Rekommandert brev

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: Rekommandert brev

Post by myntmorten »

Posten sitt svar på spørsmålet:

Takk for din henvendelse

Du kan frankere den selv med frimerker, for så å levere den inn på postkontoret for å få sporingsnummer og kvittering på sendingen.


Med hilsen
Posten Norge AS
Ørjan
Kundeservice

Tlf: 810 00 710
Faks: 52 73 96 05
www.posten.no
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Rekommandert brev

Post by as2o3 »

vivavegas wrote: Man kan jo ikke sammenligne dette. Smartpost er jo ett ferdig emballert produkt.
[...]Forøvrig kan man man lage egne pakker og frankere de med frimerker som ofte kan sendes billigere enn postens egne Smartpost-pakker. Dvs. så veldig mye billigere er det ikke (160 for vanlig pakke) mot postens 130-190. I tillegg må sendingen også være under 10 kilo.
Det var egenemballert Norgespakke jeg mente, ikke Smartpost, og hvis dette faktisk stemmer kommer jeg til å spare nærmere 10000 kroner i porto i året... Da gjenstår det bare å se om mitt lokale Post-i-Butikk godtar det :mrgreen:

Får gi meg på Rek-sendingene også, men hører gjerne fra noen som har prøvd å levere inn disse ferdig frankert på Post-i-Butikk.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rekommandert brev

Post by vivavegas »

as2o3 wrote:
vivavegas wrote: Man kan jo ikke sammenligne dette. Smartpost er jo ett ferdig emballert produkt.
[...]Forøvrig kan man man lage egne pakker og frankere de med frimerker som ofte kan sendes billigere enn postens egne Smartpost-pakker. Dvs. så veldig mye billigere er det ikke (160 for vanlig pakke) mot postens 130-190. I tillegg må sendingen også være under 10 kilo.
Det var egenemballert Norgespakke jeg mente, ikke Smartpost, og hvis dette faktisk stemmer kommer jeg til å spare nærmere 10000 kroner i porto i året... Da gjenstår det bare å se om mitt lokale Post-i-Butikk godtar det :mrgreen:

Får gi meg på Rek-sendingene også, men hører gjerne fra noen som har prøvd å levere inn disse ferdig frankert på Post-i-Butikk.
He-he :D :D :D :D
Ingenting er som når man blir enige.

Som sagt så har jeg flere ganger stått og diskutert diverse ting med postkontoret, og som regel (muligens også alltid?) har jeg hatt rett, slik at du kan nok fort møte på en PIB som sier at det ikke er mulig. Spesielt det med rekomandert sending husker jeg har blitt problemer siden sendingen allerede har vært ferdig frankert.

Det eneste som kan stoppe deg er en overivrig postfunksjonær som fatter mistanke og kan være vanskelig ifht. at dette evnt. er limløse frimerker. Da kan man enten finne ett annet postkontor, evnt. ta en løgn og si at det ikke er limløse frimerker.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Rekommandert brev

Post by Myge »

Jeg ba om å få skriftlig fra posten at Smartposteskene kunne inneholde mer enn 10 kilo uten å måtte betale ekstra. Det fikk jeg, samt at jeg fikk et direktenummer til en kundekonsulent, som da fakset dette over til en overivrig jypling i PIB som skulle ha 79 kr ekstra for et par skarve kilo med mynt. Har måttet bruke det fire ganger i butikk til nå, på postkontor går det alltid greit, men ikke alltid de har åpent.
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: Rekommandert brev

Post by myntmorten »

Men ein annen ting, de antydar at ugummierte frimerker ikkje skulle vere lov?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Rekommandert brev

Post by vivavegas »

Da trur jeg at jeg viser til tidligere diskusjoner.

Jeg bruker det selv. Dvs. jeg bruker også frimerker med lim fra diverse samlinger.
Er vel først og fremst ett moralsk spørsmål.

Uansett vil det svært ofte kunne være merker fra stempingen hvis man studerer ett og ett frimerke. En ivrig postfunksjonær på ett mindre sted kan nok gjøre at det kan være litt knotede å levere inn pakker for 10.000+ i året uten at det kan føre til spørsmål.
classicstamps
Posts: 77
Joined: 26 Jan 2011 05:13

Re: Rekommandert brev

Post by classicstamps »

I de tilfellene dere ikek har sett at det har blitt satt frimerker på så har nok det blitt gjort i etterkant.

Du kan frankere et brev (også rek) brev med hva du vil så lenge det lovlige frimerker. Hver oppmerksom på at på rek brev blir de også dyrere ved stor konvolutt.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”