Kongeparet 75 år opplagstall

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Kongeparet 75 år opplagstall

Post by stigulv »

ser de nå har sluppet endelig opplag for denne og det er på 12550 stykk

tror folk det er lavt nok til at den vil stige i verdi?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by Arve »

Normalt er det 10K for mange til å gi noen verdistigning, men det norske markedet er noe sært.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by Torashe »

Burde ikke stige i verdi, men som Arve er inne på så er nordmenn noe rare :D La meg tenke meg litt om, ville jeg kjøpt 20kr 1883 og 2øre 1968 for 300.000kr eller ville jeg kjøpt en haug med flott 1600talls speciedaler/marck/skilling. Begge disse er eks jeg syns er veldig overpriste og ikke sjelden nok for og forsvare prisen. Men dette er vel to eks som er blitt snakket opp i årevis. Men så er det jo di som samler slike og syns di er verd pengene på lik linje jeg samler speciedalere,marck og skilling. Har selv en 1883 og 1968 som jeg vurdere sterkt og kvitte meg med for og handle mer av det jeg liker best.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by Kjetil Kvist »

Det er klart den vil stige i pris. Som med mange andre minnemynter, når dete er behov for dem i markedet. Likevel; jeg synes 12 550 er overraskende mye. Etter min erfaring med å selge denne over disk, så er dette et tall som er høyere enn det jeg ville gjette på. Grunnlovsmynten har solgt langt bedre over disk, så der tror jeg vi lett ser det dobbelte opplaget.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by stigulv »

Kjetil Kvist wrote:Det er klart den vil stige i pris. Som med mange andre minnemynter, når dete er behov for dem i markedet. Likevel; jeg synes 12 550 er overraskende mye. Etter min erfaring med å selge denne over disk, så er dette et tall som er høyere enn det jeg ville gjette på. Grunnlovsmynten har solgt langt bedre over disk, så der tror jeg vi lett ser det dobbelte opplaget.
Hva selges denne mynten for i mynthandlerne da?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by Kjetil Kvist »

Den selges vel 50 til 75 kr over utsalgspris fra Norges Bank.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by peroenge »

Den blir uansett ikke mindre verdt enn kr 200 i de nærmeste år. Kjetil, selger dere disse over disk selv om det ikke er rabatt fra Norges Bank til mynthandlere? Tidligere fikk vel mynthandlere rabatt. Dette er vel noe av årsaken til de lave opplagstallene?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Kongeparet 75 år opplagstall

Post by stigulv »

Kjetil Kvist wrote:Det er klart den vil stige i pris. Som med mange andre minnemynter, når dete er behov for dem i markedet. Likevel; jeg synes 12 550 er overraskende mye. Etter min erfaring med å selge denne over disk, så er dette et tall som er høyere enn det jeg ville gjette på. Grunnlovsmynten har solgt langt bedre over disk, så der tror jeg vi lett ser det dobbelte opplaget.
Tror ikke like mange har "hamstret" denne da minnemyntene har stupt i verdi de siste årene.

Men blir spennede og se.

fine er de iallefall :-)
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”