Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
zitz
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2014 01:24

Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by zitz »

untitled.PNG
untitled.PNG (789.1 KiB) Viewed 1285 times
Slenger ut spørsmål om norske øre, generelle råd og sånn.

Noen som vet hvilke årstall som er mest attraktive når det gjelder norske øre? Bildet (vedlegg) samt mye mer er norske øre fra 1892 - 1960-ish. Jeg er spesielt nysgjerrig på 1 øre fra noe jeg tror er 1892.

Har en relativt stor haug (som skal bli en samling) med mynt fra hele verden jeg holder på å sortere (veier ca 20 kg tilsammen). Kommer nok til å kvitte meg med store deler av den, for å klare å fokusere på enkelte land, årstall eller typer. Hvordan får man en sikker verdivurdering?

Hva bør man lete etter i en haug med mynter?

Håper jeg postet dette riktig, og at noen som vet har lyst til å svare en noe forvirret alt-mulig-samler. :|
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by ramazotti »

Slitt årgangsmynt er ikke veldig verdifull,bortsett fra noen få utgaver/årstall.
Jernmynt fra første v.krig,kobbermynt fra 1915 i bedre kvalitet en 1, 5 øre 1945 osv...

Kjøp deg en vurderingsliste, det koster en hundrelapp.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by Torashe »

Jepp få deg norges mynter. Du kan f.eks søke hos numisma.no, der vil jeg tro de har boka til rundt en 100lapp. Så er du fersk samler så finner du alt du trenger og vite der om verdi, kvalitetsvurdering står det vel og skriv om der, så finner du og ut der at det ikke er slått mynt i alle årstall. Lærer deg mye nytt der. Om du har slitte årgangsmynter er det jo en god start det og. Greit og finne ut om du liker samle mynt før du begynner blåse avgårde store beløp på mynter. Skal du starte samle, så anbefaler jeg deg på det sterkeste og lese deg godt opp på det som har med kvalitetsvurdering og gjør.
zitz
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2014 01:24

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by zitz »

Takk for svar. Har bestilt boken som ble anbefalt.

Når det gjelder utenlandske sedler og mynter, finnes det en bok som gir generelle tips her? Om jeg f.eks søker på "1000 Seribu Rupiah 1968" på google, finner jeg lite. Jeg vil finne ut hva som er mest ettertraktet av det jeg har, for så å begynne en samling.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by Olav K »

Når du ikke finne noe på google utover at myntenheten er gangbar i land x, er det en sterk indikasjon på at samlerverdien er beskjeden. Med veldig få unntak har moderne mynt og seddel liten samlerverdi. Når de har det, er det fordi de av forskjellige grunner skjeldne, og i tillegg er tilnærmet uberørt av menneskehender. Et eksempel er den berømte 2-øre fra 1968, som aldri var i sirkulasjon, men bare ble laget til Norges Banks årssett som igjen ble utgitt i ca 3.500 eksemplarer.
Noen ganger vil du se her inne at samlinger omtales som "sjømannssamlinger". Dengang skip gikk som busser mellom en rekke havner, og mannskapet faktisk fikk tid til å gå i land, kom sjømenn hjem med ymse skillemynt fra hele verden. Morsomt å finne ut av, men - dessverre - liten samlerverdi. Jeg vil tro at din samling lett kommer i samme kategori. Mye vil du se av katalogen når du får den, og kanskje er det noe mynt fra før 2. verdenskrig i så god stand at det er noen verdier.
Men utenlandsmynten kan være tung å omsette i Norge, og er det skatter der, krever det en viss ekspertise (som f.eks. jeg på ingen måte har) å finne dem.
Men du kan ha mye moro av sorteringen, når du finner hvilke land det er , kan googling av "coins of x-country" gi artige resultater.
Det finnes verdenskataloger (Krausse) som kan lette letingen, men de er relativt dyre. Du kan ha større glede av å finne ut av det selv.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by Olav K »

Nå googlet jeg "1000 seribu rupiah 1968" og fant ikke bare bilde, men også en prisliste som viste at denne seddelen var til salg for $ 9.50.
Det betyr ikke at du får så meget for din seddel, heller ikke om den er i perfekt stand, mynthandlere skal tjene penger og dette er neppe en seddel som er så etterspurt at den forsvinner ut av lageret den dagen den kommer inn. Prisen var angitt av en amerikansk handler, det er ikke gitt at norske handlere har et kundegrunnlag stort nok til å ta den inn. Jeg har notert at Bergen Mynt & Seddel har et ganske stort utvalg av sedler, Numisma i Oslo har også endel (men færre enn BMS) - så jeg ville tatt seddelsamlingen til en av disse og fått et overslag. Også sedler (moderne) bør være i perfekt stand, én brett kan være nok til at den er uselgelig.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by Torashe »

Men ikke glem samlergleden det kan ha, uansett kvalitet og sjeldenhet 8)
zitz
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2014 01:24

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by zitz »

Takk for tips folkens :)
123s.PNG
123s.PNG (489.8 KiB) Viewed 1124 times
De norske myntene er slitne.
Heldigvis er det MANGE australske, nederlandske, amerikanske, franske og noen ordentlig fine tyske mynter som er i god stand.
Så vidt jeg har forstått vurderingen av mynt kommer denne uheldig ut på skalaen?
zitz
Posts: 13
Joined: 08 Sep 2014 01:24

Re: Norske øre 1892-1960 og 20 kg utenlandske mynter.

Post by zitz »

Torashe wrote:Men ikke glem samlergleden det kan ha, uansett kvalitet og sjeldenhet 8)
Der har du et godt poeng. For om jeg tenker på hvilke mynter jeg liker uavhengig av verdi, så er det masseproduserte skinnende nederlandske mynter og de "tørre" rare fra Korea :) De har allerede fått ei bok å bo i :D
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”