Er dette en gammel mynt?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Jmnaess
Posts: 1
Joined: 11 Oct 2017 19:09

Er dette en gammel mynt?

Post by Jmnaess »

Hei, jeg fant plutselig denne mynten i kjellerboden. Mener å huske jeg fant den når jeg var liten, men sjekket aldri nærmere om det faktisk var en gammel mynt. Noen her inne som kan fortelle meg om dette er tilfelle, eller om det bare er fake?
Har virkelig ikke peiling på dette, og setter stor pris på svar.
Attachments
Myntside2.jpg
Myntside2.jpg (415.08 KiB) Viewed 664 times
Myntside1.jpg
Myntside1.jpg (444.51 KiB) Viewed 664 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er dette en gammel mynt?

Post by vn2hare »

Hei.

Det er litt mye gjenskinn i bildene dine, slik at jeg klarer ikke å lese innskriftene, noe som kunne vært til god hjelp. I tillegg kan du gjerne opplyse om diameter og vekt.

Kors-motivet på det andre bildet ditt bringer umiddelbart tankene mine mot en Gros-mynt fra Frankrike/Nederlandene (ikke av de aller eldste Gros Tournois, men senere utgaver fra 1400-/1500-tallet), og motivet på det første bildet ("ruteformen") gjør at jeg tenker på hertugdømmet Brabant (eller noen nabostater) fra tiden under Burgund, igjen 1400-tallet.

Men som sagt, bedre bilder med mulighet for å se teksten, samt diameter og vekt vil kunne hjelpe. Om den er "fake" eller ikke kan eventuelt andre være med på å vurdere, men vi kan jo først forsøke å identifisere "mynten" (om det er en mynt).
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”