OL MYNTER:)

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
steveg
Posts: 38
Joined: 20 Oct 2010 18:18

OL MYNTER:)

Post by steveg »

Hei. Jeg samler på ol mynter og synes dette er et spenende område;) har myntene fra 1951 frem til nå.
Lurer på om det er andre som synes dette er et spenende område og samler på ol mynter, eller er ol mynter bann lyst hos mynt samlere flest?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: OL MYNTER:)

Post by karstkri »

OL mynter er OK samlerområde , har alle 1$ fra USA : 1 Salt lake ,2 Los Angeles og alle 8 fra Atlanta. Hvis du har alle etter 1951 så har du veld komplett OL samling , for hvis meg bekjent så er det ingen OL mynter før den fra Helsinki ?
karstkri
steveg
Posts: 38
Joined: 20 Oct 2010 18:18

Re: OL MYNTER:)

Post by steveg »

karstkri wrote:OL mynter er OK samlerområde , har alle 1$ fra USA : 1 Salt lake ,2 Los Angeles og alle 8 fra Atlanta. Hvis du har alle etter 1951 så har du veld komplett OL samling , for hvis meg bekjent så er det ingen OL mynter før den fra Helsinki ?

Nei jeg har ikkje alle ol myntene etter 1951, men har en del;) mangler en av di 1$ fra atlanta.
Har du 1/2$ fra atlanta? mange av disse er svært dyre.

Ja hær har du den første mynten fra helsinki produsert 1951:
http://cgi.ebay.com/FINLAND-500-MARKKAA ... 3f0467690d
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: OL MYNTER:)

Post by karstkri »

Når det gjelder 1/2 dollar fra Atlanta er det 4 forskjellig , har de to vanligste, men mangler svømming og fotball som er vanskeligst( står i 105$) BMS har svømming men skal ha ca. 500kr for den noe jeg synes er for dyrt. Det er fullt mulig å finne de på ebay. Har bare ikke prioritert, men skal ha de :)
karstkri
steveg
Posts: 38
Joined: 20 Oct 2010 18:18

Re: OL MYNTER:)

Post by steveg »

mangler di samme:) med det er vel to typer? bu og proof? bu er vel den dyreste typen?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: OL MYNTER:)

Post by karstkri »

steveg wrote:mangler di samme:) med det er vel to typer? bu og proof? bu er vel den dyreste typen?
Bu er dyrest ja, samler bare proof av disse.
karstkri
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: OL MYNTER:)

Post by madsemann »

karstkri wrote:
steveg wrote:mangler di samme:) med det er vel to typer? bu og proof? bu er vel den dyreste typen?
Bu er dyrest ja, samler bare proof av disse.
Nå ble jeg litt i tvil her. Men jeg var hellig overbevist om at proof var bedre kvalitet enn BU, og at det er da tull å betale mer for en mynt når den holder lavere gradering.
Hva har jeg gått glipp av?
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: OL MYNTER:)

Post by Femmern »

BU er det laget mye mindre av enn proof, derfor prisen er mye høyere?!?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: OL MYNTER:)

Post by Alex R »

På det området er amerikanere litt sære.
Men de fleste nyere minnemynter er det laget proof og BU.
BU myntene koster som regel litt mer, fordi det er laget færre.
Snodig måte å gjøre det på, spør du meg. Hehe
diddian
Posts: 10
Joined: 16 Oct 2009 16:53

Re: OL MYNTER:)

Post by diddian »

Hei. Jeg mangler enn 25$ "skeleton" sølv myntene fra Vancouver. så visst noen har den så kan vi bytte eller no?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”