Myntsamling fra dødsbo

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
latmann
Posts: 1
Joined: 10 Dec 2016 19:36

Myntsamling fra dødsbo

Post by latmann »

Har arvet en del kilo med mynter (ganske vanvittig mange) fra en slekning. Selv om jeg samlet litt på mynter i tenårene kan jeg forsvinnende lite om emnet og ønsker derfor å overlate en gjennomgang av dette til andre. Det er en del mynter fra sent 1800-tall, og drøssevis fra krigens dager og utover. Norske og utenlandske mynter, tildels i salig blanding.

Tviler på at det er store verdier her, men ønsker råd om det er en eller annen myntforhandler i Oslo som faktisk orker å se igjennom dette og finne ut hva som er verd noe (og som ikke lurer meg trill rundt hva pris angår) og hva ungene kan leke butikk med.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by Olav K »

Plukk ut de eldste, de peneste, de som er laget i sølv (ingen etter 1920, bortsett fra minnemynter) og de peneste myntene fra 1940-45. Ikke PUSS noen.
Ta disse med til Numisma på hjørnet Prinsens gt/Kongens gt (rett nedenfor Steen & Strøm) OG til Roschberg i Løkkeveien (rett nedefor rundkjøringen H.Ibsens gt (tidl. Drammensveien)/Parkveien/Løkkeveien v USAs ambassade. Be om vurdering/tilbud fra begge - som jeg oppfatter som ordentlige. Slik du beskriver samlingen er den høyst variabel og bevaringen kan være så som så. Innimellom kan det være perler (noen av årgangene med sølvmynt, og noen av krigstidsmyntene). Det du tar med deg til disse vil gi en indikasjon om kvalitetene på den store resten. Men det er ikke utenkelig at du får beskjed om at dette er ting de ikke vil ta inn, fordi det vil være tungt å selge videre til annen enn metallpris (som du får hos K.A. Rasmussen i Tordenskioldsgate). Men fortvil ikke. Skanfil i Østensjøveien tar i mot og selger "kilovare" på auksjon. Mange synes det er morsomt å kjøpe slike for å lete frem den ene perlen som ofte er der. Siste utvei er å selge på qxl og tilsvarende nettsteder. Det forutsetter at du tar gode bilder og kan beskrive varene, men gir jo ingen garanti for pris.
Kvalitet har meget å si for verdien av mynt, og for nyere mynt (alle dine vil være det) er det primært slitasje ( men også sjeldenhet -noen årganger på 1800-tallet og enkelte valører 1940-45 kan være sjeldne). Slitasjen sees av hvor tydelig bilde/skrift er på myntene og kravene er strenge. Litt forenklet: Kan du som ikke-spesialist se at mynten har vært sirkulert, er den slitt - er den åpenbart brukt, er den "sliten". I tillegg trekker hakk og riper ned. Pussing kan fjerne naturlig patina og lage riper synlig med lupe, også et minus. Et eksempel: 25 øre 1922 med hull: absolutt uberørt av menneskehender (grad 0) kr. 6.500, nesten uberørt ( grad 01) kr. 1.000, pent brukt (1+) kr. 125, sliten (1-) kr. 30. (Priser fra handlerkatalog 2016. Dette er utsalgspriser - ikke hva mynthandler vil gi deg).
Begge nevnte mynthandlere har hyggelig betjening og vil kunne gi deg gode råd. De vet de er tjent med å opptre fair. Er du fornøyd og forteller det vil andre finne frem skatter som har ligget i skapet siden oldefars tid, og disse mynthandlene vet at det blandt mye rask kan finnes virkelige skatter - og det vil de gjerne ha, selvom det koster noen timers gjennomgang av mindre interessante mynter. Lykke til.
Jeg har ikke nevnt Oslo Myntgalleri, en fremragende mynthandel i Tordenskiolds gate. Men de sikter seg inn mot den litt kresne del av markedet, og din beskrivelse av slektningens samling får meg til å tro den ikke det OMGs kunder ettersøker mest. Men jeg kan ta feil.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by Myge »

Må gjerne ta kontakt med Oslo Myntgalleri :) Slå på tråden til meg på 90887766 om du vil på mandag, så kan vi se :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by ramazotti »

Jeg vil overhodet ikke anbefale Rochberg. Jeg var innom der i fjor med noen mynter jeg tenkte å selge, og det tilbudet de ga
var så lavt at jeg nesten måtte le.
Jeg tok myntene med til Numisma og lot de selge dem via deres online-auksjoner , slik jeg har gjort mange ganger.
Resultat ? Over det dobbelte av hva Roschberg ville betale, selv etter at salær er fratrukket.

Jeg er klar over at alle handlere må beregne seg et påslag , men det hører ingen steds hjemme å forsøke å
lure sine kunder. Særlig ikke de som kjenner verdien av hva de legger på disken.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by Kjetil Kvist »

Dersom samlingen bare er pose på pose med løse mynter, så er ganske sannsynlig at dette ikke er interessant for mynthandlere. En tommelfingerregel er at mynthandlere ser etter norske sølvmynter fra før 1920. Mynter etter det må være i særdeles god kvalitet for å være interessante, og da er de gjerne satt i album eller blitt tatt vare på en ordnelig måte. Så, dersom man har en "posesamlig", så kan man starte med å plukke ut valuta som man fortsatt kan få noe for; slik som tyske mark, engelske shilling, nyere spanske pesetas.

Dersom "kilo på kilo" handler om album med mynter der det kanskje til og med en brukt en del penger på samlinge, så må du ta den med til mynthandleren slik at han får sett over den. Det er ikke noen garanti for at det er mye penger i samlingen, men sjansen er større enn om det er pose på pose.

En ting man kan ha i bakhodet, også, er om det er brukt penger på samlingen. Sjansen for at det er noe verdier i samlingen er større dersom han har vært en aktiv samler som har brukt større eller mindre beløp over lang tid. Er det bare samlet tilfeldig, så skal det mye til for at det ligger verdier der.

Unntak finnes selvsagt, jeg har selv sett usirkulerte 1-øringer poppe opp av hjemmelagde ruller.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by Flash »

Anbefaler Numisma på dette. Er det noe bra oppnår de gode priser på sine nettauksjoner og de har lavere salær enn de andre.

Hvis det ikke er noe Numisma er interessert i prøv Skanfil.
frode65
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2018 18:19

Re: Myntsamling fra dødsbo

Post by frode65 »

Hvordan går det med myntene . Flink du en god pris på sølvmynter og gamle hos mynhrthandel. Hvois du har mynter til overs kan du gjerne sendebmeg en Mail da kjeg samler på alle slags mynter også de etter 1920 .

jafjohan@gmail.com

Mvh
JF Johansen
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”