Kryssreferanse NM og NMD?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vestmar »

Lurer på om noen har sett, vet om eller kanskje selv har laget en kryssreferanseliste for NM-numre og NMD-numre?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by signum »

Ja det lurer også jeg på. Jeg lurer også på hva NMD nummer er for noe. Jeg gjetter på "Norges mynter i dansketiden" (?) Om jeg gjetter riktig, så forstår jeg ikke hvorfor det heller burde hatt benevnelsen GT nummer.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vn2hare »

NMD står for Norges mynter i dansketiden, og det er for såvidt et relevant spørsmål signum stiller. Men samtidig så står jo NM for Norges Mynter, og der brukes ikke benevnelsen Ahl (Ahlström et al.), så det er jo en parallell her. Tilsvarende også for Ahlströms andre kataloger (SM = Sveriges Mynt og SB = Svenska Besittningsmynt).
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by signum »

Forstår ikke helt alt hva du skriver her. Mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg. Problemet slik jeg ser oppstår der hvor NM(D) ikke korresponderer med tidligere NM nummer.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by Olav K »

Slik jeg har oppfattet Gunnar Thesen er systemet i NMD og NM det samme, men man kjenner i dag flere mynter enn mann gjorde da NM ble laget, samtidig som det finnes noen få tilfelle hvor mynter med forskjellige numre likevel ikke skal ha det. Mindre varianter av samme type er gitt A,B, C osv., men der hvor varasjonene er signifikante er det gitt nytt nummer. Jeg vet ikke, men har en liten mistanke om at renummereringen kan ha sammenheng med samarbeidet med Den kgl. Mønt- og Medaillesamling i København, jeg ser heller ikke bort fra at nummereringen brukes ved Myntkabinettet i Oslo.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by signum »

Ikke for å lage noe stort nummer av dette. Men hvor finner man at det som i "Norges mynter i dansketiden" er referert til NM, skal leses som NMD?
Ser at de auksjonsfirmaer som har skaffet seg denne nye boken, og som da selvfølgelig benytter nummere i fra den, ikke skriver NMD men NM. Med unntak av OMG da.
Ingen hensikt å liste opp, men interesserte kan sjekke f.eks. 1 og 2 mark Fred.3
Alt vil bli OK om man kun holder seg til dette verket, og legger gamle Norges Mynter og den gamle grønne på hylla, som referanseverk. Og at man passer på å benytte seg av aller siste Sieg? Min Sieg katalog 2015 har fremdeles de gamle NM nummer.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vestmar »

En faktaopplysning: Det er Gunnar Thesen selv, og hans OMG, som nå refererer til Norges mynter i dansketiden som NMD. Se katalogen til OMG auksjon 9.

Man skal vel ikke helt se bort fra at det var et aldri så lite arbeidsuhell at den nye nummerserien er kalt NM i boken, til forveksling med den vel etablerte NM-nummerserien fra Ahlström et al 1976.

Morten Eske Mortensen vil for øvrig referere begge nummerserier i sine myntprisårbøker (som dermed kan brukes som kryssreferanse), mens Bruun Rasmussen enn så lenge bruker NM om den nye nummerserien i sine nettauksjoner.

For den som måtte være interessert, har jeg lagt ut en enkel kryssreferanse for perioden fra og med Christian IV her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... K4KCPB_Ckc

Listen er lagt ut med Gunnar Thesens tillatelse, men innhold og eventuelle feil er mitt ansvar - send meg en PM om du finner noe feil eller har andre innspill.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by perhenning »

For meg ser det ut som Bruun-Rasmussen har begynt å bruke NMD nummer. De bare kaller det fortsatt NM.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vestmar »

Det stemmer, som jeg vel også skrev.
perhenning
Posts: 27
Joined: 04 Dec 2008 18:15

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by perhenning »

Beklager da misforsto jeg. Trodde du mente de fortsatt brukte gamle NM.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vestmar »

Ikke noe problem perhenning, og denne smule forbisnakkelsen tjener jo nettopp til å illustrere poenget - nemlig hvor raskt misforståelser kan oppstå når man bruker samme betegnelse om to ulike nummersystemer :)
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by vn2hare »

signum wrote:Forstår ikke helt alt hva du skriver her. Mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg.
Beklager dette. :oops: Mitt forrige innlegg ble skrevet litt i hui og hast mens jeg var på jobb. Det jeg mente å svare på var kommentaren om at det ble brukt NMD som referanse og ikke GT som vil vise til forfatteren. Budskapet mitt var å vise at det ikke er unormalt å vise til katalogens tittel (slik som NM = Norges Mynter og tilsvarende benyttes i Sverige SM = Sveriges Mynt og SB = Svenska Besittningsmynt) i stedet for forfatter. I så fall burde vel NM vært referert med Ahl i stedet.

Er ellers enig i at det er uheldig med sammenblandingen av NM og NMD. :roll: Får håpe forhandlerne og auksjonshusene blir mer presise der.
rroart
Posts: 5
Joined: 26 Oct 2014 09:05

Re: Kryssreferanse NM og NMD?

Post by rroart »

Hva er de største endringene?

Endel har blitt flyttet fra Kong Hans til Gaute Ivarsson, og omrokkeringer hos begge?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”