Nye siegalbum - finnes det?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Nye siegalbum - finnes det?

Post by BJRL »

De røde albumene - finnes det slike å få kjøpt...? Altså i ubrukt utgave.

Hvis ikke - hva er grunnen til at slike ikke lages lenger?
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Nye siegalbum - finnes det?

Post by madsemann »

Det finnes ikke nye slike har jeg fått beskjed om. Hvorfor vet jeg ikke
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye siegalbum - finnes det?

Post by Myge »

Fordi de ødelegger myntene
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Re: Nye siegalbum - finnes det?

Post by BJRL »

Ja, limet er vel ikke akkurat gunstig - så mynter av litt høyere kvalitet bør man holde unna slike album. Men de fungerte bra som rekrutteringsverktøy på meg i sin tid.

Og man kan vel klare å lage lignende album uten ødeleggende lim, vel...?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye siegalbum - finnes det?

Post by Myge »

I dag finnes det tre "hovedtyper". Hartberger, albumserien NorgesMynter etter valør og kabinett. Jeg samler alle tre måter. Hartberger går etter konge, 7-binds for Norges mynt med valørene for seg i album. Begge disse beskytter myntene bedre enn Siegalbummene.
KikrBo
Posts: 14
Joined: 21 Apr 2020 14:19

Re: Nye siegalbum - finnes det?

Post by KikrBo »

Hei
Svært gammel tråd, men her har jeg noe nytt å lære...
Skulle akkurat gå til innkjøp av disse Siegalbummene. Fint brukte for en billig penge. Etter lit Googling kom jeg inn på denne tråden..
Så det stemmer altså at Siegalbum ødelegger myntene? Trodde Sieg var et bra merke i myntverden???
Og dette linet det er snakk om? Hva brukes limet til? De limer vel ikke fast myntene???

Jeg har bind 1 til og med 7 av noe som heter Leuchtturm album. Blå album som man drar en plastikkflik til side for å stappa ned myntene. Virker bra, men blir ikke nevnt her?

Har i tillegg 8 HB album. Lit eldre, men virker også bra?
Men så har jeg også 2 album der man skal putte myntene rett ned i små plastlommer. Her opplever jeg faktisk at myntene blir seige på en måte. Blir nesten som de er fulle i fett.. hva kan dette komme av, og er det skadelig for myntene?

Og siden innlegget er gammelt... hvilken typer album er det som gjelder nå?

Og siste spørsmål av mange... Hvor er det billigst å kjøpe rekvisita som HB rammer, album, osv?
Takk!
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”