Slabbe 2øre 1968 eller ei

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Slabbe 2øre 1968 eller ei

Post by JL81 »

Hei

Får ikke bestemt meg om jeg skal sende inn en 2øre fra 1968 for å slabbe den eller ei....
Virker som en uansett ikke oppnår mer enn MS64BN. Er det like greit å bare sette den i en quadrum myntkapsel eller noe sånt selv?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Slabbe 2øre 1968 eller ei

Post by vn2hare »

Hei.

Hvis du søker vil du finne en mengde tråder om slabbing av mynter her på forumet, der både tilhengere og motstandere av slabbing generelt har gitt uttrykk for sine meninger.

Du må selvsagt gjøre hva du selv foretrekker om du skal ha mynten i din egen samling, men jeg tror konsensus ellers stort sett er at det kun er for amerikanske mynter at du kan forvente noen "bonus" i en salgspris ved at mynten er gradert og slabbet av et anerkjent firma. Enkelte mener til og med at det er en "lyte" for ikke-amerikanske mynter at de er slabbet. I tillegg så virker det som om det er "så-som-så" med nøyaktigheten i gradering av ikke-amerikanske mynter, og kanskje særlig nordiske. Firmaene har ikke spesielt erfaring med slike "eksotiske" mynter, mens det finnes tykke bøker om de minste detaljer for gradering av mynter fra USA.

Men som sagt, rådene du får her vil nok være mest preget av den enkeltes smak og behag.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Slabbe 2øre 1968 eller ei

Post by Espen »

Om den er tatt ut fra myntsettet så hvorfor ikke?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Slabbe 2øre 1968 eller ei

Post by Kjetil Kvist »

En slabb og amerikansk gradering på denne mynten betyr lite til eller fra på prisen i det norske markedet, og det er stort sett her markedet for en 2-øre 1968 er. Det gebyret de tar for tjenesten merkes heller ikke særlig på prisen.

På den annen side tilbyr NGC også en service som kalles conservation, og det er absolutt nyttig på en 50 år gammel bronsemynt. Selv 2-ører i vanlige hardplastsett kan bli grønne på kanten, og det er jo noe man helst vil unngå.

Så, send den til conservation og få den slabbet. Er du misfornøyd, så får du den lett ut av slabben med sag.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Slabbe 2øre 1968 eller ei

Post by JL81 »

Heisann

Takk, for gode tips. Var ikke klar over dette med konversasjon, jeg får se på tilstanden på den når jeg tar den ut av settet.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”