Kvalitet gull vs kobber

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Kvalitet gull vs kobber

Post by Torashe »

Vet dette har vært oppe noe før. Men jeg blir ikke klok på det. En gull mynt med noe rufs blir satt som 0/01. En kobber mynt med noe rufs blir satt i kv 0. Siste året har jeg følgt med på auksjoner og kobber mynt i 0 har like mye rufs som en flott gull 20kr i 0/01. Hvorfor?? Har jo hørt gull er mykt og tåler mindre får merker og alt det der. Men hva med kobber som er hardere og den har noe "kontakt" merker og rufs og alikevel blir solgt som 0? Syns det er greit at gullmyntene blir satt ned, ikke det som jeg er ute etter.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Kvalitet gull vs kobber

Post by samler607 »

Jeg har lagt merke til det samme.
Grunnen er nok at mengden gullmynter i kvalitet 01+ og oppover er meget høy at man er ekstremt kresen på hva som holder kvalitet 0.
Jeg samler ikke norske gullmynter selv, ( av konspirasjons grunner som at markedet er fiktivt på norske gullmynter :wink: )
Mens sirkulasjons mynter som Haakon VII bronse mynter ofte med litt rufs kan bli oppgradert om man sammenligner slitasjegraden på en f.eks. gull mynt, eller 2kr 1906,07 mulig mor norge også.


Om dette er riktig eller ei kan en vel diskutere, og grunnen til at vanlige sirkulasjonsmynter som 1,2,5 øre bronse myntene oppnår høye priser på store auksjoner er jo at de sjeldent er å oppnå i ren kv. 0 i mange av årgangene. 2 ørene som ble solgt på OMG sist, hvertfall under oscar II, samt de som ble solgt i sverige på den store auksjonen der, oppnådde katalog x 1,5 om jeg ikke husker helt feil, pene eksemplarer uten rufs.
Jeg er ofte ikke enig i graderingene til handlerne på disse myntene, og noen ganger ser jeg det utgir seg i prisen som blir oppnådd, og da er det kanskje ikke bare jeg som er uenig.

Kanskje JBA kan komme med en forklaring? Han er jo meget dyktig på årgangsmynter og i disse kvaliteter, samt holdt på en stund.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”