som ble laget av Grenland myntklubb. Galvanokopier kan jo ha en spesiell historie, som igjen kan forsvare en høyere pris - men de ser jo ved første øyekast svært optimistiske ut også på prisene for nyere minnemynt (moderat rabatt på SH-priser liksom).
Send et PM til Kjetil Kvist han bør gi en motytelse for reklamen sin - og dette er jo litt samme tema.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Kjetil Kvist »

Galvanokopier er ofte, men ikke alltid, eldre kopier av mynter og medaljer. Bakgrunnen kan ha vært flere; samlere som ønsket seg en kopi, museer som ville ha et utstillingseksemplar. Prisene på galvanokopier er også gjerne høyere enn andre typer kopier (en periode var det for eksempel populært å lage kopier av medaljer i jern), men tida har vel løpt litt fra disse. De fleste legger vel ikke kopier i samlingen lenger. Fordelen med galvanoeksemplarer er at de er svært gode kopier av en original. Om prisen er realistisk eller ikke i dette tilfellet skal jeg ikke si noe om, men noen ganger overrasker prisnivået på kopier.

Jeg overlater til Sømod å forklare hvordan en galvanokopi framstilles,
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Lagrinn »

Kjetil Kvist wrote:Jeg overlater til Sømod å forklare hvordan en galvanokopi framstilles,
Det står nok en plass i "hvid, skilling og øre" så vi får nok en referanse til ett sidetall :wink:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Kjetil Kvist »

Lagrinn wrote:
Kjetil Kvist wrote:Jeg overlater til Sømod å forklare hvordan en galvanokopi framstilles,
Det står nok en plass i "hvid, skilling og øre" så vi får nok en referanse til ett sidetall :wink:
Reklameframstøt i vente, altså. :D
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by ZZzzz »

Det står ikke i hvid skilling øre, men i polettboka bind 1 for å refere riktig!
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Lagrinn »

ZZzzz wrote:Det står ikke i hvid skilling øre, men i polettboka bind 1 for å refere riktig!
Det var jammen godt, bare vi får ett sidetall nå så er kvelden redda.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Kjetil Kvist »

Nettopp denne kopien er framstilt etter eksemplaret solgt på Oslo Mynthandel auksjon 28. nov 1991, med følgende tidligere eiere: Thomsen (solgt 1871j, Christensen, Benzon (1887)', Guildal (1918), Bruun (1919), Schou (1919), Wilcke (1922), Christensen (1936), Ragoczy (1961), Reff (stjålet 1971, gjenfunnet 1986).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Jørgen Sømod »

I kan jo bare købe hele striben af mine bøger og selv finde svarene. Når serien er afsluttet i 2015 får I på omkring 3500 sider svar på næsten alt. Hvis du køber alle hidtil udkomne bøger på en gang, ja så betaler jeg portoen. <og har du først fået bøgerne i hus, vil der ikke gå lang tid før end du opdager hvilken guldgrube du har fået.
Undtagelse: Myge skal betale dobbelt pris. Ekstrabeløbet kan han gerne donere til Samlerforum. Hvis jeg skulle beregne mig bare en arbejdsmands timeløn for min indsats, ville det svare til, at der med hvert solgt sæt medfulgte mindst 200.000 kroner.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by ramazotti »

Så sitter jeg her med et eksemplar av denne fordømte boka "Hvid,skilling ,øre"utgitt av denne fordømte Danske dreng ....
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Jørgen Sømod »

Hvis du køber alle dem, du endnu ikke har, så betaler jeg også portoen. Så håber jeg, at jeg ikke længere er fordømt i dine øjne.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by ramazotti »

Jeg er svært forsiktig på det punkt å fordømme noen,som ikke gjør seg fortjent til det.Jeg venter på neste publikasjon og stiller opp
på trappa ,eksakt ....
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Jørgen Sømod »

Så glæder jeg mig til at se dig. Jeg kan love dig, at du bliver ikke den eneste nordmand.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by Myge »

Jørgen Sømod wrote:I kan jo bare købe hele striben af mine bøger og selv finde svarene. Når serien er afsluttet i 2015 får I på omkring 3500 sider svar på næsten alt. Hvis du køber alle hidtil udkomne bøger på en gang, ja så betaler jeg portoen. <og har du først fået bøgerne i hus, vil der ikke gå lang tid før end du opdager hvilken guldgrube du har fået.
Undtagelse: Myge skal betale dobbelt pris. Ekstrabeløbet kan han gerne donere til Samlerforum. Hvis jeg skulle beregne mig bare en arbejdsmands timeløn for min indsats, ville det svare til, at der med hvert solgt sæt medfulgte mindst 200.000 kroner.
Myge gidder ikke betale dobbel pris, for Myge har alt dine bøker i sin hylle. Du kan ta halvparten av det som ble betalt den gang og donere til noen som liker deg.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Gimsødaleren Galvanisk eksemplar

Post by karstkri »

Utrop 3500 : Tilslag : 5350+20% salær 6420kr .
karstkri
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”