Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

Hei

Jeg har enda en mynt som jeg trenger info om..

Mvh
Werner
Attachments
mynt 2.2.jpg
mynt 2.2.jpg (27.3 KiB) Viewed 2748 times
mynt 2.1.jpg
mynt 2.1.jpg (31.01 KiB) Viewed 2748 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vn2hare »

Yemen arabiske republikk (dvs på den tiden Nord-Yemen), 2 Buqsha 1963, arabisk år 1382.

Også beskjeden verdi selv i usirkulert kvalitet, men igjen et "eksotisk" land å ha mynt fra.
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

Igjen, tusen takk for svar.

Veldig takknemlig, jeg er redd for at jeg har flere mynter etterhvert som jeg må spørre om hvor i all verden de kommer fra :oops:

Mvh
Werner
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vn2hare »

Bare hyggelig, men jeg vil nok anbefale deg å ta en tur på nærmeste bibliotek og se om de har en utgave av "Standard Catalog of World Coins". Alternativt kan du kjøpe denne selv hos en mynthandler (pris ca. 600-800 kroner for den nyeste) eller se om en eldre utgave dukker opp på til salgs på internett auksjoner e.l. (eks. Skanfil, Tradera eller eBay).

Selv om det vil være en smule detektivarbeid å finne myntene i katalogen kan det også være både morsomt og lærerikt.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by MarkusLømo »

Enig med vn2hare i at det er morsomt å finne ut sånne ting selv.

Men det er naturligvis helt i orden å spørre her :)

Selv samler jeg mynter fra hele verden og kan kjenne igjen mange av disse forholdsvis fort, og er ikke alene om det her inne.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vn2hare »

Enig med deg Markus i at det selvsagt er lov å spørre her, har selv en slik vid samlerinteresse ( :D ), men hvis det kommer en 30-40 ulike bilder med spørsmål om å identifisere nyere verdens-mynter så kan det være at flere her synes det blir i meste laget.
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

Hallo igjen.

Skjønner dere godt hvis dere får mengder av spørsmål ang. mynter som er enkle å finne ut av selv.

Jeg bruker google bilde søk funskjon og har funnet mengder med info om land, valør, årstall.. (Tips fra meg)

Bilde søk etter f.eks coin+owl+1973 som igjen viser at det er en gresk 1973, 2 drachmas mynt :)

Samme hvis det er mynter som ikke bruker det greske alfabet (?) "norske bokstaver"

F.eks: coin+value 2+tree+1960 som igjen etter et bilde søk viste meg at mynten kom fra Tunisia :) :)

Jeg trenger å lære japanske, kinesiske osv tegn.. Det samme med " arabiske land" Disse "bokstavene, tallene" de bruker... Dette må jeg også lære.

Ellers må jeg bla fra perm til perm i en slik katalog. For orden skyld, jeg skal se å få tak i en slik katalog som dere anbefaler,

Mvh
Werner
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vn2hare »

Hei Werner.

Forstår godt "frykten" din for å måtte bla igjennom hele katalogen for hver mynt, men etter hvert vil du kunne få en viss forståelse for hvilke land som er aktuelle. Dessuten inneholder den nevnte katalogen flere sider med bilder under overskriften "Instant Identifyer", der spesielle særtrekk ved myntene fra enkeltland (som riksvåpen, treet som du nevner etc.) er vist. Da kan du raskt bli satt på rett spor i den videre letingen.

Katalogen har også oversikt over tallsystemer fra ulike land, slik at du i alle fall kan lære deg de arabiske, kinesiske og japanske sifrene, selv om du ikke vil lære deg hele språket. Samme også med oversettelsen av den muslimske tidsregningen som Olav K nevner i den første tråden din. I det hele tatt kan du som "nybegynner" innenfor myntsamling lære mye bare av å bla i en slik katalog.

Ellers så er det jo bare å spørre her igjen dersom du ikke kommer noen vei ved å bruke katalogen. Det er mye kunnskap samlet her på dette forumet.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vayavaya »

Hei Werner.

Jeg vet ikke hvor mye du vet, og gir deg derfor littegranne input som kan vare kjekt
a vite litt om, i tillegg til det du allerede har mottatt.

Mynt, det finnes 2 ulike typer.
1. Offisielle, slike som du har
2. Poletter, tokens, sjetonger etc.
Gruppe 2 "mynter" star nok ikke i Krause, da det er private betalingsmidler.
Det finnes ogsa samlere av denne type objekter, og de kan faktisk ha en verdi.

Mynten har 3 sider.
1. Forsiden, advers.
Kjennetegnes generelt ved at det er preget protrett,vapenskjold, bygninger, osv..
2. Baksiden, revers.
Kjennetegnes generelt ved at tall (verdi) og valor er preget der.
Enkelt forklart: Advers angir hvem som skal betale verdien pa reverssiden.
3. Kantsiden.
Den er enten flat eller har riller/monster.
Denne siden kan du betrakte som en sikkerhetsside, pa lik linje som sedler har en metalltrad
etc.
I begynnelsen var mynter preget med flate kanter, men pga tyver som "stjal" metall av myntene
ble det pa 1600 tallet igangsatt en begynnelse pa en "myntreform", som innebar nettopp a prege
mynter med riller.
Pa 1700 tallet tror jeg at de fleste land produserte mynter med dette sikkerhetselementet.
Spesilet da solv og gullmynter.

Nar det kommer til monogrammer mm er dette nettstedet litt greit, selvom det ikke er perfekt;
http://www.coincat.com/identifier.php.

Myntens egenskaper:
1. Diameter
2. Hoyde
3. Metall
Myntens flateinnhold far du ved a gange PI x diameter x diameter. m2.
Myntens volum far du da ved a gange flateinnhold med hoyde. m3.
Vekt er da avhengig av hvike metall mynten er preget med.
Gull har storre tetthet en solv osv.
De fleste av oss har ikke vekt, men en mynts vekt er veldig viktig.
Spesielt med tanke pa edle metaller.
Og ogsa et middel mot forfalskninger.

En mynts vekt blir mindre med slitasje, slik at dine 2 mynter veier nok 5 prosent mindre enn
en usirkulert mynt. Og hadde mynten din vart av gull, ville den ogsa ha veid mye mer.
Dette kun til info.

Men ved identifisering av mynt er det veldig viktig a angi diameter (og jo bedre bilder, jo bedre svar).

Litteratur:
Dersom du skal ha world coins, ser jeg at du har mynter fra 1800 og 1900 tallet.
dermed "trenger" du 2 kataloger?
Jeg bruker kun internett, og dine mynter fant jeg her:
http://en.numista.com/catalogue/pays.php

De vanskeligste sprakene i verden er kinesisk og arabisk, man kan bli svett av kun taenken.
Imidlertid finnes det kun 22 "moderne" arabiske land pluss da som nevnt Ottoman.
Sok deretter pa gamle land som Persia mm....
Men 23 land er ikke sa veldig mye eller hva.
Elektonisk er det ikke sa grusomt syntes da jeg.

Arabiske tall: http://portlandcoins.blogspot.com/2012/ ... dates.html.
Disse er egenartede og kan derfor lett gjenkjennes pa en mynt, i fohold til arabiske ord.

DVD format, download kontra boker.
Mye billigere og alt pa ett sted.
http://www.krausebooks.com/coins-papermoney/cd-dvd

Vedr identifisering ser jeg "bare" ulemper med boker og "bare" fordeler med PC.
Den forste mynten du viste, hvorvidt er 2 eller 5 centimes er for meg avhengig av diameter.
Imidlertid, dersom du kikker nederst pa myntens adversside, vil du finne arstallet, skrevet med
arabiske tall. Slik at du dermed kan arkiver din mynt som identifisert komplett.

Mvh
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

vayavaya wrote:Hei Werner.

Jeg vet ikke hvor mye du vet, og gir deg derfor littegranne input som kan vare kjekt
a vite litt om, i tillegg til det du allerede har mottatt.

Mynt, det finnes 2 ulike typer.
1. Offisielle, slike som du har
2. Poletter, tokens, sjetonger etc.
Gruppe 2 "mynter" star nok ikke i Krause, da det er private betalingsmidler.
Det finnes ogsa samlere av denne type objekter, og de kan faktisk ha en verdi.

Mynten har 3 sider.
1. Forsiden, advers.
Kjennetegnes generelt ved at det er preget protrett,vapenskjold, bygninger, osv..
2. Baksiden, revers.
Kjennetegnes generelt ved at tall (verdi) og valor er preget der.
Enkelt forklart: Advers angir hvem som skal betale verdien pa reverssiden.
3. Kantsiden.
Den er enten flat eller har riller/monster.
Denne siden kan du betrakte som en sikkerhetsside, pa lik linje som sedler har en metalltrad
etc.
I begynnelsen var mynter preget med flate kanter, men pga tyver som "stjal" metall av myntene
ble det pa 1600 tallet igangsatt en begynnelse pa en "myntreform", som innebar nettopp a prege
mynter med riller.
Pa 1700 tallet tror jeg at de fleste land produserte mynter med dette sikkerhetselementet.
Spesilet da solv og gullmynter.

Nar det kommer til monogrammer mm er dette nettstedet litt greit, selvom det ikke er perfekt;
http://www.coincat.com/identifier.php.

Myntens egenskaper:
1. Diameter
2. Hoyde
3. Metall
Myntens flateinnhold far du ved a gange PI x diameter x diameter. m2.
Myntens volum far du da ved a gange flateinnhold med hoyde. m3.
Vekt er da avhengig av hvike metall mynten er preget med.
Gull har storre tetthet en solv osv.
De fleste av oss har ikke vekt, men en mynts vekt er veldig viktig.
Spesielt med tanke pa edle metaller.
Og ogsa et middel mot forfalskninger.

En mynts vekt blir mindre med slitasje, slik at dine 2 mynter veier nok 5 prosent mindre enn
en usirkulert mynt. Og hadde mynten din vart av gull, ville den ogsa ha veid mye mer.
Dette kun til info.

Men ved identifisering av mynt er det veldig viktig a angi diameter (og jo bedre bilder, jo bedre svar).

Litteratur:
Dersom du skal ha world coins, ser jeg at du har mynter fra 1800 og 1900 tallet.
dermed "trenger" du 2 kataloger?
Jeg bruker kun internett, og dine mynter fant jeg her:
http://en.numista.com/catalogue/pays.php

De vanskeligste sprakene i verden er kinesisk og arabisk, man kan bli svett av kun taenken.
Imidlertid finnes det kun 22 "moderne" arabiske land pluss da som nevnt Ottoman.
Sok deretter pa gamle land som Persia mm....
Men 23 land er ikke sa veldig mye eller hva.
Elektonisk er det ikke sa grusomt syntes da jeg.

Arabiske tall: http://portlandcoins.blogspot.com/2012/ ... dates.html.
Disse er egenartede og kan derfor lett gjenkjennes pa en mynt, i fohold til arabiske ord.

DVD format, download kontra boker.
Mye billigere og alt pa ett sted.
http://www.krausebooks.com/coins-papermoney/cd-dvd

Vedr identifisering ser jeg "bare" ulemper med boker og "bare" fordeler med PC.
Den forste mynten du viste, hvorvidt er 2 eller 5 centimes er for meg avhengig av diameter.
Imidlertid, dersom du kikker nederst pa myntens adversside, vil du finne arstallet, skrevet med
arabiske tall. Slik at du dermed kan arkiver din mynt som identifisert komplett.

Mvh

Hei igjen.

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare (til og med lange utfyllende svar), dette setter jeg ubeskrivelig mye pris på. (smil)

Har du/dere lyst å nevne hvilke land som er "arabiske" ?

Fikk lyst til å sjekke ut disse CD/DVD platene for søk/identifisering av mynt, hvilken CD/DVD bruker du/dere?

Nå er bare mynt hobbyen blitt enda mere interessant, selv om jeg mener slike hobbyer bør pleies mens høst stormen uler rundt hushjørnene :)

Hilsen Werner
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by vayavaya »

Det er ikke noe som er feil.
Dersom du liker bokerkjoper du det, dersom du foretrekker elkteronisk bok bruker du det, det er vel
litt personlig.

Men dersom du kun forholder deg til 2500 mynter, hvorav det av disse er kanskje 50 til hundre du ikke finner
utav, da er det relativt dyrt a betale mange hundre kroner for a finne ut av de reterende 100 myntene.

Derimot, dersom du du blir bitt av basillen...... det er noe annet.

Jeg har en elektronisk bok over mynter fra 1600 tallet. Men bruker den ikke i det hele tatt.
World Coins har som andre forumsbrukere tidligere har nevnt mye ytterli gere informasjon slik som
tall, vapenskjold mm. Og det er nok en bok som de fleste vil anbefale deg.

Vedrorende arabiske land:
Arabic World.
https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_world
Pre Islamic World.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-Islamic_Arabia
Ottoman Empire.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ottoman_Empire

Det finnes mange veier til samme svaret og det er veldig morsomt og larerikt a holde pa med mynter.
Spesielt det du holder pa med na. Jeg kan ikke legge foringen, men kun gi deg en annen vinkling.
Blir spennende a se om du vil fortsette med denne larerike hobbyen.

Og dersom du er interressert sjekk om det er en myntklubb i narheten av hvor du bor.

Mvh
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

Hei igjen,

Nå har jeg fått tak i den digitale utgaven av Standard Catalog of World Coins..

Den gleder jeg meg til å lese.

Det kan alikevel skje at det kommer noen spørsmål fra meg alikevel, smil

Hilsen
Werner
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by Ask »

phonecardsnorway wrote:Hei igjen,

Nå har jeg fått tak i den digitale utgaven av Standard Catalog of World Coins..

Den gleder jeg meg til å lese.

Det kan alikevel skje at det kommer noen spørsmål fra meg alikevel, smil

Hilsen
Werner
Aldri nøl med å spørre. Det er deltagernes deltagelse et forum lever av. Lykke til med myntsamlinga !

Mvh. Ask
phonecardsnorway
Posts: 22
Joined: 15 Jul 2016 09:55

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by phonecardsnorway »

Hei igjen

Da var jeg inne på dette forumet igjen.

For meg som har nå fått myntkatalg på nett, synes jeg har identifisert mange mynter fra arabiske land.

Men det er 2 mynter som jeg må spørre om alikevel. Se vedlegg.

Jeg tenker også at jeg må få de over 2000 forskjellige myntene i system. Nå har det seg slik at med unger, kone,hus,bil osv kan jeg ikke bruke alle økonomiske midler til hobbyen :wink:

Har sett på myntpermer med lommer og myntrammer.

Dette blir fort for mye penger på tilbehør av myntene. Da går det på bekostning av penger som kunne vært brukt på innkjøp av mynter ( sedler og telekort samler jeg også på) :)

Så jeg lurer på billige lagringmuligheter av mynt, slik at samlingen lett kan taes fram og samtidig legge til ekstra mynter når det dukker opp. Gjerne hjemmelagde løsninger mottaes med takk :)

Disse myntpermene jeg har sett på er slik at plastlommene ikke passer inn i en vanlig A4 perm. Hullene på plastlommene passer bare i den bestemte permen, slik at du må kjøpe den dyre permen også. Da kan det bli mange permer å kjøpe :roll:

Ser også med slike permer må du ha myntrammer også, (det er vel myntrammer de hvite pappholderne du putter myntene i )

Jeg føler jeg finner glede i myntene selv om jeg ikke har dyre permer og tilsvarende mapper.

Mvh
Werner
Attachments
Dette er mynt nr 1
Dette er mynt nr 1
hvilken mynt 1.1.jpg (24.31 KiB) Viewed 2275 times
Dette er mynt nr 1
Dette er mynt nr 1
hvilken mynt 1.2.jpg (24.12 KiB) Viewed 2275 times
Dette er mynt nr 2
Dette er mynt nr 2
hvilken mynt 2.1.jpg (20.31 KiB) Viewed 2275 times
Dette er mynt nr 2
Dette er mynt nr 2
hvilken mynt 2.2.jpg (22.29 KiB) Viewed 2275 times
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Kan dere identifisere denne mynten for meg? mynt nr 2

Post by as2o3 »

Siste er kinesisk, Guangxu emperor.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”