Myntgradering

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Myntgradering

Post by rega65 »

Er det ikke marked for et myntgraderings-selskap i norge :?: Hadde det eksistert,hadde ialfall jeg fått noen av mine mynter gradert/slabbet,men jeg er redd for at de skal komme bort hvis jeg skal sende de utenlands.Er vel kostbart også og sende en mynt med høy verdi til f.eks USA. :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Myntgradering

Post by trygghandel »

rega65 wrote:Er det ikke marked for et myntgraderings-selskap i norge :?: Hadde det eksistert,hadde ialfall jeg fått noen av mine mynter gradert/slabbet,men jeg er redd for at de skal komme bort hvis jeg skal sende de utenlands.Er vel kostbart også og sende en mynt med høy verdi til f.eks USA. :wink:
Jeg er så enig med deg. De hadde fått alle mine mynter :)
Det er ikke volsomt dyrt å sende med forsikring, jeg har gjort det.
Problemet er at NGC ikke har forsikring som dekker om de blir borte når de sender tilbake, det er slik jeg har forstått det.
Hadde de hatt det, hadde jeg sendt alt til dem.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Myntgradering

Post by rega65 »

Hadde vært mye enklere både og kjøpt og solgt graderte mynter,ser jo hvordan mange mynter får forskjellig karakter. :roll:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Myntgradering

Post by ramazotti »

Slabbing av mynter er slett ingen garanti. Utallige eksempler finnes på de som ikke
er fornøyd,slipper fri mynten og sender den inn på nytt,i håp om å huske den opp en grad eller to.

Det kan i mange tilfeller handle om merverdi på mange tusen å få vippet den
opp en grad,om det er snakk om en sjelden mynt.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Myntgradering

Post by rega65 »

Hadde vi hatt et seriøst norsk firma,så hadde det nok ikke vært så enkelt.De kunne jo tatt foto av myntene de graderte,og jeg tror vi hadde fått bedre gradering av norske mynter om vi hadde et firma som kjente til alle de norske myntene, hvilke typer som har dårlig preging osv.I dag har vi jo bare selgers vurdering og vi ser jo hvordan en mynt kan få gradering bare her på forumet fra 1 til 0/01.Jeg er ialfall ikke i tvil om hvilken mynt jeg hadde kjøpt om jeg kunne velgt mellom 2mynter der den ene var gradert.En annen ting er at da kunne en fått en seriøs profesjonell gradering av samlingen sin.Dette kunne kanskje vært en ny nisje for de store mynthandlerne vi har,som har denne ekspertisen.Da risikerer vi ikke å gå i baret med kina kopiene heller,for disse tror jeg bare vil bli mer profisjonelle i fremtiden.Der det er penger er det også kjeltringer
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Myntgradering

Post by ramazotti »

Norge er rett og slett for lite til at dette kan gå rundt økonomisk,om da ikke
alle handlerne skulle finne på å drive en slik praksis på dugnad. Det tviler jeg på at
de gidder,det er tidkrevende .
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Myntgradering

Post by Thomas B »

Hvor mye er man eventuelt villig til å betale per mynt for gradering? (inkludert alle utgifter)
User avatar
BjørnE
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2010 00:29
Location: København
Contact:

Re: Myntgradering

Post by BjørnE »

trygghandel wrote:
rega65 wrote:Er det ikke marked for et myntgraderings-selskap i norge :?: Hadde det eksistert,hadde ialfall jeg fått noen av mine mynter gradert/slabbet,men jeg er redd for at de skal komme bort hvis jeg skal sende de utenlands.Er vel kostbart også og sende en mynt med høy verdi til f.eks USA. :wink:
Jeg er så enig med deg. De hadde fått alle mine mynter :)
Det er ikke volsomt dyrt å sende med forsikring, jeg har gjort det.
Problemet er at NGC ikke har forsikring som dekker om de blir borte når de sender tilbake, det er slik jeg har forstått det.
Hadde de hatt det, hadde jeg sendt alt til dem.
Hvorhen sendte du dem? USA, eller Frankrike?
Jeg leste et eller anna sted, angående land i EU skal sende dem dit (Frankrike)?
Har ikke tilmeldt meg som NGC medlem, og kjenner heller ikke til noen medlemmer som kan gjøre jobben.
Finner ingen liste over autoriserte/medlems-forhandlere.

Noen assistanse i forumet til spørsmålene jeg bobler over med? :?:
Samlerområde:
Latin Monetary Union, (LMU)
Scandinavian Monetary Union, (SMU)
Min samling
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Myntgradering

Post by signum »

trygghandel wrote:
rega65 wrote:Er det ikke marked for et myntgraderings-selskap i norge :?: Hadde det eksistert,hadde ialfall jeg fått noen av mine mynter gradert/slabbet,men jeg er redd for at de skal komme bort hvis jeg skal sende de utenlands.Er vel kostbart også og sende en mynt med høy verdi til f.eks USA. :wink:
Jeg er så enig med deg. De hadde fått alle mine mynter :)
Det er ikke volsomt dyrt å sende med forsikring, jeg har gjort det.
Problemet er at NGC ikke har forsikring som dekker om de blir borte når de sender tilbake, det er slik jeg har forstått det.
Hadde de hatt det, hadde jeg sendt alt til dem.
Hvilken graderingskala tenker man seg å benytte når man ønsker seg en slik slabbing her tillands, skandinavisk eller amerikansk? For det er vel slabbing det er tale om.
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Myntgradering

Post by Letti »

PCGS har nå kontorer i Paris, noe som gjør det litt enklere. Jeg nevner bevisst ikke NGC da jeg foretrekker PCGS, de har penere holdere og er fortsatt størst. NGC har blitt betraktelig bedre og forskjellene på gradering hos PCGS og NGC er nå veldig liten men holderene er ikke så pene og PCGS fremstår fortsatt som kongen på haugen.

Hadde PCGS hatt kontorer i Norge hadde hele min samling vært der nå og jeg hadde med glede betalt prisen det koster, jeg vet også om flere andre som deler samme mening som meg så markedet er her og hvis det først blir startet noe sånt noe her vil det i løpet av 2 år bli standaren, `alle` kommer etterhvert til å bruke det. Jeg har ingen tvil om at et sånt prosjekt hadde gått med et dundrende overskudd i løpet av kort tid og snudd opp ned på gamle myntsamler vaner. Jeg krysser fingerene og fortsetter min korrespondanse med PCGS hvor jeg prøver å overbevise dem at de bør komme seg til Skandinavia, nå med engang, et helt marked bare ligger å venter på dem :)
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: Myntgradering

Post by Letti »

Thomas B wrote:Hvor mye er man eventuelt villig til å betale per mynt for gradering? (inkludert alle utgifter)

Jeg er villig til å betale det det koster. Jeg kan spare penger men ikke på myntsamling, der bruker jeg med glede pengene der de trengs. Det er vel prisen man betaler for å oppleve samlerglede, pris i kroner og øre er èn ting men det er vanskelig å sette en pris i kroner og øre på samleropplevelsen, å få samlingen sin nøyaktig sånn man selv vil ha den. Ja så blir det kansje dyrere og jeg kunne kjøpt en mynt for de pengene, men å ha en samling slik jeg vil ha den, det kan jeg ikke sette en pris på :D Livet er kort og det finnes mye viktigere ting enn kalde kroner og øre.Jeg har egentlig bare gått og ventet på å se annonser fra Oslo Mynhandel eller Samlerhuset (litt skeptisk til akkurat de og dette men uansett), jeg ser de to som mest sannsynlige til å starte noe sånt her hvis ikke PCGS kommer de i forkjøpet, alternativt at en av de inngår en samarbeidsavtale med PCGS. Eller Skanfil, de har også gode muligheter til å starte noe sånt og kunne gjort det stort fort. Men jeg har ikke sett noe ennå, litt rart egentlig at de ikke har startet, dette er både en gullgruve innen forretningsdrift og det vil gjøre det bedre for norske myntsamlere på flere områder.


""Hvilken graderingskala tenker man seg å benytte når man ønsker seg en slik slabbing her tillands, skandinavisk eller amerikansk? For det er vel slabbing det er tale om.""


Jeg vet en ting sikkert, det vil være galskap å starte med slabbing av mynter i Norge og bruke den eksistrende graderingstabellen, det må muligens lages en ny tabell, noe som ikke er umulig.
User avatar
BjørnE
Posts: 33
Joined: 28 Jun 2010 00:29
Location: København
Contact:

Re: Myntgradering

Post by BjørnE »

Letti wrote:PCGS har nå kontorer i Paris, noe som gjør det litt enklere. Jeg nevner bevisst ikke NGC da jeg foretrekker PCGS, de har penere holdere og er fortsatt størst. NGC har blitt betraktelig bedre og forskjellene på gradering hos PCGS og NGC er nå veldig liten men holderene er ikke så pene og PCGS fremstår fortsatt som kongen på haugen.

Hadde PCGS hatt kontorer i Norge hadde hele min samling vært der nå og jeg hadde med glede betalt prisen det koster, jeg vet også om flere andre som deler samme mening som meg så markedet er her og hvis det først blir startet noe sånt noe her vil det i løpet av 2 år bli standaren, `alle` kommer etterhvert til å bruke det. Jeg har ingen tvil om at et sånt prosjekt hadde gått med et dundrende overskudd i løpet av kort tid og snudd opp ned på gamle myntsamler vaner. Jeg krysser fingerene og fortsetter min korrespondanse med PCGS hvor jeg prøver å overbevise dem at de bør komme seg til Skandinavia, nå med engang, et helt marked bare ligger å venter på dem :)
Takk for infoen angående PCGS. -Googler omgående etter info.
Ja, den evige dans rundt baken om smaken PCGS vs. NGC lever i beste velgående. :lol:
Samlerområde:
Latin Monetary Union, (LMU)
Scandinavian Monetary Union, (SMU)
Min samling
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Myntgradering

Post by MarkusLømo »

Letti wrote: Hadde PCGS hatt kontorer i Norge hadde hele min samling vært der nå og jeg hadde med glede betalt prisen det koster, jeg vet også om flere andre som deler samme mening som meg så markedet er her og hvis det først blir startet noe sånt noe her vil det i løpet av 2 år bli standaren, `alle` kommer etterhvert til å bruke det.
"Alle" er såklart en solid overdrivelse. Jeg ville ikke betalt 1 øre pr mynt for slabbing, og flertallet av de som har uttalt seg på samlerforum er enige med meg. Det er mer snakk om å få mynter ut av slabber enn inn i dem.

Men som talsmann for "alle" - hvor tror du grensen for betalingsvilje går? Ja, jeg har fått med meg at du simpelthen betaler det slabben koster og ikke synes det er noen urimelig utgift. Men du er jo nødt til å være klar over at din betalingsvilje er særdeles uvanlig. Selv i USA slabber de sjelden mynter som er verdt mindre enn kostnaden til slabben. Ser du for deg at nordmenn vil slabbe om slabben koster like mye som mynten? Halvparten? En tiendel? Og igjen - her snakker vi altså ikke om deg, men om "resten av markedet".
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Myntgradering

Post by rega65 »

Tror det hadde blitt flere som hadde satset på myntsamling om de kunne kjøpt graderte mynter,som de visste var ekte.Hadde jeg lurt på å begynne med myntsamling idag,og lest litt på forhånd på disse sidene(mye falske mynter i omløp) gradering varierer fra 1 til 0/01 osv. hadde jeg heller begynt å samle glansbilder istedet.Man må ha endel kunnskap om de fellene man kan gå i,hvem som overgraderer myntene sine osv.Er ikke lett å vurdere en mynt bare utifra foto,som ofte er dårlige,og som også kan være manipulerte.Jeg hadde ialfall fått mesteparten av myntsamlinga mi gradert,og valgt graderte mynter når jeg skulle kjøpe en dyrere mynt :wink:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Myntgradering

Post by MarkusLømo »

rega65 wrote:Jeg hadde ialfall fått mesteparten av myntsamlinga mi gradert,og valgt graderte mynter når jeg skulle kjøpe en dyrere mynt :wink:
Greit nok, men hvor ville din grense gått, da? Hvis vi stipulerer at slabben koster 200 kroner, hvor verdifull må mynten være før du slabber den?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”