Hvorfor ikke rengjøring

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Et naturlig oppfølgingsspørsmål melder seg fra en amatørs hode: I hvilken grad har patinaen innvirkning på kvalitetsvurderingen, om noen?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Ask »

Stig Ove Voll wrote:Et naturlig oppfølgingsspørsmål melder seg fra en amatørs hode: I hvilken grad har patinaen innvirkning på kvalitetsvurderingen, om noen?
I utgangspunktet er det slitasjen som gir graden.
Men, en mynt i 1+ kan være attraktiv når den har en pen patina ,og en helt plettfri mynt som er dyppet eller renset kan virke stygg.Her kommer nok den personlige smaken og den aktuelle moten inn.
Enkelte foretrekker mynter med patina, andre vil heller ha mynter uten patina. For 30 - 40 år siden måtte sølvet vises, i dag ønsker svært mange at mynten skal være uberørt, ha et fint , gammelt myntskjær og en naturlig patina. Et eller annet sted i dette forumet finnes det en tråd over mynter med pen patina. der vises det slike mynter som oppfattes som pene ut fra disse kriterier.
da jeg begynnte å samle så jeg ikke forskjell mellom en mynt med originalt myntskjær og en som er blitt dyppet og siden har fått en ny patina. Med det er noe som er anderledes med mynter som er blitt utsatt for kjemisk behandling, litt vanskelig å sette ord på, man bør se det håndholdt.
det skal også anmerkes at de amerikanske gradingselskapene anmerker på slabben om enn mynt er blitt renset eller dyppet, her får en slik behandling en direkte konsekvens for kvalitetsbedømmelsen.

Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

Flash wrote:Hvis du f.eks hadde en 200 år gammel medalje som åpenbart ikke var pusset tidligere, ville du pusset den?
Pusset ville jeg neppe ha gjort, men om det var heftig skjoldet ville jeg kanskje ha dyppet den. Jeg har hatt en gruppe barokkmedaljer, men de var alle så pent tonet at rensing/dypping ikke var aktuelt.
Jeg er rimelig sikker på at medaljemottagere om det så var for 2- 3- eller 400 år siden tok vel vare på dem, uten at det spores idag. Det jeg ser når jeg jevnlig får tilsendt auksjonskatalogere fra auksjonshus i utlandet, er at medaljene alle ser velstelt ut. Men gnikkepusset - nei, og det vil heller ikke jeg gjøre.
Om NRK skulle hente frem en OL-medaljør fra 1952 og be ham opptre med medaljene rundt halsen, vil han la dem være patinert?

Medaljer er litt som pokaler, så lenge de står fremme blir de pusset. Mine egne sådanne - så lenge de sto i skapet, ble pusset sammen med medaljene - nå ligger de i tøypose på loftet og ser fæle ut. Om mine barn vil se noe som har verdi utover smelteverdien (hvilket betviles), vil de sikkert shine dem opp. Mitt poeng er bare dette: Medaljer var, og er, prydgjenstander og blir derfor behandlet annerledes enn bruksmynter. Om minnemynter kommer i samme kategori som medaljer er avhengig av flere faktorer - men 2-krone gevær har vært bevart med andakt i mange hjem, og jeg har ikke sett at pent stell har vært verdireduserende. Selv arvet jeg et syltetøyglass med slike to-kroner (oldefar var general, og farfar major i 1905 - hvorfor de fikk flere enn én aner jeg ikke). Alle (unntatt den ene jeg beholdt) ble dyppet og solgt gjennom daværende OMH uten anmerkninger.

Stig Ove: Myntens patina innvirker ikke på graderingen 0, 01, 1+ osv., men vil ha betydning for verdivurderingen, en jevn toning er alltid flott - i Norge og USA er "regnbuepatinering" o.l. et stort pluss.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Flash »

Olav K wrote:Jeg er ingen aktiv medaljesamler
Tror du skal strykre ordet "aktiv", og heller skrive "Jeg er ingen medaljesamler".

At medaljer har blitt pusset opp gjennom historien i motsetning til mynter er selvsagt et faktum. Men man må nok her skille mellom medlajer til å bære og medaljer til å eie. At man av den grunn synes det er greit at en medalje er pusset er en helt annen sak.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

Nå har jeg vel fortsatt et 20-tall medaljer, og jeg kjøper fra tid til annen en - hvis den har en historie jeg engang kan skrive om. Senest den norske triumfmedalje over Cark XIIs død ved Halden: "Den svenske Løve faldt for den Norske løves fod..."
Men ingen av de medaljene jeg har har behov for rensning eller pussing, de er veldig pene som de er - noen har endog en pen toning, metallkvaliteten, eller legeringen, har kanskje bedre kvalitet enn nyere ting? Ingen av dem ser ut som de delvis har ligget i en søledam.
Men uansett - dette er min mening - om du, de fleste norske samlere og ca en million amerikanere har glede av det jeg oppfatter som misfargede mynter/medaljer - vær så god! Dere har én mindre auksjonskonkurrent i meg. Jeg må bare gjenta: Dette er smag og behag. Din er annerledes enn min - for meg er det helt fint. Du omvender ikke meg, og jeg har ingen ambisjoner om å omvende deg eller andre. Og - som på de fleste andre områder som avhenger av hva man synes - der er ingen facit.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Olav K »

PS. Jeg ser ingen forskjell på medalje "til å bære" og en i eske. Da jeg fikk mine medaljer fra den franske stat for innsats for ungdomsidrett (høyst ufortjent), fikk jeg én i eske og én til å bære på snibelen. Jeg tok like godt vare på begge to før de havnet på loftet. Jeg har en rikt dekorert dansk familie, og når de fra tid til annen viser samlingen frem - blir den shinet opp. Ikke gnukket med moderne sølv- og messingpuss - men klart vist uten sjenerende elde. Medaljer, til å bære eller ligge fremme - er prydgjenstander som man viser så lik originaltilstanden som mulig.
Stig Ove Voll
Posts: 10
Joined: 05 Sep 2014 23:33
Location: Molde

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Stig Ove Voll »

Slik jeg ser det, får det være opp til den enkeltes smak og behag å pusse eller dippe, så lenge disse gjenstandene ikke skal selges videre.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Flash »

Olav K wrote:Dette er smag og behag.
Selvsagt er det smak og behag, og alle må få gjøre som de vil med egne objekter. Det gjelder også mynter. Men majoriteten av samlere vil jeg påstå foretrekker upussede objekter og er villig til å betale mer for der.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Ask »

Stig Ove Voll wrote:Slik jeg ser det, får det være opp til den enkeltes smak og behag å pusse eller dippe, så lenge disse gjenstandene ikke skal selges videre.
Prinsipielt korrekt. Men : ha i bakhodet at din smak kan endre seg. Dersom du har til hensikt å starte å samle aktivt vil du med årene ha sett mange mynter, du vil få nye impulser, se ting med andre øyne enn idag og eventuelt vil det ikke framstå som så lurt da at du renset eller dyppet en mynt idag.

Mvh. Ask
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Flash »

Godt poeng av Ask.

Trådstarter ber om råd. Jeg tror rådet om å pusse/dippe medaljer er et særdeles dårlig råd.

At innehavere av medaljer vil at de skal være blanke ved bruk er helt naturlig, man går ikke rundt med en møkkete skjorte.

Men argumentet om at dette er det naturlige for medaljer, og at de som samler medaljer derfor også bør/kan gjøre dette kjøper jeg ikke. Det er svært naturlig at en flere hundre år gammel mynt har sirkulert og er slitt, uten at det ser ut til å dempe hverken interesse for eller pris på usirkulerte mynter.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Hvorfor ikke rengjøring

Post by Torashe »

028.JPG
028.JPG (311.23 KiB) Viewed 993 times
Du har ikke lyst at mynten din skal bli seende ut som denne. Bare et lite eksempel på hva feil rengjøring kan føre til.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”