1/2 skilling 1840

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

1/2 skilling 1840

Post by Fyrsten »

Hei

Jeg lurer på hvor mye denne mynten er verd. Selv har jeg taksert den til 1-, men hva mener dere, og hva slags pris ligger den på (har ikke siste utgave av myntkatalogen dessverre)? Bildet er kanskje ikke det beste, men den er så mørk, slitt og skitten at den er vanskelig å lese/tyde den med det blotte øyet også.

På forhånd takk :)

Med vennlig hilsen
Hans
halv skilling 1840 mynt hele.jpg
halv skilling 1840 mynt hele.jpg (234.2 KiB) Viewed 1437 times
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: 1/2 skilling 1840

Post by Fyrsten »

Jeg bør kanskje komme med noen tilleggsopplysninger først som sist;

Mynten kommer fra Samlerhuset og er en del av samlingen "Norske Skillingsmynter"
Disse skal være i "god samlekvalitet" som de kaller det. De skal ha nesten 600,- kroner for mynten, men det synes jeg er litt vel drøyt. Håper noen kan rettlede meg.

På forhånd takk for svar :)
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1/2 skilling 1840

Post by Olav K »

1/2 skilling 1840 i kvalitet 1- er i Handlerkatalogen 2016 vurdert til kr. 150. Det er liten grunn til å tro den har steget i pris. Det er den klart vanligste av Karl Johans 1/2-skillinger, og økt pris for KJs skillinger i noen tilfelle går på mynter i høy kvalitet. Etter samme katalog skulle kr. 600 tilsi 01/1+ (01 kr. 800, 1+ kr. 350). Slik jeg forstår det det graderer ikke SH mynter for salg. De kjøper store lotter på auksjon, og alle med lesbar skrift går for "god samlerkvalitet"ved vidersalg.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 1/2 skilling 1840

Post by hertervig »

Den holder vel kanskje 1- slitasjemessig, men det er et svært lite tiltalende utseende på den så prismessig ville jeg vurdere den en god del lavere.

600,- for den er jo grovt snyteri, det finnes ikke unnskyldning for å si noe annet. Det viser vel bare at Samlerhuset fortsetter i akkurat samme lei som før med sine kjeltringstreker og svindlerier.

Send mynten i retur, og bryt all forbindelse med dette "firmaet"
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 1/2 skilling 1840

Post by jornkris »

Jeg vil anslå verdien på en så stygg mynt til 40-50 kroner.

En mye finere er tilsalgs på qxl nå for 170kr.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 819011450/

Ingen bud fordi det også er for mye, men uansett et mye bedre kjøp enn det svindlerhuset (Samlerhuset) tar.
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: 1/2 skilling 1840

Post by Fyrsten »

jornkris wrote: 24 May 2017 18:18 Jeg vil anslå verdien på en så stygg mynt til 40-50 kroner.

En mye finere er tilsalgs på qxl nå for 170kr.
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 819011450/

Ingen bud fordi det også er for mye, men uansett et mye bedre kjøp enn det svindlerhuset (Samlerhuset) tar.
Tusen takk for tipset. Jeg la likesågodt inn bud jeg. For den er tusen ganger penere enn den dritt mynten jeg mottok. Da returnerer jeg dritt mynten til svindlerhuset, og får tilslaget på QXL i stedet :)
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
User avatar
Fyrsten
Posts: 31
Joined: 30 Jan 2012 14:32

Re: 1/2 skilling 1840

Post by Fyrsten »

Tok kontakt med Samlerhuset og sendte bilde av mynten og spurte om den "gode samlerkvaliteten" og kvalitetssikringen deres.

Fikk dette til svar:
Hei og takk for din henvendelse.

Vi beklager så mye at mynten ikke var I forventet kvalitet og du skal selvfølgelig få lov å sende denne I retur, så sletter vi nevnt faktura. Vedlagt sender jeg en returlapp, så returen blir kostnadsfri for deg.
"Forventet kvalitet" pøh. Ingen innrømmelser der gitt. Virker som det bare er meg som er vrang. At jeg hadde høyere forventninger liksom. Sukk.
Jeg har dessverre ingen kostbar mynt å bruke som avatar...
...men jeg har i alle fall en UNIK en :)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 1/2 skilling 1840

Post by Askeladd »

Nå er ikke jeg noen fan av S-huset, men i dette tilfelle synes jeg de har opptrådt på en ryddig og fin måte. De tar mynten tilbake og du slipper returporto. At de ikke innrømmer at det er en svært dårlig mynt kan nok ha å gjøre med at det er saksbehandlere som svarer på slike henvendelser og ikke nødvendigvis personer med mynterfaring.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”