Hva er en "renset mynt"?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
carlhg
Posts: 7
Joined: 26 Feb 2018 17:50

Hva er en "renset mynt"?

Post by carlhg »

Leser av og til i annonser og auksjonskataloger at en mynt er "renset". Finnes det en omforent forståelse av hva en slik "rensing" innebærer?
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Hva er en "renset mynt"?

Post by tho »

Alt fra bortskraping av f.eks. irr til kjemisk behandlig for
å fjerne dette. En renset mynt vil tape sin opprinnelige myntglans
når dette gjøres.

Det blir til syvende og sist et spørmål og å ha en "skitten mynt"
eller en renset mynt. Mange sverger til at man skal la mynten
være slik den er. Mynt med patina er det vil liker, alle mann.
Så mynt med patina skal ihvertfall ikke renses.

Det er visse ting man kan gjøre med mynten uten at det kalles
rensing. Det kan sikkert andre bedre om enn jeg. Da tenker jeg
ikke på Photoshop :lol:
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er en "renset mynt"?

Post by vn2hare »

Tror for eksempel de fleste er enige i at det er "tillatt" å la en skitten mynt ligge noen timer i svakt såpevann e.l., men som tho skriver, skraping og gnikking bør ikke gjøres. Etter slik enkel vask bør du tørke mynten kun ved å la den ligge på håndkle/tørkepapir og eventuelt lett "klapping", men som sagt ikke gni den. Det kan fort gi riper.
carlhg
Posts: 7
Joined: 26 Feb 2018 17:50

Re: Hva er en "renset mynt"?

Post by carlhg »

Jeg ser at det er litt glidende overganger her. Har også sett "dyppet" for sølvmynter. VIlle ikke gjort det på en gammel 2-krone, men hadde en 25-krone der det hadde gått hull i plasten et sted slik at mynten var kraftig anløpet veldig lokalt på kanten. LItt "dypping" løste dette på et blunk, og jeg kan i ettertid ikke se hvor på mynten var sort tidligere. Jeg ser ellers at å gni med fingrene tydeligvis er en vanlig sport. Vask med såpevann har jeg gjort med brukbart resultat med CuNi-mynter, men har testet på noen verdiløse kobbermynter, og de blir alltid styggere etterpå, spesielt mister de glans. Med hensyn til mekanisk rensing har jeg med hell fjernet møkk med en spisset tannpirker eller fyrstikk, det setter ikke riper i mynten om man er forsiktig.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”