Hva er dette?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
NielsPA
Posts: 9
Joined: 04 Apr 2018 19:26

Hva er dette?

Post by NielsPA »

Jeg købte fornylig mønten her på ebay og troede egentlig, at der blot var tale om en ganske vanlig kobberskilling, som var påført et lag bly for at gøre den mere interessant for køberne. Imidlertid består hele randen af kobber, så det er ikke tilfældet. Der er tale om en skal af kobber, som er fyldt op med bly. Jeg har undersøgt mønten nærmere, målt vægt, densitet osv. og er kommet frem til følgende:

Forsiden er 2 skilling 1810, Hede 5, NM 5 B, Schou 5
Diameter 27,2 mm, tykkelse af blanketten 1,95 mm
Vægt 11,74 gram, densitet 10,39 g/cm3

Ud fra densiteten kan jeg regne mig frem til, at mønten må bestå af ca. 4,69 gram kobber og 7,05 gram bly. Er det et ensidigt prøvepræg, som er stabiliseret ved opfyldning med bly, et vægtlod, et galvanoplastisk eksperiment eller noget helt andet? Enhver form for hjælp vil være velkommen!

Med venlig samlerhilsen fra Danmark

Niels PA
Attachments
IMGP0014.JPG
IMGP0014.JPG (226.64 KiB) Viewed 851 times
IMGP0011.JPG
IMGP0011.JPG (779.18 KiB) Viewed 851 times
IMGP0009.JPG
IMGP0009.JPG (384.86 KiB) Viewed 851 times
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva er dette?

Post by jornkris »

Advers har tydelige spor av å ha vært i sirkulasjon, så jeg tenker det er noe som er laget i etterkant.
NielsPA
Posts: 9
Joined: 04 Apr 2018 19:26

Re: Hva er dette?

Post by NielsPA »

Tak for dit svar. Ja, det tror jeg, du har ret i. Efter lidt research på nettet er jeg ret sikker på at være nået frem til den rigtige forklaring. Det er en galvanokopi, se vedhæftede. Jeg synes heller ikke, overfladen på mønten ser rigtig ud - der er noget, som nærmest ligner støbehuller. Hvorfor nogen har ulejliget sig med at fremstille en galvanokopi af forsiden af en så almindelig mønt, som oveni købet tydeligt har været i cirkulation, er mig dog fortsat en gåde.
Attachments
electrotyping.jpg
electrotyping.jpg (448.1 KiB) Viewed 767 times
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”