2 øre 1917 -enkeltstrek

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by torepore »

Denne mynten ble nylig omsatt for 17 000 kroner på QXL - oppgitt kvalitet er 1/1+ med ubetydelig korrosjon. Jeg får nesten lyst til å legge ut min egen som etter mitt skjønn er noe bedre - bare for å se hva jeg kunne fått for den. Katalogpris er i overkant av 2000 (for 2011) - eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Attachments
679236482_2_450.jpg
679236482_2_450.jpg (27.02 KiB) Viewed 3225 times
2-oere-1917-enkeltstrek-kv-1-1.jpg
2-oere-1917-enkeltstrek-kv-1-1.jpg (25.63 KiB) Viewed 3225 times
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by karstkri »

I Norges mynter 2012 er katalogverdi enkelstrek 1=5000 og 1+ =9000 så den har økt betraktelig.
karstkri
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by Askeladd »

I kv 1+ var katalogpris 2011 kr 2.600,-. Katalogen for 2012 sier 9.000,- for samme kvalitet.

Markedet for litt vriene mynter av HaakonVII er spådd å stige kraftig, noe også auksjonene på auction.no
og de Roschberg la ut nylig, på qxl, viste. Enkelte mynter gikk til mange ganger katalogpris.
Ser ut som markedet er ganske hett for tiden.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by Kjetil Kvist »

Det skjer en del ting med tidlig Haakon-mynt i god kvalitet, og Haakon-mynter som er sjeldne. Det skyldes større interesse for disse myntene, og samlere som virkelig er villige til å betale for god kvalitet. En legendarisk sjeldenhet er kjøpt g solgt for en svimlende sum nylig - uten at jeg kan si så mye mer. Mange av katalogprisene har dessuten stått stille i flere år (eksempelvis 2-kroner, 1-kroner), og noen har rett og slett aldri vært riktig priset (eksempelvis 2-øre 1948 i 0-kvalitet som er meget sjeldent framme i den kvaliteten). Det blir spennende å følge markedet framover.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by samler607 »

Siden dere er inne på vriene mynter, så må jeg bare spør. ( så denne 2 øren jeg også )


Har spurt om dette før, men liten respons.

Men spørsmålet er 1 kr 1875/ 30 skilling, er denne overpriset og er den så sjelden som Norges Mynter prisene viser?

Syntes denne mynten er veldig ofte på auksjon, men uten tilslag. Er jo et ganske stort opplag av denne mynten. ( er da klar over at opplagene ikke stemmer helt overens med hva som er oppgitt i Norges Mynter og at noen på forumet jobber med saken for å oppdatere opplaget )

Håper at noen har et svar.
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by Numismatikk »

2 øre 1917 med enkel strek er en totalt missforstått mynt:

http://numismatikk.blogg.no/1338469935_ ... kel_s.html
Kjetil K
Posts: 21
Joined: 30 Dec 2012 10:55

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by Kjetil K »

Linken fungerer ikke.
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by Numismatikk »

Dette stod på linken:

2 øre 1917 med enkel strek - En opphauset og misforstått mynt

For noen få år siden dukket det opp en ny mynt i priskatalogen Norges Mynter 1814-2010, som er utgitt av Samlerhuset. Fra tidligere var det kun oppgitt en 2-øre fra 1917, men plutselig ble denne skilt til å omfatte to. Det som man valgte angi dem som, var 2-øre med enkel strek og 2-øre med dobbel strek.

Denne streken som det her tales om, er den som danner trikvetra-tegnet på reversen. Det er en enkelt strek eller linje som danner tegnet trikvetra. For den ene varianten har man forhøyet deler av flaten inne i trikevtra-tegnet. Men for å hindre at trikvetra-tegnet fremstår som en eneste forhøyet flate, har man valgt å ikke la en liten del av flaten langs trikvetralinjen bli forhøyet. Flere kaller denne for dobbeltstrek. Men det er i virkeligheten ingen dobbelstrek i trikvetraet. Det er kun tale om en forhøyet flate inne i trikvetra-tegnet.

Hvorfor denne mynten i det hele tatt er skilt på disse to typene er for oss uforståelig. Det finnes uttallige varianter av norske mynter, og her har katalogforfatterene valgt å ta med disse to variantene. Når man tar inn slike varianter, og fremstiller dem for å være forskjellige typer, så skapes det et hysteri, hvor alle årgangssamlere må ha denne. Men i virkeligheten er ikke dette annet enn varianter av en og samme mynttype. For motivet er det samme på både advers og revers.

Det finnes som sagt mange varianter av norske mynter. Så når katalogforfatteren velger å kun ta med denne varianten, og utelate alle de andre variantene, så taler det ikke om annet enn en misoppfattet forståelse av numismatikken. Det at samlere, som i utgangspunktet kun samler hovedtyper og ikke varianter skal ha denne, viser en manglende forståelse på hva som er hovedtyper og hva som varianter.


Det er riktignok flere forskjellige oppfatninger av hva som skiller hovedtyper. Men i utgangspunktet skal det være en vesentlig endring, som kan gi en annen forståelse eller oppfatning av mynten. For 2-øren fra 1917 med de to forskjellige typene angitt i Norges Mynter 1814-2010, så er det kun tale om en liten opphøyd flate inne i trikvetra-tegnet, som skiller dem fra hverandre. Symbolet er og forblir det samme med den samme forståelsen som før. Da taler man ikke om typer, men kun om varianter.

Å skille 2-øren fra 1917 på disse to typene blir dermed feil. Et slikt skille er ikke noe samleren av hovedtypene interesserer seg for, men er noe som kun samleren av varianter interesserer seg for.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by peroenge »

Hvem skjuler seg bak brukeren Numismatikk? Jeg stusser siden vedkommende omtaler seg i flertall. Er det Numisma?
Numismatikk wrote: Hvorfor denne mynten i det hele tatt er skilt på disse to typene er for oss uforståelig.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by losset »

Bloggen som det referes til også, virker en smule suspekt!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by madsemann »

peroenge wrote:Hvem skjuler seg bak brukeren Numismatikk? Jeg stusser siden vedkommende omtaler seg i flertall. Er det Numisma?
Numismatikk wrote: Hvorfor denne mynten i det hele tatt er skilt på disse to typene er for oss uforståelig.
Dette har vel blitt diskutert tidligere. Det er i allefall to forumbrukere etter det jeg husker. Samt at Jørgen Sømod tidligere var en av personene som hadde innlegg.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 øre 1917 -enkeltstrek

Post by brafin »

Er dette fortsatt en hemmelighet ? Den som leter, den finner. Kanskje G... kan bekrefte. Godt Nytt År !
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”