Er det økende samler glede i den Norske befolkning?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Er det økende samler glede i den Norske befolkning?

Post by Jørgen Sømod »

Olav K, hvis det er bisarre historier, du søger, da er du kommet til den rette. Glæd dig. Og hvis du vil have noget rigtig bisart, så gå på bibliotek og bestil og lån min bog fra 1989: Svinske Historier. Bogen er forlængst udsolgt, så jeg kan ikke sælge dig et eksemplar. Der var mange, der undrede sig over, at jeg ikke kom i fængsel for den, men som jeg hørte flere samlere konkluderede, ja så var det nok fordi, der var noget om det.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Er det økende samler glede i den Norske befolkning?

Post by Olav K »

Jørgen Sømod: Jeg må nok fordøye din siste bok først, så får vi se...
Zzzz: Da er du og jeg enige om to ting: At boksalg er en upålitelig indikator for antallet samlere, og at du og jeg har større glede av myntene våre dessto mer vi vet om dem.
MEN jeg deler ikke din bekymring om at andre myntsamlere er "sekunda vare" ( jeg tror ikke egentlig du mener det heller.) Folk har de forskjelligste motiver for å samle mynt, og ingen er "bedre", eller mer høyverdige av den grunn. Om du pirres av at mynten er vakker,av sjeldenhet, av stempelvarianter, av årstall eller årstallrekker - hva så? Vi skal hilse alle velkommen. Dernest mener jeg å ha observert, også i dette forum, at folk - uansett egen innfallsvinkel, blir nyskjerrige, stiller spørsmål, får svar. Men uansett er det legitimt å glede seg over en mynt av Christian IV uten å kjenne hans liv eller meritter i detalj. Vi som er nyskjerrige, og alltid vil vite mer - er heldige, men det gir oss ingen grunn til å hovere over andre. Det vi kan gjøre, og som du gjør på din hjemmeside og jeg forsøker i NNF-Nytt, er å fortelle historier slik at andre kanskje kan bli nyskjerrige etter å vite mer. Men du skal kunne samle mynt med god samvittighet uten å føle at det hører med noen leksetvang.
mvh
Olav K
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”