Kan noen hjelpe meg med denne?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Otermann
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2015 16:38

Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Otermann »

Advers
Advers
spørsmål1.jpg (1.06 MiB) Viewed 871 times
Denne lå sammen med andre mellomgode mynter (katalogverdiskala 500-1000 kr) i en lott jeg kjøpte fra Tyskland for en tid siden. Mener det er en dråpemynt, men jeg kan ikke skjønne at den er russisk. (ut fra språk). Sølv, nøyaktig 1 gram, måler 8,5 mm på det smaleste, og 12 mm på det bredeste. Takknemlig for hjelp :posting.php?mode=post&f=46#)
Attachments
Revers
Revers
spørsmål2.jpg (1011.42 KiB) Viewed 871 times
Bombasa
Posts: 48
Joined: 14 Feb 2011 23:52

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Bombasa »

Det ser ut som denne:
http://nmf.nu/museum/funn/alle-mynter/2 ... 1620-1623/

Jeg kan ikke mye om disse myntene annet enn det lille jeg lærte da jeg selv snublet over en slik dråpemynt i en tilfeldig lot engang. Etter den var videresolgt som ''antikk ukjent mynt'' så kom informasjonen frem at det var en norskpreget mynt (husker jeg ikke feil) som ble laget for at befolkningen kunne drive handel med Russland.

Jeg antar at din har en lignende historie da årstallene fra våres to forskjellige dråpemynter kun skilles med 2-3 år.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by attenfjorten »

Er en mynt sannsynligvis fra hertugene i Schleswig-Holstein, som i kraft av å være oldenborgere brukte erbe zu Norwegen i flere generasjoner, arving til Norge, som var et arverike.er det en Johann kanskje? Kan finne ut mer hvis du ikke klarer det selv.
Last edited by attenfjorten on 21 Jan 2015 19:02, edited 1 time in total.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Stein Knutsen »

Det er nok riktig som allerede nevnt en 2 Schilling L fra Schleswig-Holstein-Sonderburg (trolig 1620)
Hans(Johan)den yngre var som sagt sønn av Kong Christian lll, og yngre bror av Kong Frederik ll.
Innskriften lyder"Johan av Guds nåde arving av Norge Hertug av Schleswig-Holstein"
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Otermann
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2015 16:38

Re: Kan noen hjelpe meg med denne?

Post by Otermann »

Hjertlig takk for svar :) Fint å kunne få tilgang til å ta del i kunnskap på denne måten.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”