spørsmål om speciedalere

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
sndr
Posts: 110
Joined: 15 Feb 2011 19:36

spørsmål om speciedalere

Post by sndr »

Hei
Er det noen som vet om det finnes noe god litteratur/informasjon om (norske) speciedalere fra 1819?
Det ville være interessant å vite hvordan de ulike typene slites ned og hva man skal se etter ved gradering, samt informasjon om hvor mange av de opprinnelige lagde myntene som fremdeles finnes, hvilke årstall som i realiteten er mer sjeldne enn opplagstallene skulle tilsi, osv? (Og ikke minst, hvor mange som antas å ha spd 1819- som et hovedsamleområde...)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: spørsmål om speciedalere

Post by jornkris »

Nei, det finnes ikke.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: spørsmål om speciedalere

Post by ZZzzz »

Men det betyr ikke at det kan lages. Siden specien 1819 er noe du interesserer deg for, hvorfor ikke sette deg som et mål å selv lage det du etterspør!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: spørsmål om speciedalere

Post by madsemann »

sndr wrote:Hei
Er det noen som vet om det finnes noe god litteratur/informasjon om (norske) speciedalere fra 1819?
Det ville være interessant å vite hvordan de ulike typene slites ned og hva man skal se etter ved gradering, samt informasjon om hvor mange av de opprinnelige lagde myntene som fremdeles finnes, hvilke årstall som i realiteten er mer sjeldne enn opplagstallene skulle tilsi, osv? (Og ikke minst, hvor mange som antas å ha spd 1819- som et hovedsamleområde...)
En måte å finne ut poppulasjonsestimat på specier fra 1819, er å få deg et arkiv av auksjonskataloger. Omh sine ligger på nett, det samme gjelder Skanfil. Du får ingen komplett analyse, men du ser jo om det er noen som er utbudt på hver auksjon, eller aldri.
Når det kommer til slitasje, så kommer det med erfaring.
Hvor mange som samler hva, er umulig å vite. Men hvis du er interresert i en gjetning fra meg, tror jeg at det for hver ti som samler årgangsmynt (kroner og ører) er det nok 4 som samler specier og skillinger fra svenskeunionen. Og 1 per 10 på dansketiden. Dette er kun en vill gjetning fra min side, men muligens andre kan spe på med sin kunskap om emnet :-)
sndr
Posts: 110
Joined: 15 Feb 2011 19:36

Re: spørsmål om speciedalere

Post by sndr »

Takk for innleggene! Beklager, jeg formulerte meg uklart. Jeg mente speciedalere fra svensketiden, dvs f.o.m. 1819 og utover.
Ja, kanskje det er en idé og studere disse nærmere. Hadde håpet noen andre hadde gjort det, siden markedet er ganske interessant for disse.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: spørsmål om speciedalere

Post by Olav K »

Et utgangspunkt (men ikke mer) er katalogen Norges Mynter 1814-2011. Her finner du opplag og prisanslag (hva forhandler vil kreve, ikke hva du får som selger) for forskjellige kvaliteter, og en veiledning til gradering (norsk standard) samt korte omtaler av de enkelte kongers myntrekker. Mange mener at katalogen er upresis, og iallfall for nyere mynt et utrykk for hva Samlerhuset ønsker å oppnå for sine restlagre. Et alternativ (eller supplement) er Siegs Norden katalog, men denne har ikke informasjon om opplag, bare priser.
Er du ute etter mynthistorie/historikk er det tynnere. Klassikeren er Kolbjørn Skaares to-binds verk, som av og til finnes på antikvariater. ellers må man lete frem enkeltartikler, som ikke alltid (les sjelden) er lette å skaffe.

mvh

Olav K
sndr
Posts: 110
Joined: 15 Feb 2011 19:36

Re: spørsmål om speciedalere

Post by sndr »

Jo da, takk for tipset! Jeg kjenner Norges mynter og Sieg. Det er mulig jeg lager en frekvens- og- verdianalyse over tid av de ulike årstallene. Jeg spurte opprinnelig nettopp fordi at for Spd så antar jeg at det er stort avvik mellom opplagstallene og tilgjengelig mynt for de ulike årstallene. Blant mynter med relativt like opplag, så er noen mynter sjeldent på markedet, mens andre nesten er for "massevare" å regne.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: spørsmål om speciedalere

Post by ZZzzz »

Innlegg med grunnleggende feil, hehe ;)

Slettes gjerne....
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: spørsmål om speciedalere

Post by bengt »

sndr wrote: så er noen mynter sjeldent på markedet, mens andre nesten er for "massevare" å regne.
Anbefaler å prøve å få tak i Morten Eske Mortensen sine Myntpris Årbøker. Til nå 8 bind og inneholder alle auksjonsomsetninger av norsk mynt fra 1995 til i dag, det gir deg en god pekepinn på hvor ofte de forskjellige årstall er tilgjengelig i markedet.
sndr
Posts: 110
Joined: 15 Feb 2011 19:36

Re: spørsmål om speciedalere

Post by sndr »

Takk for tipset. Denne siste var helt ukjent for meg. Ser bra ut.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”