Specimen sedler

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Specimen sedler

Post by JL81 »

Hei

Kan noen fortelle meg kort hva som ligger i specimen begrepet. Skjønner det sånn at dette er test-sedler før de går i gang med full skala produksjon av en ny seddel serie eller noe?

Hvordan har folk fått fatt i disse i sin tid? Hvem ble de distribuert til? Ser jo at det dukker opp en del for salg.
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Specimen sedler

Post by Espen »

Banker, vekslere etc. For å lære seg sedlene å kjenne.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen sedler

Post by vayavaya »

JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Specimen sedler

Post by JL81 »

Takker! :)
Hougaard
Posts: 99
Joined: 05 Dec 2008 21:02

Re: Specimen sedler

Post by Hougaard »

Det forekommer flere typer specimen-sedler. Begrepet brukes om flere forskjellige ting.

1. Eksempler på nye gyldige sedler som utgiveren (f. eks. Norges Bank) gir til utenlandske banker for at de skal han et sammenligningsgrunnlag. Dette kan kalles «ekte» specimensedler. Disse er overtrykt «Specimen» eller tilsvarende på andre språk. De har som regel ikke vanlig nummer, men kun 000000. Slike specimensedler er svært sjeldne. Jeg har noen få norske, de kostet rundt 10000,- pr.stk.

2. Seddeltrykkeriene lager utkast til nye sedler som de sender til utgiveren for godkjenning. Disse er ofte overstemplet «Specimen». De er ekstremt sjeldne, ofte kun ett eksemplar. For en del år siden ble «restlageret» til American Bank Note Company i USA solgt på auksjoner til samlere. Jeg klarte å få tak i et utkast til en seddel fra Polen fra 1930-tallet, en type som aldri ble tatt i bruk. Slike sedler kan også forkomme i ark med to eller flere, og også med bare forsiden eller bare baksiden trykt.

3. Specimen-sedler laget for salg til samlere. Disse er som regel laget i store opplag. De kan ha nummer 000000, eller også med helt vanlig nummer. I siste tilfelle er det helt vanlige sedler som er overtrykt «Specimen». I nyere tid har for eksempel Nord-Korea laget enormt store opplag av specimen-sedler solgt til samlere. I Norge ble de siste sedlene av 2. utgave kort tid etter krigen laget i sett med 5, 10, 50, 100, 500 og 1000 kroner gitt til medlemmene i Norsk Numismatisk Forening. Dette var vanlige usirkulerte sedler overtrykt med «Specimen». Det ble laget 150 sett. Disse er ettertraktede og koster en god del i dag. Jeg har mange utenlandske specimensedler av denne typen. Blant annet en 10000 dollars fra Singapore. Den fikk jeg for en drøy tusenlapp den gangen. Kursverdien på slike sedler er ca. 45000 kroner!
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Specimen sedler

Post by JL81 »

Takk for et flott innlegg, jeg suger til meg kunnskapen som en svamp ;) takker
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Specimen sedler

Post by vayavaya »

Hei.
Ved gjennomlesing av ditt innledende sporsmal, sa virker det som det er kanskje litt begrepsforvirring:

Specimen sedler er vel stort sett som Hougaard sskriver. Definisjonen av specimen vil kanskje variere fra samler til samler og fra land til land.
Men utgangspunktet er at det har eksistert eller eksisterer en seddel i sirkulasjon.
Og da at specimen seddelen skal vare en tro kopi av den sirkulerte/sirkulerende seddelen.

En specimen seddel kan ogsa bli vurdert som prove/essay seddel selv om det er trykt specimen pa den.
Arsaken er at den avviker fra original seddel.

For Norges del har jeg sett Specimen seddel, Prove Seddel og Test seddel men har til gode a se Proof seddel.

Proof seddel er for meg ensidige trykk av enten adversen eller reversen,og motsatte side er blank. Forekommer ogsa palimt storre plater.
Selve seddelpapiret trenger ikke nodvendigvis a vare identisk med original seddel.

Her har du bilder av norske sedler….


Specimen. Denne er identisk med en sirkulert seddel.
Norge specimen.jpg
Norge specimen.jpg (140.64 KiB) Viewed 2479 times
Prove, Denne er identisk med en sirkulert seddel, men er prove seddel da den mangler nullene og signatur.
Norge prove seddel.jpg
Norge prove seddel.jpg (812.02 KiB) Viewed 2479 times
Ingenting? Dette er for meg en lekeseddel utstedt ifbm med firmafest? En ressurssterk bedrift.
Norge lekeseddel.jpg
Norge lekeseddel.jpg (162.43 KiB) Viewed 2479 times
Dette er en test seddel, utkast til en seddel som ikke ble produsert.
d9a13277-3db6-461a-83de-b87a4d275ed7_largesize.jpg
d9a13277-3db6-461a-83de-b87a4d275ed7_largesize.jpg (260.08 KiB) Viewed 2479 times
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”