Coin-roll hunting?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Tilfeldigsamler
Posts: 33
Joined: 06 Jun 2013 12:09

Coin-roll hunting?

Post by Tilfeldigsamler »

Finnes dette begrepet i Norge? Kom over noen folk ( i USA selvfølgelig) som fikk gamle myntruller kastet etter seg fra bankene, tok de med hjem og åpnet opp f.eks half dollar ruller i håp om å finne noen 90% eller 40% sølv. Høres jo unektelig spennende ut, men i Norge er det vel sjeldent noen "wild cards" i form av sølv i noen som helst myntruller, og det går heller kanskje ikke an få tak i myntruller i noe særlig eldre årgang enn 80-tallet?

Hva slags myntruller er det de får/kjøper da egentlig? Antar det må være mynter som folk har levert inn i tellemaskinen også stackes de i myntruller i banken? Gjøres det slik i Norge også?

Noen som vet noe mer?
Last edited by Tilfeldigsamler on 11 Dec 2013 22:35, edited 1 time in total.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Coin-roll hunting?

Post by bengt »

Du finner bare Olav og Harald mynter i rull. Kongsberg fikk maskin for å pakke i ruller i 58/59.

Minnemynter fra Olav i sølv finnes i rull, jeg har selv 1964 10 krone, men da vet man på en måte at det er sølv i hele rullen... :-)
Tilfeldigsamler
Posts: 33
Joined: 06 Jun 2013 12:09

Re: Coin-roll hunting?

Post by Tilfeldigsamler »

Ah..Så det er strengt tatt en meningsløs og ikke spennende hobby egentlig? Søren og..nesten så jeg flytter til USA bare for å kunne åpne myntruller med sølv i.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Coin-roll hunting?

Post by Myge »

Har kjøpt 50-ører i sekker tidligere i lokale banker. På 16.000,- (32.000 stk) fant jeg en i sølv. En del m/hull, svært få 1954, lite spennende egentlig. Var nok bedre på 60-tallet vil jeg tro.
Tilfeldigsamler
Posts: 33
Joined: 06 Jun 2013 12:09

Re: Coin-roll hunting?

Post by Tilfeldigsamler »

Svenske mynter da? Var ikke sølvmynter (.400) i sirkulasjon der ganske lenge?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Coin-roll hunting?

Post by bingo »

Jo, de siste svenske enkronene i sølv ble produsert i 1968.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Coin-roll hunting?

Post by vemod »

For 30 år siden vekslet jeg til meg ruller med sirkulerte kronestykker i ulike banker, for å sjekke om det hadde sneket seg inn en og annen Haakon-sølvkrone. Det hadde det selvfølgelig ikke. Det var fortsatt mange hestekroner i vanlig sirkulasjon, og jeg fant en del 1958-kroner, men ingen bedre enn i kvalitet 1.

Kronerullingen endte forøvrig med at jeg ble tatt inn i politiavhør, da en av bankene trodde "utbyttet" i form av kronestykker, stammet fra et innbrudd i distriktet.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”