Forsikring av myntsamling.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by grenl.har »

Knugen wrote:
grenl.har wrote:-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Små bankbokser til 1000 kroner?

Å fyttikatta da betaler du mange hundre prosent overpris!
Brannsikre. Kanskje dyrt.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

grenl.har wrote:
Knugen wrote:
grenl.har wrote:-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Små bankbokser til 1000 kroner?

Å fyttikatta da betaler du mange hundre prosent overpris!
Brannsikre. Kanskje dyrt.
Rommet som bankboksene oppbevares i er brannsikre, bombesikre, ransikre og tyverisikre hos "vanlige" banker, vet ikke hva de gjør langt inni huttiheita sparebank. Dermed spiller det liten rolle om bankboksen er brannsikker. Prisen du betaler er ikke bare dyr den er kriminell dyr..

Jeg betaler 600 kroner for en stor bankboks. Har en kompis som har bankboks i en konkurrenende bank i Sandnes og han betaler 500 kroner for en stor.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Lagrinn »

Knugen wrote:
grenl.har wrote:-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Små bankbokser til 1000 kroner?

Å fyttikatta da betaler du mange hundre prosent overpris!
Tror han mener små brannskap du har hjemme.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

Lagrinn wrote:
Knugen wrote:
grenl.har wrote:-Ta vare på alle kvitteringer, legg dette på brannsikkert sted. Man kan få små brannsikre bankbokser til litt over 1000 kr.
- En telefon til sitt eget forsikringsselskap må man jo selfølgelig ta. :!:
Små bankbokser til 1000 kroner?

Å fyttikatta da betaler du mange hundre prosent overpris!
Tror han mener små brannskap du har hjemme.
Åja, det forklarer det. Brannskap eller brannsikre safer har ingenting med bankbokser å gjøre...
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by grenl.har »

Sorry, mente brannsikker SAFE, skal aldri blande korta mer :?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by bengt »

Knugen wrote:Jeg betaler 600 kroner for en stor bankboks.
600 per måned, per år? :-)

Han hadde jo betalt 1000 kroner for resten av sitt liv ;-)
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by Knugen »

bengt wrote:
Knugen wrote:Jeg betaler 600 kroner for en stor bankboks.
600 per måned, per år? :-)

Han hadde jo betalt 1000 kroner for resten av sitt liv ;-)
Ingen som har skrevet noe om månedspris vel, prisen er årspris :wink:. Ikke mange som hadde hatt bankboks hvis man kunne kjøpe en frantz jæger hver 16 mnd. Men det er utrolig mange som har det, alt fra bussjåfører til hardbarka kriminelle.

Joda, men han har sikkert en hotellsafe. Jeg har også en hotellsafe hjemme som koster 900 kroner. Ikke noe særlig å skryte av som storebrum skrev tidligere, proffe tyver rasker med seg den lettere enn det å stjele en is fra en barnehageunge... Det å få opp slike har jeg sett skje på under 10 minutter bare man vet hva man skal gjøre, skal man ha noe dugbart må kjøpe et FG godkjent skap til 5-6000+ eller en Frantz Jæger til 10 000 (Ja de finnes utenforbi Olsenbandens kretser).
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by storbrum »

brafin wrote:Litt pussig dette etter div innlegg på andre tråder i det siste. Jeg må meddele at jeg i mange år har hatt mine forsikringer i Trygg /Vesta. Nå bare Tryg, eller kanskje utrygg i fortsettelsen (ikke handel.. hehe, dyp den !) .Har ikke finlest, og lurer derfor på om samlinger er inkludert. Ser frem til at Storbrum får sjekket dette, og kommer med tilbakemelding.
Har sjekket opp vilkår hos Tryg Forsikring i dag, Vilkårene er endret, til det bedre fra 01.01.2010

I dag er det ingen sumbegrensning, dvs samlinger dekkes inntil den verdi som du har forsikret innboet for.
Som hovedregel skal du kunne dokumentere alle enkeltgjenstander som overstiger 15.000,- dette gjelder også samlinger. Det vil da si at du bør ha dokumentasjon, kvitteringer, takst bilder osv om du skal sikre deg å få igjen de verdiene du har.

I Gamle vilkår var lå samlinger inntil 100.000,- inne i den totale forsikringssum, alt over dette måtte forsikres som egen verdisaksforsikring, med takst/dokumentasjon.

Håper dette var avklarende Brafin :-)

Jeg tok den med Tryg :-) selv tror jeg den har lite med forsikring å gjøre :-)
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by grenl.har »

Vi har mange muligheter ut i fra lommebok og myntsamlingens verdi og omfang, eksempel:arrow: http://www.bjerkli.no/home.php?cat=2
Ang.bankboks. Det blir en vurdering, skal jeg være 110% trygg for myntsamlingen dvs Bankboks, eller 99% trygg og ha en helt annen tilgang til samlingen hjemme. Tilgangen til samlingen er jo en stor del av gleden for oss samlere, kanskje ikke for de som samler for investeringens del...
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by bengt »

Knugen wrote:Joda, men han har sikkert en hotellsafe. Jeg har også en hotellsafe hjemme som koster 900 kroner. Ikke noe særlig å skryte av som storebrum skrev tidligere
Er ikke så mye av det jeg har som ligger hjemme, men jeg kjøpte nå et verdiskap til 8000 kroner ;-)
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Forsikring av myntsamling.

Post by madsemann »

storbrum wrote:
brafin wrote:Litt pussig dette etter div innlegg på andre tråder i det siste. Jeg må meddele at jeg i mange år har hatt mine forsikringer i Trygg /Vesta. Nå bare Tryg, eller kanskje utrygg i fortsettelsen (ikke handel.. hehe, dyp den !) .Har ikke finlest, og lurer derfor på om samlinger er inkludert. Ser frem til at Storbrum får sjekket dette, og kommer med tilbakemelding.
Har sjekket opp vilkår hos Tryg Forsikring i dag, Vilkårene er endret, til det bedre fra 01.01.2010

I dag er det ingen sumbegrensning, dvs samlinger dekkes inntil den verdi som du har forsikret innboet for.
Som hovedregel skal du kunne dokumentere alle enkeltgjenstander som overstiger 15.000,- dette gjelder også samlinger. Det vil da si at du bør ha dokumentasjon, kvitteringer, takst bilder osv om du skal sikre deg å få igjen de verdiene du har.

I Gamle vilkår var lå samlinger inntil 100.000,- inne i den totale forsikringssum, alt over dette måtte forsikres som egen verdisaksforsikring, med takst/dokumentasjon.

Håper dette var avklarende Brafin :-)

Jeg tok den med Tryg :-) selv tror jeg den har lite med forsikring å gjøre :-)
Takk for att du tok deg tid til å sjekke opp dette. Jeg får ta en vurdering på hva jeg skal gjøre. Eneste som er litt dumt er at man hele tiden får nye mynter så det blir en hel del arbeid med å vedlikeholde kravene fra forsikringsselskapene :?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”