Forsikring av myntsamling.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by brafin »

Litt pussig dette etter div innlegg på andre tråder i det siste. Jeg må meddele at jeg i mange år har hatt mine forsikringer i Trygg /Vesta. Nå bare Tryg, eller kanskje utrygg i fortsettelsen (ikke handel.. hehe, dyp den !) .Har ikke finlest, og lurer derfor på om samlinger er inkludert. Ser frem til at Storbrum får sjekket dette, og kommer med tilbakemelding.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

Usakleg for alle svar! Jeg lurte på om noen har erfaringer rundt takst av samlinger? Pris og kvalitet på sådan?
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by trygghandel »

Jeg vet at enkelte forsikrings selskap har ubegrenset sum på feks samleobjekter, men at det er innenfor den summen du har valgt.
Det som jeg har forstått kreves er at du må kunne dokumentere hva du har hatt / har av mynter, feks ta bilder av alle myntene og sende dem inn som dokumentasjon til forsikringsselskapet, slik at dem har det.

Jeg har tatt bilder av mine dyre mynter, og har tenkt å sende inn bilder til forsikringsselskapet.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by brafin »

De myntene jeg har hatt får jeg desverre ikke tatt bilde av, :P men de jeg har legger jeg oftest i bankboks,og bildene ligger på pc hos en god samlerkollega :idea:
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by trygghandel »

brafin wrote:De myntene jeg har hatt får jeg desverre ikke tatt bilde av, :P men de jeg har legger jeg oftest i bankboks,og bildene ligger på pc hos en god samlerkollega :idea:
Det må vel være greit da.
Har og veldig mange av mine mynter slabbet. Bør vel være greit å ha en grei lagring av slabbnummeret slik at de ulike mynter kan finnes i NGC register ?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by hertervig »

Hvordan vil du overbevise forsikringsselskapet om at du ikke bare har en liste på slabbnummer, men faktisk fysisk er i besittelse av objektene?
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by trygghandel »

hertervig wrote:Hvordan vil du overbevise forsikringsselskapet om at du ikke bare har en liste på slabbnummer, men faktisk fysisk er i besittelse av objektene?
Det er sant. Men hvordan kan vi bevise i det hele tatt hva vi har ? Om vi har en takst da, er vi helt sikker på at den er opdatert om 2 år ?

Synest dette er vanskelig. Det er interessante spørsmål som stilles av trådstarter.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

Ja uansett så vil det være vanskelig for oss å bevise at vi var i besittelse av aktuelle mynter ved en eventuell brann. Dette gjelder i allefall mindre sjelden mynt som ikke lar seg sjelne (typisk minnemynter) som man kan ha solgt når som helst!? Dette gjelder sikkert all løsøre.
Kan det være godt nok å få en slik takst av en mynthandler, og vet noen hva en mynthandler tar for å foreta en slik takst i så tilfelle?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by hertervig »

Vi tenker jo aldri på det i det daglige, men det er nok lurt å ta vare på en del kvitteringer. Og oppbevare dem på et sted det ikke brenner samtidig med samlerobjektene.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Mineline »

hertervig wrote:Vi tenker jo aldri på det i det daglige, men det er nok lurt å ta vare på en del kvitteringer. Og oppbevare dem på et sted det ikke brenner samtidig med samlerobjektene.
Prøve å kunne si som han i Enerhaugen " Vi har unngått branner og det som er brent her ,har vi brent selv "
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by hertervig »

Ellers er det lurt å kjøpe et riktig gammelt hus, bare tull det der med at det brenner oftere i dem. De har jo stått der i flere hundre år uten å brenne. 8)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

hertervig wrote:Ellers er det lurt å kjøpe et riktig gammelt hus, bare tull det der med at det brenner oftere i dem. De har jo stått der i flere hundre år uten å brenne. 8)
Så sant som det er sagt :)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by bengt »

Blir akkurat samme som med en TV. Forsikringsselskapet kan ikke med 100% si at du ikke solgte TVen din dagen før det var innbrudd, men forsikringssvindel er ulovlig så de ærlige borgere gjør det ikke uansett...
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by grenl.har »

-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

grenl.har wrote:-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Små bankbokser til 1000 kroner?

Å fyttikatta da betaler du mange hundre prosent overpris!
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”