Stoff til å kle myntskuffer med

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by ZZzzz »

Takk for kloke ord.

I forordet til min siste bok kan man lese: "[...]I hovedsak argumenterer jeg ikke imot andre numismatikere, men presenterer mine teorier og synspunkter[...]"
Lykketiøringen wrote:Tar man tak i akkurat den biten de sier der og tar dem på ordet, så kan jeg ikke se annet enn at Intercept hjelper mest fra angrep fra siden mot myntens rand og omtrent ingenting mot dens store flater da veien er kortere til mynten og Intercept så vidt jeg vet ikke har noen tiltrekningskraft, bare stopper det som gjennom det for å komme videre - at det ikke er noe magnetisme er jo et av salgsargumentene. Men det er vel da Intercept-boksene kommer inn i bildet - fordi Intercept-ringene/fyllet i kapsler/slabs ikke er god nok beskyttelse.
Det kan hende at jeg har tatt feil, men jeg trodde at dette produktet kunne fange opp skadelige stoffer selv om myntene ikke var innekapslet i dette skummet. I denne boka som vi nevner, så er det bla. nevnt utsillingsmontre og plassering av stoffer / materialer inni disse som skal reagere først med skadelige stoffer. Da at det fungerer som katoder man bla. fester på skip for å hindre at de ruster. Reaksjonene skjer først med lettere reaksjonære metaller. Altså handlet mine tanker om at man kan plassere dette skummet i bunn av treskuffer (evt, kle myntskap innvendig med dette skummet), for at det først skulle reagere med skadelige stoffer. Det kan nevnes at jeg også har et par primitive betalingsmidler, som vanskelig kan plassers i en Quadrum Intercept beholder, og hadde håpt at å legge dem på slikt skum, kunne være en god løsning for å unngå ytterligere nedbrytning. For min del og oppbevaring av egen samling kan det være greit om noen med kjemisk bakgrunn kan bekrefte eller avkrefte mine tanker.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Hvis du har rett er det bra, men vi bør helst være sikre. Jeg så også for meg, da jeg kom inn på dette med hele "plater" av materialet, at man kunne legge en hel slik i bunnen av en myntskuff (eller i et monter), ta en annen som er på tykkelse med myntene man skal legge i og skjære ut perfekte hull til myntene i denne akkurat slik man ønsker dem utstilt - da har man full beskyttelse nedenifra, full beskyttelse mot alle rendene - og så kan man legge en tilsvarende som den man har i bunnen over alle myntene til slutt - da er de beskyttet fra alle kanter. Når man skal titte på myntene er det bare å fjerne den "platen" som ligger på toppen og så ligger myntene der flott som på utstilling inntil man brer over dem igjen.
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Tenkte jeg skulle editere forrige innlegg, men ser ut som om EDIT-funksjonen kun er mulig i X antall minutter etter at posten opprinnelig er publisert, så da blir det dessverre to poster etter hverandre fra meg her - noe jeg egentlig hater, for det virker så utidig. Uansett: Det er nok som du sier, stoffet har virkning over større avstander skal man tro det som sies å være fakta. Da gjenstår bare å se om de kan fåes i større flak (jobber med å undersøke det).
Lykketiøringen
Posts: 18
Joined: 19 Feb 2015 11:08

Re: Stoff til å kle myntskuffer med

Post by Lykketiøringen »

Lykketiøringen wrote:Da gjenstår bare å se om de kan fåes i større flak (jobber med å undersøke det).
Negativ - det er ulaseggjørlig påstår dem :(

Fant også ut at ENCAP-systemet ikke støtter kapslene som er til norske mynter av mindre diameter enn ca. 22-23 (elendig at de ikke gir full støtte til sine egne produkter, og det er heller ikke første gang jeg har erfart det).
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”