Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
nojac
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2009 17:17

Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by nojac »

Hvor store tillegg må jeg regne med ved kjøp av samlinger av mynter eller frimerker for mer enn 200 kroner fra utlandet, f.eks fra eBay?

Moms (25%) og et gebyr på ca 100 kroner fra posten? Eller er der spesielle regler for samleobjekter? Regnes portoen med i verdifastsettelsen?

Her på forumet vrimler det vel at aktive kjøpere som kan dette, og som kanskje har noen tips til en nybegynner....
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by Myge »

Mynt, sedler, frimerker og bøker er untatt toll. De skal gå igjennom uten stress. Av og til gjør posten eller dhl, fedex o.l. feil. Hvis det en sjelden gang skjer, ring dem, si du skal sende en epost fra tollverket, så ordner det seg.
nojac
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2009 17:17

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by nojac »

Myge wrote:Mynt, sedler, frimerker og bøker er untatt toll.
Ikke toll nei. Men hva med merverdiavgift?

Kan jeg kjøpe en samling for 2000 på eBay og bare hente varen på posten uten å betale noe som helst?
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by gekl »

Samling is maybe little precise.

Samling / collection of "coins" is MOMS free - if sold within Norway - and so if imported to Norway.
Samling / collection of "medals" is not momsfree.
Samling / collection of stamps - no idea.

A lot of other things you can buy in collections - pins, telecard, postcard,banknotes etc. - so - what are you planing to import ??
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by Myge »

Stamps/coins have the same rules.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by Arve »

Det er ikke moms på bøker, frimerker, sedler og mynter i Norge. Om du importerer en og en eller hele samlinger har ingen betydning.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by Swede »

gekl wrote:Samling is maybe little precise.

Samling / collection of "coins" is MOMS free - if sold within Norway - and so if imported to Norway.
Samling / collection of "medals" is not momsfree.
Samling / collection of stamps - no idea.

A lot of other things you can buy in collections - pins, telecard, postcard,banknotes etc. - so - what are you planing to import ??
'frimerker til samlerbrug' är tull/momsfritt i Norge (liksom 'brugte postkort til samlerbrug'). Däremot har jag stött på problem med telefonkort. Har ingen aning om pins...
Kaller
Posts: 13
Joined: 23 Mar 2011 14:43

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by Kaller »

nojac wrote:
Myge wrote:Mynt, sedler, frimerker og bøker er untatt toll.
Ikke toll nei. Men hva med merverdiavgift?

Kan jeg kjøpe en samling for 2000 på eBay og bare hente varen på posten uten å betale noe som helst?


Du kan kjøpe en samling mynter eller frimerker for 1 million på ebay om du vil, det er ingen avgifter på dette. :D Selv har jeg vel handlet på ebay for over 1 million til sammen de siste årene og har aldri betalt en krone mer enn det kostet + frakt. Ingen avgifter. Har aldri opplevd å bli feilaktig krevd for avgifter heller, det kommer rett hjem i posten.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by bengt »

Innimellom (spesielt fra UPS) får man spørsmål om dette er "mynter som har sirkulert". Da mener de noe annet enn vi mener med "sirkulert" for også en Kv 0 mynt var "ment" for sirkulasjon - så du skal svare JA DET HAR DEN. Hvis du svarer, "nja, akkurat denne har nok ikke det, men" da blir de usikre og så blir det mye rot.

Får du derimot 5 medaljer med i den samlingen så skal du betale mva på de 5 medaljene.
classicstamps
Posts: 77
Joined: 26 Jan 2011 05:13

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by classicstamps »

Tror spørsmålet egentlig er om mynten har vært gangbar og gjelder nok mest i forhold til gullmynter.
nojac
Posts: 3
Joined: 27 Apr 2009 17:17

Re: Kjøp av samlinger i utlandet, avgifter?

Post by nojac »

Kaller wrote:Selv har jeg vel handlet på ebay for over 1 million til sammen de siste årene og har aldri betalt en krone mer enn det kostet + frakt. Ingen avgifter.
Takk for nyttig informasjon. Jeg har feiret nyheten med å kjøpe mitt første objekt til over 1000 kr på eBay. (Jeg trodde jo at jeg måtte holde meg under 200 for å slippe moms og avgifter..)

Og selv om det nok vil ta noen år å komme opp i Kallers nivå, ser jeg klart at dette er en variant av spillegalskap som jeg lett kan rammes av.... MYE spennende å finne på eBay.

Hadde jeg bare vært like flink til å selge som jeg er til å kjøpe....
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”