gull panda

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

gull panda

Post by Ole Christian »

Hei godtfolk.
Jeg ska snart på en tur til kina igjen og planlegger å kjøpe med meg litt pandaer med hjem.
Noen hadde jeg tenkt til vidresalg.

Mitt spørsmål er da som følger:
Hvilke valører (vektklasser) egner seg best for auksjon dersom man ønsker å få igjen hva man faktisk betalte og kanskje en slant til iskrem ekstra?

Skal man kjøpe hundrevis av 1/20oz, eller heller kjøpe noen store?

Hva mener folket?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: gull panda

Post by Kjetil Kvist »

Det spiller i og for seg ikke om du kjøper store eller små pandaer, men husk på at gullmarkedet i Norge er noe annerledes enn i Kina. (For ikke å snakke om sjansen for å kjøpe forfalskninger er betydelig høyere i Kina enn i Norge). Du må i alle fall sjekke hvor mye mer enn spot-pris du betaler for gullet, og ha i hodet at du ikke får solgt til mer enn 90% av spot-pris.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: gull panda

Post by Knugen »

1/10 oz er da bra.

Du får nok omsatt det til nærmere gullpris enn 90%, snarere 100%. Men gullmarkedet i Norge er like utviklet som matmarkedet i Sahara.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: gull panda

Post by Ole Christian »

Kjetil Kvist wrote:Det spiller i og for seg ikke om du kjøper store eller små pandaer, men husk på at gullmarkedet i Norge er noe annerledes enn i Kina. (For ikke å snakke om sjansen for å kjøpe forfalskninger er betydelig høyere i Kina enn i Norge). Du må i alle fall sjekke hvor mye mer enn spot-pris du betaler for gullet, og ha i hodet at du ikke får solgt til mer enn 90% av spot-pris.

Takk for svar Kjetil.

Jeg har handlet med kinesere i omtrent tyve år, og har besøkt landet et femtitalls ganger. Jeg snakker endel mandarin og så akkurat på det område føler jeg meg ganske trygg. Jeg har kjøpt barrer hos respektable gullsmeder (med vakter og ikke minst sertifikatene i orden) Gullpanda tenkte jeg å plukke opp i en bank rett og slett.

Grunnen til spørsmålet mitt var at jeg forleden dag så en 1 gr. barre!!!! gå for langt over gullprisen. Det var faktisk litt budkrig. Jeg tenker som så at alle har råd til 0/20 oz, men ikke alle har penger til 1/1.



Alle barrene har jeg kjøpt til 2-3 % påslag på spot noe som må anses som billig. De aller fleste store butikkene har live update av gullprisene på skjerm. Gull er, som du sier, noe helt annet i Asia.

Det med 90% av spot er jeg faktisk ikke så sikker på. I alle fall på småbarrer virker det som om det er feil, men nå legger jeg ut en på 20gr. på qxl først om noen dager, så da får vi se.

Uansett takk for tiden din Kjetil. Jeg har fått med meg at dere kjøper til ,9 av spot så da tenker jeg at jeg legger den ut som utrop på det, og i verste fall sees vi snart :D
Last edited by Ole Christian on 02 Sep 2010 00:17, edited 2 times in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: gull panda

Post by Kjetil Kvist »

Se det, ja. Dette tror jeg du har bedre oversikt over enn de aller fleste andre. Gull til 2-3% over spot er veldig greit. Gullet går jo litt opp og ned, men man tar ikke store sjanser med så små marginer over spot-prisen.

Jeg har også lagt merke til at små gullmynter, medaljer og barrer går for langt mer enn gullprisen. Unse-mynter er jo store og flotte, men jeg tror mange ser på 7200-7400 kroner for mye å bruke på en gang på ett objekt. Da føler nok mange at det er bedre å kjøpe småmynt på 1/10, 1/20 og 1/25-dels unse.

Men du skal jo ha en del av dem for å tjene litt ordentlig med penger.

Jeg leste forresten en artikkel om at kinesiske myndigheter legger til rette for at folk skal få kjøpe gull. Pussig at denne tankegangen ikke helt har slått til her i landet; mulig olja må ta slutt først: China Promotes Gold Ownership
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: gull panda

Post by Ole Christian »

[quote="Kjetil Kvist"]

Men du skal jo ha en del av dem for å tjene litt ordentlig med penger.

quote]

takk for svar Kjetil. Jeg setter pris på det. Det er alltid spennende å lese andres tanker.

Hva kina og gull angår så holder de usa`s økonomiske skjebne i sin hånd, samtidig slipper de egen valutta mot usd og ber de borgerne investere i gull..hehe...lurer på hva de planlegger....anyway så ville jeg ikke satt penger i usd om dagen...

(uff, nå agerer jeg dommedags profet igjen, sorry)
Last edited by Ole Christian on 11 Aug 2010 07:47, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: gull panda

Post by Kjetil Kvist »

Ja, dommedagsprofetier er det jo en del av.

Ta med en liten panda til meg, jeg garanterer topp kurs siden den skal til egen samling.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: gull panda

Post by Ole Christian »

Kjetil Kvist wrote:Ja, dommedagsprofetier er det jo en del av.

Ta med en liten panda til meg, jeg garanterer topp kurs siden den skal til egen samling.
Jeg gjør så Kjetil. Jeg skylder deg nok det.
xEon
Posts: 24
Joined: 10 Feb 2009 16:53

Re: gull panda

Post by xEon »

Det dumme er jo at barrer er momspliktige, så ganske lite med slike her til lands. Men hvis du vil kjøpe for å videreselge i utlandet så kan kanskje små barrer fra kjente asiatiske leverandører være noe. Jeg har sett at små asiatiske/europeiske gullbarrer fra større navn som feks Mitshubishi går LANGT over gullpris på Ebay.com, gjerne 2-3x spot. Og som det nevnes, på små barrer/mynter så er prisen allerede så lav at det er tydeligvis lettere for folk å ta i og ignorere gullverdien.

Virker som at det er endel amerikanere som synes det er eksotisk med Mitshubishi barrer eller tror de er sjeldne, de er iallefall "sjeldne" på den amerikanske Ebay siden. Av en eller annen grunn så er det lite med asiatiske/europeiske barrer på Ebay.com, selv om det er en global site, bortsett fra de aller mest kjente som feks Pamp/Credit Suisse. Men det må være fabrikanter som amerikanerene kjenner igjen, så det ikke drukner i alt dette falske "ser ut som gull/sølvbarrer" skrotet som selges. Hvis en går på Ebay.de, så er det motsatt, masse europeiske/tyske gull&sølvbarrer, men lite amerikansk. Men det er knotete å sende dyre ting ut av Norge, å sende gull via Posten er ikke lov iflg dem. Skal du selge i Norge så er vel myntene greiest.

Pandaer er populære, men samtidig misliker mange dem pga alle kopiene som finnes. Men du får nok spot og gjerne litt mer for dem på auction/QXL.
Hvis du kan få små mynter til samme påslag som de store, så er vel det en kjempesjanse? Generelt så er jo påslaget/premium størst på de mindre myntene, 1/20 panda med $60 gullverdi går generelt for $80-85. Det er ett ganske heavy påslag i prosent. Pluss desto flere som har råd til en 1/20, 1/10 eller 1/4. Som Kvist sier så er 1ozt dyre saker og 1/2 ozt er ikke akkurat billig det heller. Pandaene slipper en moms på, men mon tro hva tollerene sier hvis du har med deg 100 1/10 mynter. :D

Hvis du kan få små GAEs, Maples, Pandas, Krugerrands, Philharmonikere etc rimelig så tipper jeg det vil være mest populært ved videresalg. Alle overlever vel å spandere på seg en 800krs 1/10 GAE, men 7500-8000,- for en 1ozt er ikke hverdagskost.
Ole Christian
Posts: 219
Joined: 31 May 2010 09:17

Re: gull panda

Post by Ole Christian »

Takk for dine tanker xEon, jeg satte pris på at du bidro.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”