Hvorfor ikke rengjøring

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Jeg søker på "rengjøring" her i myntforumet, og ser at det advares oppad stolper og nedad ribbevegger. Men jeg blir ikke klok på hvorfor det er uheldig å eksempelvis bruke diverse kjemikalier. Derfor lufter jeg spørsmålet her. Har det sammenheng med hvordan metallet reagerer på kjemikaliene? I såfall hadde det vært interessant å vite hvilke kjemikalier som er trygge å bruke i de forskjellige tilfellene. Eller har det sammenheng med faren for å lage riper og flekker? Kan de forskjellige kjemikaliene - fra én dråpe zalo til aggressiv sølvpuss - graderes?
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by stigulv »

Stig Ove Voll wrote:Jeg søker på "rengjøring" her i myntforumet, og ser at det advares oppad stolper og nedad ribbevegger. Men jeg blir ikke klok på hvorfor det er uheldig å eksempelvis bruke diverse kjemikalier. Derfor lufter jeg spørsmålet her. Har det sammenheng med hvordan metallet reagerer på kjemikaliene? I såfall hadde det vært interessant å vite hvilke kjemikalier som er trygge å bruke i de forskjellige tilfellene. Eller har det sammenheng med faren for å lage riper og flekker? Kan de forskjellige kjemikaliene - fra én dråpe zalo til aggressiv sølvpuss - graderes?
Finnes vel ikke noe som ikke ødelegger den natulige platinan myntene får etter årenes løp?
Last edited by stigulv on 06 Sep 2014 18:17, edited 1 time in total.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by ramazotti »

Litt forsiktig vask i Zalo går greit,på sølvmynt kan du også bruke eddik. Du må følge prosessen
nøye,du skall fjerne skitt,ikke hele mynten.

Jeg har brukt alt fra salmiakk til natron,men bare på det jeg kan ødelegge med god samvittighet. Metodene er mange,og med litt
prøving og feiling kommer resultatene.Dårlige kobbermynter er som oftest fortapt,bronsemynt kan bli forbløffende fin etter noen uker i olivenolje.
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Har dere eksempler på hvordan en uheldig rengjort mynt ser ut, gjennom beskrivelser eller kanskje aller helst bilder?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

Det er forkjell på rengjøring av møkk og "puss". Det siste er "fy" for mynter, som sagt ovenfor tar det bort naturlig patina/toning som de fleste ser som attraktivt. Det samme gjelder kjemikalier som går inn i myntmetallet. Cola får en kobbermynt til å lyse som gull, men siden den aldri har gitt seg ut for å være gullmynt blir det feil, en feil som er sterkt prisreduserende.
Men en møkkete mynt kan legges i en svak zalooppløsning, i olivenolje (den behøver neppe å være ekstra virgin) med etterfølgene myk, dobbeltmyk massasje slik at driten blir borte, ref Ramazotti ovenfor.
Sølvdypp er i grenseland - det tar patina, men etter min mening er ikke all patina ønskverdig. Sølv blir med tiden sort, har det blitt utsatt for baser (f.eks. lut - prøv å spis lutefisk med sølvbestikk) blir det blått, under gitt forhold (fukt/varme) får du kobberutslag - irr. Noen (mange) synes det er flott - de som ikke synes det bruker sølvdypp (et sekund i dyppet - skyll med rikelig med vann - IKKE puss). Puss lager riper.
Medaljer - etter min mening - er en annen sak. Den som har fått en medaljs vil bære den, og han/hun ville ikke gå med en upusset medalje.
Når det ikke vr 17. mai eller gallamiddag på slottet, ville medaljen ligge i framskapet - og mor ville ha pusset den sammen med øvrig sølvtøy.
En "patinert" medalje er for meg en selvmotsigelse, men i dag ville jeg ha vært forsiktig med sølvpussen og heller brukt dypp, som i motsetning til sølvpuss med klut ikke virker som slipemiddel.
Sølv og kobber oksiderer i møtet med luft (og lys) - og dagens luft inneholder mer enn ren oksygen, hydrogen og nitrogen - og dette "mer" kan gi utslag som noen synes er flott. Jeg hører med til det mindretall som mener at jevn toning er bra, men best bevares ved å oppbevare mynten lufttett, slik at man unngår irr og blåskjær.
Alle antikke mynter har vært kjemisk behandlet en eller flere ganger siden Kristi fødsel, men det er ikke en oppgave for amatører. Men fortsatt er Zalo eller olivenolje rimelig sikkert for å få bort møkk.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Arve »

Olav K wrote:......... i olivenolje (den behøver neppe å være ekstra virgin) ......
Der tar du feil. Extra vergine er et must til å rense mynter i fordi de har et lavere innhold av syrer enn de billige varmpressede oljene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Gode svar som gjør meg klokere her. Slik jeg har forstått det, så er det ønskelig med misfarving av overflate som har oppstått gjennom naturlig sirkulasjon (patina), mens det i noen tilfeller kan være ok å rengjøre åpenbar skitt på en mildest mulig måte?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

Grei oppsummering, ja :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by vemod »

Stig Ove Voll wrote:Gode svar som gjør meg klokere her. Slik jeg har forstått det, så er det ønskelig med misfarving av overflate som har oppstått gjennom naturlig sirkulasjon (patina), mens det i noen tilfeller kan være ok å rengjøre åpenbar skitt på en mildest mulig måte?
Det er ganske greit oppsummert. I tillegg til zalo og olivenolje, har jeg også brukt renset parafin på skitne mynter. Det har fungert både på sølv, bronse, kobber og kobbernikkelmynter. (På fett fungerer dog Zalo best). Dypp en q-tip i renset parafin og rull fram og tilbake over mynten. Skylles i lunkent vann til slutt.

NB: Bruk aldri q-tips i ørene, de er selvrensende!
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Inneholder den naturlige patinaen elementer som kan skade mynten når den befinner seg inne i en lukket Hartberger-lomme, eller vil en slik eventuell prosess være så langsom at den ikke har noen praktisk betydning? For disse lommene ER den greieste oppbevaringsløsning for en amatørsamler, ikke sant?
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Ragnvald E. »

Mynter i jern som er angrepet av rust og mynter i sølv og kobber som irrer, kan man vel med fordel også bruke syrefri vaselin på (kjøpes på apoteket); dette vil i det minste forsinke og i beste fall stoppe angrepet. Q-tips til påføring her også.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Flash »

Olav K wrote: Medaljer - etter min mening - er en annen sak. Den som har fått en medaljs vil bære den, og han/hun ville ikke gå med en upusset medalje.
Når det ikke vr 17. mai eller gallamiddag på slottet, ville medaljen ligge i framskapet - og mor ville ha pusset den sammen med øvrig sølvtøy.
En "patinert" medalje er for meg en selvmotsigelse, men i dag ville jeg ha vært forsiktig med sølvpussen og heller brukt dypp, som i motsetning til sølvpuss med klut ikke virker som slipemiddel.
Sterkt uenig. Patina er like pent på en medalje som på en mynt, og pussestriper er ikke pent på hverken mynt eller medaljer.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

Stig Ove - Hartberger: Ja, etter min mening, klart praktisk. Men se det som en forbruksvare - skal du se på en mynt - ta den ut og legg den inn i en ny konvolutt etterpå. Det fines et alternativ i syrefri plast, SAFLIP, men de må forsegles og da er du ikke like villig til å rive den istykker (alternativet er selvfølgelig å avstå fra forsegling, men da er det ikke lufttett).
Flash - Medaljer. Ja der er vi uenige, og jeg skal ikke hevde at jeg har den ultimate sannhet. Men dette er mine tanker: Ingen pusser en bruksmynt så lenge den sirkulerer, bruksspor - herunder patinering - er en del av historien. En medalje, som skal bæres, blir pussset så lenge bæreren er i live og fra tid til annen vil bruke den. Den har, i motsetning til bruksmynten, vært blank så lenge den var i bruk. Ut fra et konserveringssynspunkt, bevare tingen som den var: Det er unaturlig å pusse en bruksmynt, men naturlig for en medalje: den skal skinne som den engang gjorde. ( og dypping er greit - det lager ikke riper). Men dette er smag og behag, noen liker mora og andre liker dattera. Jeg er ingen aktiv medaljesamler, og de jeg har fått tildelt har nok uansett liten samlerverdi - men - jeg har shinet dem opp før jeg har tatt dem på, og vil fortsette med det.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Ask »

Som det står så fint i Holm " Gamle mynter " : De bør kun rense mynter som er verdiløse for Dem.

Jeg er meget skeptisk til rensing og rengjøring. Patina bør få lov til å utvikle seg, eventuelt kan man forsinke prosessen ved å oppbevare mynten noenlunde lufttett, f. eks i en myntkapsel. Etter min mening er en god oppbevaring langt bedre enn aktiv pleie. Dette sier jeg selvfølgelig ut fra mine egne erfaringer og jeg vil på inge måte framstå som om jeg har fasitten.

Mvh. Ask
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Flash »

Olav K wrote:Jeg er ingen aktiv medaljesamler
Goes without saying...

Hvis du f.eks hadde en 200 år gammel medalje som åpenbart ikke var pusset tidligere, ville du pusset den?
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”