Rekommandert brev

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Rekommandert brev

Post by myntmorten »

Kan ein betale rekommandert brev med frimerker som ved vanleg brevsending?
Altså putte på 12 stk A merker, eller 120 kr i andre forskjellige valørar.
Kva er reglane for dette?
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Rekommandert brev

Post by as2o3 »

99% sikker på at det ikke går, de skal ikke engang frankeres lengre.
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: Rekommandert brev

Post by myntmorten »

Vann ein auksjon på qxl som skulle sendest rekommandert, og fekk ein konvolutt med 120 kr i frimerker
og ein raud "R" på så lurte på dette her.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Rekommandert brev

Post by Knugen »

myntmorten wrote:Vann ein auksjon på qxl som skulle sendest rekommandert, og fekk ein konvolutt med 120 kr i frimerker
og ein raud "R" på så lurte på dette her.
Fikk du konvolutten i postkassen med rød R? Rekommandert skal ha sporingsnummer og må hentes på postkontor mot legitimasjonsfremvisning.
Et rekommandert brev skal fortsatt ha frimerker, de setter nå på det sammen med RR+sporingsnummer+NO. Man kan ikke betale med 12xA Innland da slik jeg har fortsått det fungerer de kun på singulært.
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: Rekommandert brev

Post by myntmorten »

Alstå, eg har bustadsaddresse på landet så posten tar med ein del pakkar ut når dei er på runde.
Fekk to pakkar samtidig og mor mi signerte ut ein av dei, og eg reknar då med at det var den spesielle.
Sløv som eg var sjekka eg ikkje dette nøyare opp med ein gong så eg har kasta konvolutten.

Om det ikkje går ann å gjere det slik har då sendar sløst vekk 120 kr i porto i tillegg til å betale på postkontoret då?
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Rekommandert brev

Post by MarkusLømo »

Jeg sendte en rekommandert forsendelse med frimerker som frankering så sent som i februar. Gikk helt fint det. Du må selvfølgelig inn på postkontoret for å få kvittering, går ikke å bare legge den i en postkasse, men det blir ikke noe mer å betale.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Rekommandert brev

Post by kråketoppen »

Frimerkene dine på ett rek. brev skal fungere, men du må selvfølgelig få kvitering med Rek.på.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Rekommandert brev

Post by Swede »

Writing in English as I'm not on a Scandinavian keyboard...

It is perfectly fine to put stamps on the letter as long as you tell the post it is registered, and get a tracking no. for it. You can't just frank it with 120 NOK and write 'rekommenderas' and put it in the mail box...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rekommandert brev

Post by vivavegas »

Swede wrote:Writing in English as I'm not on a Scandinavian keyboard...

It is perfectly fine to put stamps on the letter as long as you tell the post it is registered, and get a tracking no. for it. You can't just frank it with 120 NOK and write 'rekommenderas' and put it in the mail box...
Fin måte forøvrig å tjene 100NOK på. Dvs. hvis man bruker frimerker uten lim......
Kaller
Posts: 13
Joined: 23 Mar 2011 14:43

Re: Rekommandert brev

Post by Kaller »

Har du vurdert å spørre på posten? Jeg tror du vil få mer klare svar der enn på et forum på internett.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Rekommandert brev

Post by as2o3 »

Jeg får gi meg, det er godt mulig det lar seg gjøre å betale med frimerker om du sender brevet på et postkontor. Derimot er jeg fortsatt rimelig sikker på at det ikke vil være mulig på Post-i-Butikk.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Rekommandert brev

Post by holofire »

Er jo det samme om det er de ansatte eller du som setter på frimerker.. Bare det er nok i valør til å dekke det posten skal ha er alt mulig. Postkontor som post i butikk. Men å bruke limløse som ble antydet for å tjene 100 nok er nok ikke helt etter boka...

Altså jeg kan kjøpe en rull med A merker som tilsvarer minstesatsen i frankering innland som nå er 9,-. Skal jeg sende noe som veier 222g som er 27,- i frankering kan jeg bruke 3 stk A merker.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Rekommandert brev

Post by as2o3 »

De to gangene jeg har sendt et rekommandert brev det siste året har det ikke blitt satt på porto, kun etiketten med rød R og sporingsnummer. Kvitteringen du får for sendingen er selve kassalappen, så jeg vet ikke helt hvordan du tenker at Post-i-Butikk skal kunne klare å gjøre opp kassa om du betaler med frimerker klistret på konvolutten?

Edit: Mener du at det også skal være mulig å klistre 160 kroner i frimerker på en pakke, og dermed slippe å betale for Norgespakke-etiketten?
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Rekommandert brev

Post by Torashe »

Har du fått sporings nr på så er det rekomandert,ellers er det nok mulig du har betalt 100kr for mye i porto ja,som evt selger har tjent ekstra med "gamle" frimerker. Husk på det rekomandert,da med sporingsnr så klart,er forsikret for 1000kr,frimerker for 120kr og stor rød R og ingen nr er ikke forsikret. Syns og huske før i tiden så var det vel bare stemplet en stor rød R på rekomanderte brev en fikk,kansje en tidliger post ansatt som har stempel? hva vet jeg,er jo vanlige folk som skriver ut resepter med stjålne stempler.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rekommandert brev

Post by vivavegas »

as2o3 wrote:De to gangene jeg har sendt et rekommandert brev det siste året har det ikke blitt satt på porto, kun etiketten med rød R og sporingsnummer. Kvitteringen du får for sendingen er selve kassalappen, så jeg vet ikke helt hvordan du tenker at Post-i-Butikk skal kunne klare å gjøre opp kassa om du betaler med frimerker klistret på konvolutten?

Edit: Mener du at det også skal være mulig å klistre 160 kroner i frimerker på en pakke, og dermed slippe å betale for Norgespakke-etiketten?
Man kan jo ikke sammenligne dette. Smartpost er jo ett ferdig emballert produkt.
Nå har jo reglene endret seg for noen år siden, men jeg har flere ganger levert ferdig frankerte rekommanderte sendinger. På kvitteringen står det da 0,00 (ferdig frankert). Det er tom. ett eget felt for dette på de kvitteringsblokkene (hvis jeg husker riktig).

Ikke undervurder forumet forøvrig. Man vil veldig ofte få minst gode svar her som på internett/kundeservice. Jeg har flere gange fått feil svar fra posten. Både i PIB og også på internett.

Man skal ikke være veldig aktiv kunde for å se at man ofte må finne ut ting på egenhånd.

Se forøvrig denne:
http://www.bring.no/346.cms

Forøvrig kan man man lage egne pakker og frankere de med frimerker som ofte kan sendes billigere enn postens egne Smartpost-pakker. Dvs. så veldig mye billigere er det ikke (160 for vanlig pakke) mot postens 130-190. I tillegg må sendingen også være under 10 kilo.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”