hva er dette?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Kolli
Posts: 58
Joined: 22 Feb 2009 16:40

hva er dette?

Post by Kolli »

Lurer på hva denne kan være, Mexico? Medalje? Takknemlig for svar.
Attachments
IMAG0310-1.jpg
IMAG0310-1.jpg (61.84 KiB) Viewed 1319 times
IMAG0309-1.jpg
IMAG0309-1.jpg (101.31 KiB) Viewed 1319 times
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: hva er dette?

Post by sundfar »

Carolus (Karl) III av Spania (1716-1788). Må være en slags medalje, da jeg ser ingen valør eller dato. Har tydeligvis noe med september å gjøre, men lenger rekker ikke mine spanskkunnskaper.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: hva er dette?

Post by henrison »

Once Septiembre betyr i alle fall 11. september
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: hva er dette?

Post by paulo_nor »

Hva er diameteren? Hvis den er rundt 30 mm gjetter jeg på at dette er en dreieskive fra en oljelampe. Det høres kanskje litt rart ut, men som samler av brasilianske mynter og medaljer har jeg sett mange latinamerikanske mynter og medaljer (og fantasier av disse) kopiert og brukt som flammeregulator (den du skrur på) på oljelamper. Det ser ut som om ditt eksemplar har vært festet til noe på det som burde være adversen, noe som sannsynliggjør min teori. Dette er min "educated guess". Noen gullgrube er det ikke, men den er jo morsom, og enda morsommere at noen har laget smykke av den ved å lage hull i den.
User avatar
Kolli
Posts: 58
Joined: 22 Feb 2009 16:40

Re: hva er dette?

Post by Kolli »

Ca 3 cm ja. Interessant teori, men følte meg ganske trygg på at den var i sølv. Brukte vel ikke sølv i kopiene?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: hva er dette?

Post by ZZzzz »

Her har du svaret:

http://www.mcsearch.info/record.html?id=72927

Din har vært en knapp.
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: hva er dette?

Post by paulo_nor »

Kolli wrote:Ca 3 cm ja. Interessant teori, men følte meg ganske trygg på at den var i sølv. Brukte vel ikke sølv i kopiene?
Enig, disse er vanligvis i kobber eller annet uedelt metall. Da holder jeg en knapp på knappeteorien :-)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: hva er dette?

Post by ZZzzz »

De som jeg linker til er listet som: "MEDALS AND PROCLAMATIONS"

Så i utgangspunktet har det ikke vært en knapp, men det ser ut til at de ble bla. brukt som knapper. Tilsvarende slik som norske skillingsmynter ble laget om til knapper.
paulo_nor
Posts: 50
Joined: 06 Feb 2011 16:38

Re: hva er dette?

Post by paulo_nor »

"Plateria once setiembre" kan bety "Sølvsmed 11 september". Tipper at 11. september er en merkedag, derav navnet. Altså navnet på firmaet som har produsert knappen eller medaljen/merket som har blitt omgjort til knapp.
Denne type navn på en forretning er utbredt i flere land i Latinamerika. Jeg kjenner det mest fra Brasil.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”