Stoff til å kle myntskuffer med

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Jeg har kjøpt et myntskap i tre som jeg skal kle innvendig med egnet stoff (ensfarget rødt eller sort). Målene på skuffene er ukurante i forhold til ferdige myntbrett, så jeg må kjøpe stoff i metervare og selv klippe til.

Stoffet må selvsagt være av en type som på ingen måte hverken reagerer med myntene eller med myntkapsler. Det betyr i hvert fall at både stoffet i seg selv er syrefritt og ikke har vært syrebehandlet noe sted underveis i produksjonen og at det samme gjelder fargestoffet som er brukt i innfargingen.

Stoffer jeg har sett på og som virker interessante for bruk rent utseendemessig er filt, fløyel, lammeull, hobbyfilt.

Jeg har vært i kontakt med både Stoff & Stil og Panduro både i butikk og pr. E-post men de har ingen informasjon om sine produkter og i hvert fall ikke om farge(prosessen). Det eneste fokuset de har er på om det er barnevennlig/allergifri stoffer. Panduro skriver til meg at deres stoffer er "ÖKO-tex certifierade" og at de er "fria från AZO-färgämnen" - men jeg finner ingen steder på nettet at det betyr at de er syrefri.

Er det noen her som har gode råd til et stoff som nevnt ovenfor eller tilsvarende stoff som garantert er 100% syrefritt og egnet for mynter, har et navn, et utsalgssted, en link eller noe (inn- eller utland spiller ingen rolle.), så er jeg mektig takknemlig!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Kjetil Kvist »

Vanligvis bruker man filt, men myntene reagerer på det. De vil også, sannsynligvis, reagere på treverket, med mindre det er mahogny. Dersom det er mahogny, så vil myntene reagere med lufta uansett. Kapsler er bra, men ikke lufttette (det er ikke slabs heller), så en reaksjon vil man få på sikt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Det er det; ett sted må man liksom ha myntene.

Er det noe som ER lufttett, da? Noen gode forslag? (jeg skal ha myntene på utstilling for meg selv i framtiden, ikke noe jeg trenger å bytte ut etc.)

Så langt er min konklusjon basert på erfaring at kapsler er tettest og at det er gode etter prinsippet om at jo mindre ny luft som kommer til, dess bedre. Sølvmynter og andre ting av sølv liggende åpent reagerer mye på bare en måned faktisk, setter man det bak glass (uten at det på noen måte er lufttett, bare lufttettere) så kan de ligge slik uten synlig tegn i årevis.

Men det er sikkert forskjell på filt også, og selvsagt fargeprosessen brukt av de ulike produsentene.

Vil du mene det er bedre å ha myntene i kapsler på garantert syrefritt papir i skuffene enn på filt?

Nei, skapet er ikke av mahogni, har forsøkt å få et spesiallaget, men svaret er det samme over alt blant møbelsnekkere: Ekte mahogni er forbudt i dag, man må kjøpe et gammelt et.

Har også vurdert å ha myntene i kapsler i et glassmonter som jeg forsegler, så det bare er mynten, kapselen og den luften som blir innestengt i monteret. Har god erfaring med glass og mynter. Problemet er bare at man mister mulighetene for å studere myntene nøye senere pga. avstanden og at man ikke kan løfte dem og vinkle dem i forhold til lyset etc.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by AMO Berg »

Bilde av en monter jeg fikk en snekker jeg kjenner til å lage for meg. De innvendige målene var tilpasset tre stykk filtplater fra Leuchturms myntskuffer. Som du ser tok jeg ikke sjansen på å la myntene ligge åpent inni monteren. Forærte monteren til Stjørdal museum for noen år siden - uten innhold vel å merke...
Attachments
Bilde 024.jpg
Bilde 024.jpg (86.9 KiB) Viewed 2380 times
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by ZZzzz »

Jeg leker litt med tanken om selv å lage et eget myntkabinett i tre. Men jeg er bekymret for treets påvirking av myntene. Tanken er å lakkere det uttallige ganger, slik at treverket ikke kan påvirke myntene. Men så er spørsmålet om lakken i sin omgang kan avgi gasser som kan tære på myntene. I garasjen står det oppskåret lerk (med fin rødlig farge). Så det gjenstår egentlig bare høvling, pussing, boring av rom for hver mynt, bygging av ramme og montering (egentlig gjenstår alt :D ). I hvert rom for hver mynt, har jeg vært innom tanken å bruke såkalte skumplater med såkalt intercept teknologi. Dette skummet skal reagere med korrosive stoffer og binde det i skummet, og dermed forhindre tæring a myntene. Det er produkter på markedet med små plastbokser for mynter med denne type skum innvendig. Visstnok skal dette produktet være testet i industrien i over 15 år. Så kanskje det kan være et alternativ til syrefri filt eller papp? Jeg leste for noen år siden om en som laget sitt eget kabinett. Problemet for han var å finne filt som var syrefritt.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Skikkelig lekkert monter, AMO Berg!
Skulle aldri gitt slipp på det, vettu!

ZZzzz: Sånne her du tenker på?

http://www.ebay.co.uk/itm/Black-FLOATIN ... 0821636929

Har vært nysgjerrig på de der selv, men er 2 ting som teller negativt: 1) Jeg ville trengt mye større bokser 2) jeg stoler ikke på at det stoffet i dem ikke ødelegger mynten.
" Så det gjenstår egentlig bare høvling, pussing, boring av rom for hver mynt, bygging av ramme og montering (egentlig gjenstår alt"
Boring av hull er noe skitt, er du maks uheldig så ødelegger du hele platen om noe sprekker eller flises opp.

Spørsmål:
Men vanlig glass, sånn som f.eks. glasshyller i møbler (tenk ikke på møbelet nå, kun glasset) eller akrylglass er det 100% trygt for mynter? Eller er det noe i glass også som påvirker mynter? Hvis ikke må jo tingen være å ha myntene mellom to glassplater med akkurat nok mellomrom til myntene i og så tetter man rundt kantene på glassplatene med noe. Det skulle bli 100% lufttett utover den luften som alt er inne i monteret når man forsegler det.

Vet at matt glass er syrebehandlet som regel, men det er vel ikke vanlig blankt?
Eventuelt kan man selvsagt kjøpe museumsglass, det beskytter mot UV-stråling også.
Last edited by Lykketiøringen on 19 Feb 2015 18:03, edited 1 time in total.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by ZZzzz »

Jeg tenker på disse:

http://www.ebay.com/itm/LEUCHTTURM-1-St ... 35dce06bda

Jeg bruker forstner bor. Det fungerer helt fint. De prøveplatene jeg har laget har ikke sprukket opp eller fått skader av boret.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Skeptisk til de greiene der gitt, uten annen grunn at jeg er skeptisk. :?

Garanterer for opp til 15 år sies det, ergo blir det "stoffet" rundt mynten mettet etterhvert som det binder til seg andre stoffer, og når det er fullt gir det ikke lenger beskyttelse. Spørsmålet er jo da også om det med tiden frigir de stoffene det alt har bundet til seg.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Kjetil Kvist »

Jeg vil anbefale alle å skaffe seg Jonathan Jarrets lille hefte Coins in collections: Care and use (2009). Det er en liten sak som egentlig er skrevet for museumsfolk, men også kan inneholde gode tips for samlere.

Mahogny-kabinetter er mulige å få tak i fremdeles. Jeg ønsker meg allerede ett slikt, og kommer til å kjøpe meg et i løpet av året. Se denne siden: Peter Nichols.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Det heftet har jeg en stund forsøkt å få tak i allerede, uten særlig hell - hverken nytt eller brukt. Ser i utenlandske fora også at det er mye referert til, skrytt av og ettertraktet.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by ZZzzz »

hmmm.....

Jeg skal se om jeg kan skaffe deg en digital kopi (evt. blir det kun bilder av innholdet, da heftet ikke er på mange sidene). Gi meg en dag eller to.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Det hadde vært enormt bra og snilt! :D

Jeg har tidligere vært i kontakt med Jonathan Jarrett og for å si det slik; han utkjemper sin egen kamp rundt denne boken - han har ikke blitt behandlet så pent av andre interessenter i publikasjonen.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Har studert dette med Intercept litt nærmere nå, brukt dagen til å lese mer om virkemåten. Er det noen her som har hørt noe negativt om det, eller er det "så langt ingen bivirkninger"? Fant ut at levetiden/virketiden øker med tykkelsen, ergo kan man få dette til å holde like lenge som oss selv. Men får man kjøpt dette som hele "plater" så man selv kan stanse ut i dem - da kunne man virkelig lagd en flott utstilling i et monter! Og i så fall hvor?

Er det forresten noen her med erfaring med Encap-ark for kapsler (s 30 i årets Leuchtturm-katalog)? Ser flott ut og mange fordeler som jeg kan se for meg. Men hvor trygg er denne plasten (polyester opplyses det)? Og blir ikke arkene veldig tunge og slarkete når de er fulle av mynter, slik at de risikerer å sprekke både her og der og særlig i hullene for ringpermen?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by ZZzzz »

Jeg visste ikke at hans bok var under "angrep". Det er dumt at slikt skjer. Jeg vet ikke hva sakens natur er, men kjenner godt til fjols som sprer edder og galle om andres numismatiske arbeider. Selv har jeg opplevd det. Nylig sablet jeg ned det siste "angrepet", og viste for alle at "angriper" ikke visste hva han snakket om, samt at han ikke kunne lese (Olav K her inne hadde hverken lest primærkilden, som han brukte til å komme med svært nedverdigende påstander. I tillegg viste det seg at han ikke hadde forstått det som stod i hans sekundærkilde. Ironisk nok er Olav K redaktør av NNT-nytt (NNF-nytt), men er den verste i Norge til å spre falske påstander og edder og galle om andres arbeider. Interesserte kan lese mer her: viewtopic.php?f=6&t=12734). Det er lite motiverende for forfattere å møte slike fjols. Jeg håper at han kan ro av seg stormen.

Jeg har fått lånt et par slike Quadrum Intercept bokser fra en kamerat, i tillegg til at jeg har fått tilsendt brosjyrer fra BMoS for dette og flere andre produkter. Jeg er i tenkeboksen, men er litt lysten på å gå for Quadrum, ihvertfall på deler av samlingen. Noe av det mest skeptiske jeg var til produktet, var at det er i kontakt med myntene. Men på internettsidene til produsenten av Intercept, så står det at produktet ikke reagerer med metaller ved direkte kontakt:

http://www.intercept-technology.com/index.php?id=10

Ifølge produsenten kan produktet fåes i forskjellige tykkelser, farger osv. Jeg vil tro at man kan stanse ut hull slik man ønsker. Jeg har vurdert å ta kontakt med dem, men har ikke kommet så langt enda. Kanskje de evt. kan henvise til grossister her i Norge? Hører gjerne om dine erfaringer dersom du tar kontakt med dem.

Forøvrig har jeg til gode å høre noens årelange erfaringer med dette produktet i forbindelse med oppbevaring av mynter. Produsenten henviser ihvertfall til store kjente merkevarenavn / bedrifter som bruker dette produktet: Volkswagen AG, Ford Motor Company, GETRAG Ford, T-Drive, ZF Lemförder, ZF AG, BMW AG, TATA Steel, Toyota Motor Company, Denso, Renault, Würth Elektronik, BAE Systems, Chevron, BHP, Norwegian Oilwell Varco, FMC osv.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Offtopic: Det vil nok alltid være slik at stikker man seg frem i mengden, får man en på snuten - dessverre. Jeg har en del erfaring på området, og leksen man lærer er at uansett vil det alltid være en som ikke er tilfreds, en som ville gjort det annerledes. Da er mitt svar: Så gjør det! Skap din egen verden, denne er min. På samme vis har jeg lært å vise respekt for andres arbeider. Åpner ikke vedkommende for diskusjon rundt sitt arbeid, holder jeg klokelig munn, hvis jeg da ikke kan være til konstruktiv hjelp før vedkommende gjør en bommert. Er ordet fritt, kan jeg påpeke mangler og feil, men da enten bare hvis jeg kan komme opp med en bedre løsning eller svar eller rett og slett innrømme at jeg ikke helt liker måten ting er gjort på men at jeg sannelig ikke vet hvordan det kunne vært gjort eller løst annerledes. Det viktigste når man leser hva andre har skrevet - uansett genre - er å ha klart for seg at det som presenteres ikke er sannhet, men et forslag eller en mening om hva som er det. Det er viktig av to grunner: 1) for å unngå å komme med slike angrep som du var utsatt for, men heller respektere at det er slik den andres teori er og at det er slik denne har valgt å legge den frem 2) fordi om man ikke er kritisk, vil man tro hva som helst som står på trykk, som kan hende er helt feil og man kan komme alvorlig ut å kjøre selv, spesielt om man ikke går til kilden selv, men bygger på annen- og tredjehånds opplysninger o.s.v.. Leser jeg noe som jeg mener er hakkende galt, er ikke min første reaksjon å slakte verket, men å skape mitt eget å fortelle "sannheten" slik jeg ser den, og da et selvstendig verk som står på egne ben og ikke lener seg på kritikk av en annens. Videre har jeg en regel i alt jeg foretar meg, at om jeg ikke er sikker på at jeg kan gjøre det bedre enn andre, så gjør jeg det ikke - det må enten være bedre eller bringe noe nytt til bordet, resirkulering er det nok av fra før - se bare hvordan to-tre kilder kan ende opp med å bruke hverandre som referansekilder og sannhetsvitner i en ond sirkel uten at noen til slutt aner hvor påstanden opprinnelig kom fra. Som sagt ble dette offtopic. Linken du oppga i posten din til den tråden i forumet var for øvrig feil og fungerer ikke (se der, kritikk!): Den rette er: viewtopic.php?f=6&t=12734.

Fotnote: Når det gjelder Jonathan Jarrett, er kampen hans en helt annen og dreier seg ikke om kritikk av boken, men bestemmelsesrett over den bl.a..

Back On Track: Vurderer faktisk å gå for Encap-ark for kapsler i stedet for myntskap. Ser en del fordeler i forhold til spesielt det med hvor lettere tilgjengelig jeg føler samlingen vil være - tror jeg. Skrik ut hvis noen har erfaring med Encap eller noe negativt de har hørt, bedre før enn etter jeg har kjøpt.

Kom på noe når det gjelder Intercept og slabs/kapsler: Så på nettet i går, men finner ikke tilbake til i dag, men det stod i hvert fall på en promoteringsside for Intercept at det var bra fordi at slabs og kapsler ikke er 100% lufttette (da har jeg alltid egentlig tenkt på at de ikke får det helt tett i skjøten mellom de to delene), men videre stod det fordi før eller siden vil farlige/skadelige (for mynten) gasser trenge gjennom plastmaterialet som (i mikroskopisk forstand) er porøst. Tar man tak i akkurat den biten de sier der og tar dem på ordet, så kan jeg ikke se annet enn at Intercept hjelper mest fra angrep fra siden mot myntens rand og omtrent ingenting mot dens store flater da veien er kortere til mynten og Intercept så vidt jeg vet ikke har noen tiltrekningskraft, bare stopper det som gjennom det for å komme videre - at det ikke er noe magnetisme er jo et av salgsargumentene. Men det er vel da Intercept-boksene kommer inn i bildet - fordi Intercept-ringene/fyllet i kapsler/slabs ikke er god nok beskyttelse.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”