Steder å finne mint condition mynter

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Oer
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2021 14:32

Steder å finne mint condition mynter

Post by Oer »

Hei. Jeg er interessert i å finne urørte såkalte mint condition mynter (Vet ikke om det er en greie). Men vil helst kjøpe fra en bedrift / seriøs aktør. De fleste mynthandlere jeg sjekket ut var av eldre design, og virket til å selge brukte mynter. Jeg lurer og på om mynter kan kjøpes "Uåpnet". Eller om alle mynter kommer i en eske som ikke går an å se om er åpnet eller ikke.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Steder å finne mint condition mynter

Post by Espen »

Hei og velkommen til forumet. Jeg flyttet tråden din til en mere egnet kategori.

Er liten risiko å handle hos norske mynthandlere selv om at de kanskje kan ha utdaterte nettsider. Om mynter skulle ha defekter så informeres det stort sett om.

Mynter kommer i alskens forpakninger og emballasje avhengig av hva slags mynter det er snakk om. Proofmynter f.eks kommer stort sett i esker hvor mynten ligger i en plastkapsel, investeringsmynter, såkalt bullion kommer ofte i ruller, men også i kapsler og noen ganger i enkle foldere.

Om du vil ha nyere utgivelser som ikke kommer fra bruktmarkedet så er det sikkert greit å handle fra utlandet. Man slipper MVA ved innførsel av mynter til Norge. Apmex f.eks er et bra selskap som kjøper direkte fra myntverkene og dermed er man garantert ferske, ubesudlete mynter.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Steder å finne mint condition mynter

Post by jornkris »

Norske sirkulasjonsmynter leveres fra myntverket i ruller, de kan man veksle til seg for pålydende i banken.
Brukte mynter pakkes også i ruller, så man må passe på å få de riktige rullene, her er det forskjell i utseende.
Det er relativt lett å se om rullene er åpnet.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Steder å finne mint condition mynter

Post by kråkerøy »

.Er det banker som fortsatt leverer ut usirkulert mynt på forespørsel?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Steder å finne mint condition mynter

Post by Arve »

Finnes det fysiske banker som behandler fysiske penger lenger? DnB har i alle fall lagt ned sine i Bærum.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Oer
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2021 14:32

Re: Steder å finne mint condition mynter

Post by Oer »

Takk for svar :) Det var overraskende at man ikke betaler MVA på mynter kjøpt online. Leser det må ha vært gyldig betalingsmiddel før. Medaljer må man gjerne betale MVA på. Men har ikke planer om å samle medaljer foreløpig :)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”