Er begge disse Ungarske Korona?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Er begge disse Ungarske Korona?

Post by SamleStian »

Jeg prøver å skaffe meg forskjellige mynter hvor myntenheten har navn som er en variant av krone (corona) og når jeg kommer over auksjoner gjør jeg litt research, spesielt i dette tilfellet hvor det på mynten bare står "1" og ikke noe hva. Det skal være 1 Ungarsk Korona, listet med KM484, men når jeg googler den er det en annen mynt som dukker opp.

Begge myntene jeg har funnet bilder til her er fra 1893, den øverste er samme som jeg ser på en auksjon, den under er den jeg finner flest treff på når jeg søker etter ungarsk korona, blandt annet hos NGC.

Er det noen som kan belyse dette temaet? Mynten er ikke spesielt dyr, men har lyst å vite hva jeg kjøper :P
1korona2.JPG
1korona2.JPG (21.24 KiB) Viewed 1191 times
1korona.JPG
1korona.JPG (21.05 KiB) Viewed 1191 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by Arve »

Det hadde hjulpet med bilde av den andre siden av myntene. Mynt nummer 2 er KM 484. Mynt nummer en står ikke hos Krause under Hungary.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by Stein Knutsen »

Den første trorjeg er 1 Krone 1893 fra Østerike(Franz Joseph l)
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by SamleStian »

Arve wrote:Det hadde hjulpet med bilde av den andre siden av myntene. Mynt nummer 2 er KM 484. Mynt nummer en står ikke hos Krause under Hungary.
Hei, beklager det var meget kortenkt av meg å bare legge ut revers, fant noen nye bilder med begge sider.
Stein Knutsen wrote:Den første trorjeg er 1 Krone 1893 fra Østerike(Franz Joseph l)
Har brukt google litt mer, ser det er noe som heter "Austro-Hungarian Krone" ( https://en.wikipedia.org/wiki/Austro-Hungarian_krone ) er det kanskje det den første er?
a01.jpg
a01.jpg (157.04 KiB) Viewed 1178 times
1-koruna-frantisek-jos-i-1893-kb.jpg
1-koruna-frantisek-jos-i-1893-kb.jpg (42.31 KiB) Viewed 1178 times
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by Stein Knutsen »

Ja altså begge disse ble preget i et tidsrom der Østerike og Ungarn var i en union kalt Dobbeltmonarkiet.
Dobbeltmonarkiet varte fra 1867 til 1918 og inkluderte også tross navnet flere andre land og landsdeler i Europa.
Så det er nok slik(tror jeg) at 1 koruna var preget for bruk primært i Kongedømmet Ungarn,mens 1 Krone tisvarende var preget for Keiserike Østerike
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by SamleStian »

Tusen takk for svar og info :)
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by vn2hare »

Som Stein Knutsen bekrefter så er den andre mynten fra Østerrike-delen av dobbeltmonarkiet. Du ser også forskjellen på at den østerrikske mynten har omskrift på latin, mens den ungarske har omskrift på ungarsk.

Ellers vil jeg vise til mitt innlegg 25. juni i Quiz-tråden når det gjelder land/stater/områder som har brukt "Krone" i en eller annen form som valuta.

viewtopic.php?f=6&t=5474&start=3630
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by SamleStian »

vn2hare wrote:Som Stein Knutsen bekrefter så er den andre mynten fra Østerrike-delen av dobbeltmonarkiet. Du ser også forskjellen på at den østerrikske mynten har omskrift på latin, mens den ungarske har omskrift på ungarsk.

Ellers vil jeg vise til mitt innlegg 25. juni i Quiz-tråden når det gjelder land/stater/områder som har brukt "Krone" i en eller annen form som valuta.

viewtopic.php?f=6&t=5474&start=3630
Åh, tusen takk det var ypperlig informasjon :)
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by vn2hare »

SamleStian wrote:Åh, tusen takk det var ypperlig informasjon :)
Bare hyggelig. Som sagt så er dette kun de med desimalsystem. I tillegg kommer da Storbritannia med diverse kolonier som hadde Crown = 5 shillings, samt diverse tyske stater med gullkrone opp gjennom tidene, franske couronne d'or osv.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: Er begge disse Ungarske Korona?

Post by SamleStian »

Gullmynter er nok desverre (eller heldigvis, alt etter om det er hjertet eller lommeboka som svarer) ikke i mitt budsjett. Crowns som du nevner har jeg fått med meg og de får nok også en plass i samlingen (allerede noen på vei) :)

EDIT:

Budsjett eller ei fine mynter er de :) https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89cu
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”