Seddel-nerver

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Seddel-nerver

Post by JL81 »

Hei

Samler sedler i tillegg til årgangsmynt, men til forskjell fra mynter merker jeg at jeg får dårlige nerver av å samle sedler :shock:

De virker så skjøre og jeg er livredd for å gjøre noe skader på de, jeg har nå begynt med plastlommer (Lindner) i ark med plass til tre V3 i importa seddelalbum. Selv da føler jeg liksom at ting "bukler" seg osv. bør jeg ha skille-ark mellom hvert blad?

En annen nervepine er å få seddel ned i plastlommer, lurer på om jeg stresser hjørner osv.
Tror jeg får slutte å kjøpe noe bedre enn 01 heretter :D sånn at jeg får sove ;) Var kanskje tabbe å kjøpe med topp-åpning...?

Er det bedre å ikke benytte album overhode?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Seddel-nerver

Post by jornkris »

Jeg bruker ikke album til sedlene mine.
Har de i plastlommer som ligger i en skuff i safen.
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Seddel-nerver

Post by JL81 »

Hei

Takk for svar. Jeg besluttet å ta de ut av albumet etter å ha lest det du skrev, jeg kjøpte små plastbokser på clas ohlson. En for de fineste sedlene og en for de som har litt lavere kvalitet, la sedlene som ligger i plastlommer oppi disse. Albumet har jeg nå benyttet til mynter i stedet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Seddel-nerver

Post by Kjetil Kvist »

Jeg har alltid lagt sedlene mine i lommer, for eksempel fra Lindner, og deretter i seddelark i album. Da kan jeg ta sedlene litt inn og ut av seddelalbumet uten å skade dem. De har ligget der i 20 år, og jeg har ikke sett et spor av slitasje på noen av dem. En jeg hadde liggende i 5 år ble faktisk gradert til MS70.

Jeg bruker de gamle Impota-albumene, deres seddelark og mellomark. Det fungerer helt fint.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Seddel-nerver

Post by bengt »

Jeg har sedlene mine i Hartberger seddelalbum, med sort papp mellom hvert albumark. Har boks til albumene (så ikke noe skal fly ut?). Liggende album er nok mye tryggere enn å ha de løst i en Clas Ohlson boks? :-)
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Seddel-nerver

Post by JL81 »

Hei

De ligger i Linder lommer da, før de ligger liggende i boksen :)

Takker for tilbakemelding fra flere. Jeg kan jo være mer spesifikk i det som bekymret meg, disse V3-arkene har av en eller annen grunn sort sett produksjonsfeil i form av en eller flere kvasse bulker på en av de tre lommene. Jeg var redd dette over tid skulle "prege" seg også inn i seddelen.

Det andre var mer mellom arkene, men det kan jo løses med skilleark da som noe skriver, mine dekket dessverre ikke hele lengden på V3-lommene.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Seddel-nerver

Post by bengt »

Jeg har bedre erfaring med Hartberger enn Importa. Mulig jeg bare har vært uheldig med Importa?
JL81
Posts: 34
Joined: 21 Apr 2017 23:02

Re: Seddel-nerver

Post by JL81 »

Jeg måtte nok bare være uheldig med pakken. Kjøpte ny pakke og ba om å få ta ut og se på bladene før jeg kjøpte. Kjøpte meg også sorte skilleark, så nå er de alle trygt i linder lommer som igjen er i importa seddel ark i importa album.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”