Betalingshefte

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
hans-g
Posts: 127
Joined: 01 Nov 2008 19:56

Betalingshefte

Post by hans-g »

Noen som har sett dette før ?
Attachments
2.JPG
2.JPG (36.39 KiB) Viewed 1409 times
1.JPG
1.JPG (40.04 KiB) Viewed 1409 times
User avatar
Kekkonen
Posts: 157
Joined: 22 Oct 2011 09:04
Location: Ullensaker

Re: Betalingshefte

Post by Kekkonen »

nei...men kan jo minne om dagens "ølbonger" populært brukt til julebord :p

Offiserenes julebord bonger? ;)
Eller ett betalingsmiddel for offiserer i matmessa eller no?

Aner ikke, men en tanke :)
By a strange reason I seems to be weak for "Cartwheels" - I love those Morgan dollars.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Betalingshefte

Post by Myge »

Har bladd i kataloger og lignende en stund nå, kan ikke finne dette, men er sannsynligvis et hefte med "klipp" for en kafe, pub eller messe for amerikanske soldater rett i nærheten av Slottet. Ved å søke opp adressen på f.eks. 1881.no kom jeg hit : http://www.1881.no/Grotten+Bar+AS_10307 ... eid=276000

Mulig noen vet noe mer da. Dereks Militaria kan kanskje vite noe om dette. http://www.dereksmilitaria.no/ kan være verdt et besøk da.

Eirik
møre
Posts: 27
Joined: 11 Nov 2008 18:01

Re: Betalingshefte

Post by møre »

DET STÅR OM DETTE MERKE I ELDORESEN SITT GULE BOK.DET FINNES I VALØRENE 50 ØRE OG 1 KR.MEN DET STÅR IKKE NOE SKREVET OM DETTE MERKE.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Betalingshefte

Post by kråketoppen »

Har noe lignende og legger mine under polletter (papirpolletter).
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Betalingshefte

Post by PENGEBINGEN »

Dette er spennende. Ikke sett dette før. Må være veldig sjeldent. Kan vel kanskje kalles for kredittmerker eller som nevnt "papir-poletter". Mange samlere leter etter slike ting. God verdi. :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Betalingshefte

Post by vivavegas »

Har ikke peiling på verdi, men blir det for skjeldent og spesielt så kan vel også verdien synke. Dvs. at det er noe som er brukt veldig lokalt, uten at jeg trur det gjelder i dette tilfelle.

Jeg vil si at jeg er over gjennomsnittlig interessert i 2. VK, men når det gjelder dagene etter 8. mai så kan jeg relativt lite, slik at fint hvis noen kan redegjøre for når amerikanske styrker kom til Norge og hvor lenge de ble værende.
møre
Posts: 27
Joined: 11 Nov 2008 18:01

Re: Betalingshefte

Post by møre »

Dette er det samme heftet som står i Eldorsen si bok,som er avbildet.Nr 702.
hans-g
Posts: 127
Joined: 01 Nov 2008 19:56

Re: Betalingshefte

Post by hans-g »

Det stemmer at det er det samme heftet som i Eldorsen sin bok, foto av heftet er utlånt til boka.
Men det finnes ikke noen opplysninger om dette heftet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Betalingshefte

Post by Olav K »

La meg få lov å gjette litt, om ikke annet kan det gi spor for videre leting.
Restaurant Grotten i Wergelandsveien 5 (tvers over gaten for dikterboligen ved samme navn) har fungert som offisermesse i 1945-46. De allierte styrkene som var stasjonert her hadde ikke egne fasiliteter den gang, og gjorde vel som tyskerne: rekvirerte restauranter.
Under krigen (40-45) hadde nordmenn sin vanlige lønn, men lite å bruke penger på. Det ga en latent inflasjonsfare når varer langsomt ble tilgjengelige fra sommeren 1945. Den norske krone kunne bli ytterligere svekket hvis dollar og pund skulle sirkulere som alternativ valuta og være "sikrere" enn våre egne kroner (det var ille nok med nylonstrømper og sigaretter!). Så bruk av bonger i krone/øre for utlendingene kan ha vært en metode å holde utenlandsk valuta utenfor sirkulasjon. Bongene kan ha hatt som formål å begrense alkoholkonsumet, men dette ser jeg som lite trolig i en offisersklubb. Jeg vil heller tro de innholdt en "skjult" klubbkontigent; si at for en 50-øres bong fikk du mat/drikke for 40 øre og klubben fikk 10 øre, til lokalleie, musikk og kruttlapper på nyttårsaften.
Verdi har jeg ingen mening om - prøv om det lar seg bytte i et årskort hos Forsvarsmuseet.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”