Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt noe?)

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt noe?)

Post by christians86 »

hm...trodde jeg skulle slippe å syte mer her, men tok visst feil. Jeg har observert i det siste flere forhandlere som driver i det små/ikke spesialiserer seg på mynter som driver på en måte som får meg til å undres hvordan de har kunder.

Feks svarer ikke på mail, inngår avtaler og trekker seg osv, manglende kontroll over inventar, veksler på priser - ene dagen koster noe så mye en annen dag så mye (og gullprisen har maks gått ned 10 kr)...er det meg eller er det en oppblomstring nå som folk kjøper bullion, men ikke nødvendigvis samlermynter mye mer at de profesjonelle blir mindre av, men mer hobbysamlere ser snitt å starte butikker uten egentlig tenke langt over det?


Feks hadde jeg:

1)En butikk som solgte mynter til fantasipriser, men innprisene ved bytte skulle være billigst mulig - og de skulle bytte til mynter de solgte til pris over det til og med norske mynter sier de er verdt...noe som er drøyt å ta i med tenker jeg. Den butikken brukte også ukesvis på å svare/følge opp trass de hadde sagt de ville kjøpe.

2En annen butikk fikk tilbud om byttehandel og det ble så vidt jeg så enighet om alt, men dagen etter trakk butikken seg fordi de plutselig hadde innsett liggetiden på myntene osv, noe som aldri ble nevnt da avtalen ble gjort. De trakk seg da helt ut og forventet at jeg skulle lage nyt bytteforslag til dem, når de selv ikke hadde sidene oppdatert eller kunne fortelle hva de hadde på lager.

3) Dette var en stor butikk og som jeg anså som profesjonell. Der ble det gitt pris, og innbytte avtalt - etter alt var akseptert kom plutselig mail med forbehold om at man snakket om samme mynt, dette kom altså etter en bekreftelse på at avtale var inngått fra en nokså kjent mynthandler (innbiller jeg meg)

Jeg syns jeg ser mer og mer av denne typen "hobbyvirksomhet" som drives på måter som får meg til å undres hvordan det er mulig. Tar jeg feil?

En annen ting - stadig flere sier at feks sykkel vm, lillehammer, 1000 års mynten osv er bullion og har niks nada zip samlerverdi. Jeg kan forstå lillehammer (selv om jeg fikk solgt mine til spot + 15%), men de to andre stusser jeg på. Noen har argumentert med at fordi selgere på skanfil bare får 4000 av et 5000 krs bud så er de verdt maks 4000 kr. Når jeg forteller dem at budgiver betaler i realiteten 6000 for mynten, så avviser de det med at fremdeles er mynten bare verdt 4000 for det er hva selgeren får. Hva er egentlig tilfellet? Er vi inne i en tørkeperiode, eller er det bare veien til helvete for oss som har norske mynter egentlig?

Oppi det hele begynner jeg å lure om vi nordmenn og samlere selv i sær egentlig ødelegger det å samle mynter selv ganske fint med vår griskhet, og manglende "moral" nærmest i forhold til å gå over lik for å få det som vi vil og pynte på sannheten? (satt dette på spissen nå)
(Jeg skal innrømme at utenlandsk mynt behandler jeg som bullion uansett hva nå, fordi min opplevelse er det er gjengs oppfatning, så tørr ikke noe annet for hvis ikke taper jeg nok mye mer - men norske mynter var jeg litt overrasket over)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Myge »

Vi går ikke mot helvete, men de useriøse forhandlerne bør ta seg kraftig isammen. Jeg har ukentlig kunder som har pratet med en spesifikk mynthandler, og de får servert samme story som deg. Det er ukollegialt og uproffesjonelt.

Hva en selger får, er en avtale mellom selger og Skanfil. Derfor kan ikke mynthandleren du har pratet med visst hva han pratet om. Standard selgersalær er 20%, men det kan variere. Noen ganger er det mer, andre ganger mindre. Det er avhengig av verdi, hvor mye jobb, osv. Et frimerke er f.eks.rimligere å sende mellom avdelingene enn en pall med myntruller :)
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by christians86 »

Jeg tror til nå har 2 stykker brukt skanfilreferansen. En var en forhandler - han ble sendt på dør.
Men jeg forstår ikke helt - jeg har minst 5 forhandlere jeg kan selge til for spot og til og med mer. Likevel er det forhandlere der ute som kjøper/hevdes å kjøpe til 80 og 90 % av spot på mynter de senere krever absurde premiums på.

Men jeg lurer enda på det med sykkelvm og milennium.hvorfor er de bullion plutselig? Er det så få mynter inorge som har samlerverdi? (Er private som hevder det like mye som selgere som tilbyr kjøp til 70-80% av gullprisen)


Jeg tror jeg heller holder meg til platina/palladium og importerer snart :p
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Kjetil Kvist »

Anbefaler hverken platina eller palladium. Her er prisene du får solgt til langt dårligere enn gull, og rett og slett vanskeligere å få solgt videre. Gull er tryggere, dersom du kjøper som bullion.

Sykkel VM og Millennium er ikke helt på bullion-nivå ennå, men det er helt klart at de var overpriset for noen år siden. I dag får du kjøpt Sykkel VM til rund 5500 kroner, og Millennium kan du få for rundt 6000 kroner. Da blir innkjøpsprisene deretter. Det er mer enn nok Millennium-mynter der ute. Gull vil fortsatt være den utslagsgivende faktoren når disse skal kjøpes inn til en butikk, og ingen butikker vil ønske å binde mye kapital på slike mynter, og da blir salgsprisene deretter.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by christians86 »

Kjetil Kvist wrote:Anbefaler hverken platina eller palladium. Her er prisene du får solgt til langt dårligere enn gull, og rett og slett vanskeligere å få solgt videre. Gull er tryggere, dersom du kjøper som bullion.

Sykkel VM og Millennium er ikke helt på bullion-nivå ennå, men det er helt klart at de var overpriset for noen år siden. I dag får du kjøpt Sykkel VM til rund 5500 kroner, og Millennium kan du få for rundt 6000 kroner. Da blir innkjøpsprisene deretter. Det er mer enn nok Millennium-mynter der ute. Gull vil fortsatt være den utslagsgivende faktoren når disse skal kjøpes inn til en butikk, og ingen butikker vil ønske å binde mye kapital på slike mynter, og da blir salgsprisene deretter.

Måtte endre tråden litt, men du bommer på minst tre ting her i det du skriver og jeg går ikke uten videre med at jeg skrev utydelig :p

1) Jeg snakker i første omgang om forhandlere som innehar i min bok elendig forretningsskikk. Og som vimser så mye rundt at samboeren min som selv kaller seg vims kan kalles alt annet. Bare for å være usakelig. Jeg har ikke snakket om deres innpriser utover å kommentere at jeg stusser på griskheten de innehar i noen tilfeller og viljen til i tilfeller å misvisende enten ubevisst eller bevisst lede noen til å tro de har mindre enn hva de har. Mitt inntrykk er at langt på vei mange er av en oppfatning at de skal ta så mye som overhode mulig i hver bidige ende - jeg har kanskje vært ekstremt uheldig her siden jeg møtte en som skulle ha fantasipriser ut, og lavest mulig inn. De skal først ha 70-90% maks som kost av spot - deretter skal de ha oppmot 20% OVER spot igjen for å selge den....vet en myntbutikk med en krugerrand hvor de neppe betalte mer enn 90% av spot og krever nå iht gullprisen nesten 15% over røfflig regnet. Det er mildt sagt griskhet.
Jeg vet om andre som avspiser kundene med hva du får igjen fra skanfil som selger på generell basis, og dermed byr kunden ca 70% av spot. En forhandler prøvde det, han ble sendt på dør. Når andre kan betale spot - så er i mine øyne enten dårlig nettverk, lite omløp, griskhet eller manglende evne å ha omløpshastighet som slår meg som første tanke.

Utover denne tankerekken som jeg nå utbroderte kraftig kan jeg ikke se annet enn at din sammenblanding av Sykkel VM og Milennium med første punkt må bero på feillesning av noe sort. For innprisene på de hos forhandler har jeg sånn sett ikke klaget over. Når det er sagt - så skal jeg vedgå at noen forhandlere som utelukkende driver med nettsalg og ikke en gang har det som hovedinntekt synes mildt sagt å kreve mye fortjeneste, nesten på grensen til det frekke. Men det får stå på deres regning - jeg er av oppfatning at når det er få samlere, så er det beste du kan gjøre å få kunden "lojal" for da kjøper han hos deg også hvis du er litt dyrere, du får økt volum og kan få turnover raskere, i tillegg sannsynligvis et godt rykte.

2) Hva angår VM og milennium - fair enough

3) Jeg skulle gjerne likt å vite hva du mener er "langt dårligere pris" hva angår palladium og platinum? Hva mener du normalt jeg kan få for de?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by karstkri »

Nå skal jeg ikke forsvare handlere som ikke svarer eller trekker seg fra inngåtte muntlige avtaler det er veldig uproff.

Men sitat : De skal først ha 70-90% maks som kost av spot - deretter skal de ha oppmot 20% OVER spot igjen for å selge den....vet en myntbutikk med en krugerrand hvor de neppe betalte mer enn 90% av spot og krever nå iht gullprisen nesten 15% over røfflig regnet. Det er mildt sagt griskhet.

De driver en foretning og det er helt nødvendig å tjene på handelen.De har husleie, strøm, telefonutgifter ,skal drifte en nettside.Og ikke minst de har en eller to ansatte og firma må gå rundt ellers kroken på døra.Og de binder kapial med å kjøpe -de vet ikke når de får solgt.

Se på auksjonshus og mynt handlere som holder nett/skrifetlige+sal auksjoener de ser at de må ha 18-20% salær begge veier , ikke for de at de er griske men for å dekke utgifter og kunne opprettholde butikken. Og det må den som kjøper og invisterer mynt forstå og ta høyde for ved et salg.
karstkri
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Kjetil Kvist »

Først: Platina og palladium er ikke populært. Kjøpes inn til lavere prosent av spot enn gull. 70-80% høres typisk ut. (Amerikanske platinamynter er mer interessante enn nobler fra Isle of Man, bare så det er sagt.)

Deretter: Jeg har ikke forholdt meg til det du klager over, men forteller hvordan norske minnemynter i gull blir priset i markedet.

Så: Gull er ikke bare gull. Det er forskjell på en Vrenelli og en Krugerrand. Men det er en annen debatt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by christians86 »

karstkri wrote:Nå skal jeg ikke forsvare handlere som ikke svarer eller trekker seg fra inngåtte muntlige avtaler det er veldig uproff.

Men sitat : De skal først ha 70-90% maks som kost av spot - deretter skal de ha oppmot 20% OVER spot igjen for å selge den....vet en myntbutikk med en krugerrand hvor de neppe betalte mer enn 90% av spot og krever nå iht gullprisen nesten 15% over røfflig regnet. Det er mildt sagt griskhet.

De driver en foretning og det er helt nødvendig å tjene på handelen.De har husleie, strøm, telefonutgifter ,skal drifte en nettside.Og ikke minst de har en eller to ansatte og firma må gå rundt ellers kroken på døra.Og de binder kapial med å kjøpe -de vet ikke når de får solgt.

Se på auksjonshus og mynt handlere som holder nett/skrifetlige+sal auksjoener de ser at de må ha 18-20% salær begge veier , ikke for de at de er griske men for å dekke utgifter og kunne opprettholde butikken. Og det må den som kjøper og invisterer mynt forstå og ta høyde for ved et salg.
Vel - jeg finner det betimelig likevel at noen skal ha så mye under spot, og så mye over spot for å overleve, mens det finnes andre butikker på dyrere lokasjoner som ikke er i nærheten av dette. Men jeg ser også rene nettbutikker kreve slike profitter - dvs at jeg enda ser det som griskhet, mye vil ha mer enn bedriftsøkonomiske årsaker. Jeg vet om bedrifter i bjørvika, sentrale oslo sentrum etc som greier bedre enn nettbutikken langt utenfor drammen eller den rene nettbutikken uten noe lokaler som kan matche spot...så tvilsomt at det er nødvendighet slik jeg ser det.
Kjetil Kvist wrote:Først: Platina og palladium er ikke populært. Kjøpes inn til lavere prosent av spot enn gull. 70-80% høres typisk ut. (Amerikanske platinamynter er mer interessante enn nobler fra Isle of Man, bare så det er sagt.)

Deretter: Jeg har ikke forholdt meg til det du klager over, men forteller hvordan norske minnemynter i gull blir priset i markedet.

Så: Gull er ikke bare gull. Det er forskjell på en Vrenelli og en Krugerrand. Men det er en annen debatt.
Tja, hva angår platina/palladium så kan jeg faktisk si du tar feil i påstanden, og jeg kan telle ca 5 butikker som evner å gi 90% eller spot uten noe problem...og da har jeg ikke en gang gjort særlig innsats utenfor Oslo/akershus... :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Kjetil Kvist »

Lag gjerne en liste over dem som kjøper platina/palladium til spot i Oslo.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Myge »

Ja, det hadde vært interessant å vite hvem som gjør det. I tilfelle jeg dumper over et Kon-Tikisett f.eks.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by karstkri »

[Vel - jeg finner det betimelig likevel at noen skal ha så mye under spot, og så mye over spot for å overleve, mens det finnes andre butikker på dyrere lokasjoner som ikke er i nærheten av dette. Men jeg ser også rene nettbutikker kreve slike profitter - dvs at jeg enda ser det som griskhet, mye vil ha mer enn bedriftsøkonomiske årsaker. Jeg vet om bedrifter i bjørvika, sentrale oslo sentrum etc som greier bedre enn nettbutikken langt utenfor drammen eller den rene nettbutikken uten noe lokaler som kan matche spot...så tvilsomt at det er nødvendighet slik jeg ser det.

Tja det er mange ting jeg ikke nevnt angående utgifter ved å drive en mynthandel.

Hvis det ikke ikke drives som ansvalig selskap så blir det opprettet et AS med aksjekapital og det må kjøpes inn inventar, PC , kamera , safe, litteratur oppdateres årlig , montere.m.m.Har man ikke egenkapital må man låne og betale avdrag og renter.

Man må betale forsikring, skrive regnskap og holde seg med revisor.Når man kjøper mynt må man kansje reise på messer eller sende en ansatt og betale flybilleter, hotell og diett.Ansatte skal ikke bare ha lønn-men feriepenger og og betale arbeidgiveravgift.Utgifter til annoneser.
karstkri
PMArgentum
Posts: 22
Joined: 17 Apr 2014 21:52

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by PMArgentum »

Til skrotsølv bruger jeg dem her:

http://www.vitusguld.dk/Om%20os/Om%20os.htm

De giver den bedste guld og sølvpris jeg har kunnet finde i DK.

Hilsen Martin
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Kjetil Kvist »

... og da ble det taust. Kan det være så vanskelig å dele en liste over 5 handlere i Oslo som gir topp på palladium og platina?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
christians86
Posts: 33
Joined: 02 Feb 2014 11:52

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by christians86 »

Nei da. ..bare valgte å holde det for meg selv, i sær når jeg fikk vite du jobber i en myntbutikk i Oslo. Om jeg antar litt nå så betyr vel det at din arbeidsgiver betaler så dårlig ved kjøp av disse og jeg ved å opplyse min kunnskap ville tjent dere enda mer penger?
Og jeg tviler sterkt noen forhandler takker etterpå utover se mulighet å profitere enda mer om jeg skal dra det veldig langt :)

Så nei takk...jeg gjør som forhandlerne som betaler under spot og tenker på meg selv denne gangen :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Useriøse myntforhandlere og norske mynter(er det verdt n

Post by Olav K »

Jaha - dette be vi klokere av.
Numisma og andre mynthandlere skulle bli rikere om de får vite hvem som betaler mer enn dem????
"Spot" er dagens børskurs for 0.999 gull. Det handler om barrer som vanligvis ikke skifter fysisk oppholdsted, men forblir i et hvelv hvor skifte i eiendomsrett noteres i en protokol. Ingen transportkostnader.
Om du kjøper til spot vil du i beste fall få pengene tilbake ved videresalg, men noen vil kanskje håpe at spot i morgen er høyere enn i dag. Rimelig risikabel forretningside, spør du meg.
Når de store matkjedene klarer seg med 70 øre i avanse på melk, er det fordi de er rimelig sikre på å selge en million liter melk innen kort tid, kanskje i løpet av én dag? (Utsagspris er 14,909. Når klesbutikkene regner 50% avanse på klær, er det fordi de vet at deler av kolleksjonen blir hengende opptil ett år, hvoretter de går på salg for 30%, senere 50% - for så å gå til forbrenning (ikke Fretex - de kan ikke risikere at sigøyneren utenfor supermarkedet er iført Ralph Lauren skjorte, eller Hugo Boss dress).
De som kjøper gull fra handlere i Norge er såvidt jeg vet sveitsiske foretak, som smelter om til barrer. De har en transportkostnad, og en smeltekostnad, og betaler mindre enn spot. Hvor meget mindre vil variere med kvantum og kvalitet. De kjøper fra norske handlere. Jeg vil tro at foretak som "Gull-Adam" og K.A. Rasmussen, som selv har analyseverktøy og en kvalitetskontrollpå det de videreselger, får bedre pris hos oppkjøperene enn mynthandleren i Mjøndalen, fordi de leverer større volumer - og fordi de har en kvalitetskontroll som provinshandleren ikke har apparat til. Men fortsatt vil de "beste" få mindre enn spot, ellers ville ikke oppkjøper ha tjent penger.
Går du til mynthandleren i Mjøndalen, blir han ikke oppsøkt av sveitsiske oppkjøpere, han har muligvis bedre avsetningsmuligheter hos gullsmeden i Hokksund. Denne kan kjøpe gull i markedet til spot (+ transport, forsikring m.m.) eller fra mynthandleren i Mjøndalen, men da må ha sjekke at tante Agathe gullkjede virkelig er 0.8 eller hva stempelet hevder - kanskje må ha få bekreftelse på godhet fra metalurgene på SINTEF. Samme kresenhet vil tannleger oppvise. Jeg vil dessuten gjette at 98% av tannleger/gullsmeder ikke vil tørre å kjøpe fra mynthandleren i Mjøndalen.
Sannsynligvis vil mynthandleren i Mjøndalen være nødt til å selge til "Gull-Adam" eller K.A. Rasmussen, som selvfølgelig vil betale han mindre enn det de selv måtte forvente fra internasjonle oppkjøpere.
Hva marginen/avnsen/underkursen går til er utmerket beskrevet av karstkri.
Kortversjon: Hvis noen sier til deg at de betaler spot (da ment som dagen børskurs for rent gull) lyver de - eller har en privat definisjon av "spot, som sikrer avansen.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”