Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by bengt »

Jeg sendte brev til skatteetaten med spørsmål rundt myntsamling. Jeg fikk et ok svar tilbake, men nederst stod det:

"Vi gjør oppmerksom på at tolkning av regelverket kan endre seg uten forvarsel, da er dette svaret ikke lenger gyldig."
nostalgikeren
Posts: 41
Joined: 12 Dec 2008 03:03

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by nostalgikeren »

Hei,

Jeg tror det er Finansdepartementets skatteforskrift (Fs.Fin) som er den sentrale bestemmelsen på dette området:

§ 5-15-7. Inntekt av naturproduksjon utenfor virksomhet

(1) Som skattepliktig inntekt regnes ikke avkastning av hobbyvirksomhet. Det samme gjelder avkastning av hage- og naturprodukter som kan høstes fritt. For salgsinntekter av slike produkter er skattefritaket begrenset til et beløp på 4.000 kroner.

(2) Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når inntekten er innvunnet som ledd i virksomhet.


Beløpsgrensen for skattefrihet på kr. 4.000,- gjelder altså kun avkastning fra hage- og naturprodukter, mens det for avkastning fra salg av mynter/annen hobbyvirksomhet i prinsippet ikke er noen beløpsgrense for skattefriheten.

Det sentrale spørsmålet i vurderingen rundt skattefrihet/skatteplikt ved avkastning fra salg av mynter/samleobjekter blir da om det drives næringsvirksomhet eller ikke. Som andre har kommentert tidligere i tråden er det mange kriterier som ligger til grunn for en slik vurdering, men det mest sentrale er om virksomheten er egnet til å gå med overskudd og generere inntekter over tid. For de aller fleste vil nok prinsippet om symmetri i skattelovgivningen (hvis en inntekt er skattepliktig, vil man også kunne kreve fradrag for tilhørende kostnader) gjøre at de slipper unna skatteplikten, ved at de også har såpass mange kostnader knyttet til sin hobby at den ikke er egnet til å gå med overskudd (utstyr, litteratur, reise/opphold ved messer/auksjoner+++) i en såpass liten skala av "hobbysalg" på qxl/ebay som de fleste driver med.

Et annet svært viktig kriterie i vurderingen av skatteplikt/skattefrihet er hvorvidt den som opptrer som "hobbyselger" faktisk har dette som hobby, og altså har et annet hovederhverv/jobb ved siden av. Mener å huske at det finnes en høyesterettsdom på dette området (ikke mynter, men en annen type hobbyvirksomhet) hvor en selger slapp skatt da det kun var en hobby mens en annen måtte skatte av akkurat den samme inntekten pga at vedkommende ikke hadde annen inntekt/erhverv - slik at hobbyvirksomheten ikke lenger ble betraktet som en hobby - men næringsvirksomhet.

Jeg vil derfor anta at så lenge man har en fulltidsjobb/hovederhvervskilde som ikke har med mynter/hobbyvirksomheten å gjøre, er i prinsippet alle inntekter fra salg av mynter/samleobjekter å regne som skattefrie...

Må imidlertid med mine svært få vekttall skatterett ta et forholdsvis stort forbehold om at dette ikke nødvendigvis er fasiten, og vil derfor ha meg frabedt eventuelt senere erstatningssøksmål fra forumets medlemmer:)

Kanskje det finnes en jurist blant forumets medlemmer som kan utdype dette for oss?

Mvh, nostalgikeren
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Skatteregler ved kjøp og salg av mynter og sedler

Post by vivavegas »

Det var en ganske/veldig bra oppsummering.

Men du glemte vel skillet mellom de som ikke samler og de som samler. Jeg har nok også vært litt upresis i mine innlegg angående dette skillet.

Samler man på mynter og kjøper/selger fra egen samling så er det ingen grense overhodet. Da kan man kjøpe/selge for millioner.

Neste spørsmål blir da hva som er definisjonen på "samle". Holder det at man har mynten i en uke, måned, år etc.

Da kommer man rett over på ditt innlegg og betraktninger rundt dette. Da følger jeg det langt på vei, men er nok uenig i konklusjonen:
"Jeg vil derfor anta at så lenge man har en fulltidsjobb/hovederhvervskilde som ikke har med mynter/hobbyvirksomheten å gjøre, er i prinsippet alle inntekter fra salg av mynter/samleobjekter å regne som skattefrie..."

Tviler meget sterkt på at man har gjort det slik at enhver som ikke jobber med mynter kan få dette som hobby og tjene hundretusener/millioner uten at det blir skatteplikt.

Slik som du skriver det nå så kan jo da eieren av OMH bare si opp jobben sin og få enn fulltidsjobb som søppeltømmer og så drive virksomheten ellers helt skattefritt.

Men som jeg også tidligere har nevnt så er det vel slik at de fleste (alle?) som driver med kjøp/salg av mynter også i større eller mindre grad samler selv og det er jo de problemet oppstår.

Det er jo vanskelig (nesten umulig) for skattemyndighetene og etterprøve dette og så sant det ikke er noen krav til dokumentasjon og slikt så vil man vel i praksis nesten kunne gjøre hva som helst selv om man ikke nødvendigvis selv samler uten at det medfører noen problemer.

I prinsippet skal man da holde oversikt over egen samling hvor kjøp/salg fra denne er skattefritt uten beløpsgrense. Men så holde ett annet regnskap og innrapportere det som næringsinntekt for den delen som ikke er fra egen samling.

Jeg har som sagt snakket med en som driver stort på tegneseriesamling og han hadde ett slikt skille og sa at det stort sett var uproblematisk.

Slik at "bottom-line" slik jeg ser det, er at man står igjen med at man selv må gjøre en vurdering hva som er innenfor loven og hva man har samvittighet til.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”