Objetiv

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Objetiv

Post by anda »

Noen som kan anbefale et bra macro objektiv til numismatografi? :)
Eventuelt noen som har å selge...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Objetiv

Post by Arve »

Det kommer an på hvilket kameramerke du skal ha det til, men 100mm makro pleier å være omtrent passe og alle merker har det.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Objetiv

Post by anda »

Har både Canon og Nikon speilrefleks!
Maritim
Posts: 75
Joined: 14 Nov 2012 01:51
Location: Midt i landet

Re: Objetiv

Post by Maritim »

Jeg har ingen gamle mynter å ta bilde av.
Men Canon macro 60 mm, tatt på frihånd (støttet opp) med lysrøret under kjøkkenskapet, blir ca sånn.
Uten noen som helst bearbeiding av bildet.
fyrstikker.jpg
fyrstikker.jpg (36.07 KiB) Viewed 1471 times
Min blogg: Hagen ved havet
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Objetiv

Post by svessien »

Selv har jeg 50 mm macro, som jeg synes har fungert greit. Flere av de som bruker Canon har vært fornøyd med 60 mm, etter hva jeg har hørt.
Sikkert mulig å finne noe helt brukbart her:
https://www.foto.no/bruktmarked/
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: Objetiv

Post by anda »

Takker for svar, og skal sjekke bruktmarkedet :)
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Objetiv

Post by supersamler »

Nybegynner spørsmål:
Hva er forskjellen på macro linse og linsen som følger med standard på f.eks, Nikon 70?
Det står 18-55mm på den linsen jeg har som fulgte med.
Hva angir disse tallene?
Ble anbefalt denne:

http://www.japanphoto.no/tamron-sp-af-9 ... -for-nikon

Er det slik at jo høyere mm tall på macrolinsen desto dyrere/bedre?
Perb
Posts: 19
Joined: 15 Jul 2011 10:43

Re: Objetiv

Post by Perb »

18-55 er brennvidden på zoom-objektivet ditt. Det sier ingenting om det er et macro-objektiv eller hva nærgrensen er.
Tallene har heller ingenting med kvalitet å gjøre.

Et macro objektiv (linse er bare et av glass/plast elementene i et objektiv) er konstruert slik at det har liten nærgrense (og dermed kan bilder i fokus på kort avstand). Dette er nødvendig når du skal ta bilder av små gjenstander som bl.a. mynter. Er brennvidden stor kan du ha kamera med objektiv lengre unna motivet slik at lyssetting blir lettere. Dette er også en fordel hvis det skal tas bilde av insekter. Mynter blir ikke skremt og flyr unna så der kan du ha kamera nærmere.


Objektivet du linker til: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro (med fokusmotor) for Nikon.
Dette er et macro objektiv med 1:1, det vil si at motivet kan bli gjengitt like stort på sesnsorbrikken som det er i virkligheten. Det har innebygget fokusmotor og kan dermed benyttes på de enkle Nikon kameraene som mangler fokusmotor i kamerahuset. Ditt kamera kom på markedet i 2004. Om det har innebygget fokusmotor må du selv sjekke. Om det objektivet som fulgte med har makroinstilling må du også selv sjekke. Dette siden hvilke objektiver som ble levert sammen med kameraet ved salget var avhengig av salgstilbudene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Objetiv

Post by Olav K »

18-55 objektivet er nok ganske sikkert ikke et makroobjektiv. Jeg antar det er "normalobjektivet" som fulgte med kameraet, en rimelig zoom som er grei nok til hverdagsbruk i godt lys - men ikke særlig egnet for nærbilder av mynt. Tamronobjektivet du viser til har hatt godt ord på seg i mange år, høy lysstyrke (f2.8 - dess lavere tall desto høyere lysstyrke) er også en fordel hvis du bruker autofokus. På makro må du ofte fokusere manuelt fordi det kan være for få kontraster for autofokusen å "ta tak i".
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Objetiv

Post by Medicoin »

Vet ikke om noen har nevnt det men det finnes også noe som heter macroring, en ring man setter mellom kamera og (helst) fastlinse. Kan være et billigere alternativ enn en dedikert macrolinse. Kvalitet på bilder kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sammenliknet de to.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Objetiv

Post by svessien »

Medicoin wrote:Vet ikke om noen har nevnt det men det finnes også noe som heter macroring, en ring man setter mellom kamera og (helst) fastlinse. Kan være et billigere alternativ enn en dedikert macrolinse. Kvalitet på bilder kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sammenliknet de to.
Jeg har ikke prøvd det, men sett noen resulater fra en 18-55 med macroring på Canon. Ikke særlig overbevisende, men bedre enn uten, og rimeligere enn nytt objektiv.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Objektiv

Post by janpetter »

tamron sp af Di 90mm f/2.8 får du brukt fra under et par tusen .
meget bra objektiv prisen tatt i betraktning .

et tips er å sjekke bruktsidene til foto.no .
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Objetiv

Post by karstkri »

[quote="supersamler"]Nybegynner spørsmål:
Hva er forskjellen på macro linse og linsen som følger med standard på f.eks, Nikon 70?
Det står 18-55mm på den linsen jeg har som fulgte med.
Hva angir disse tallene?
Ble anbefalt denne:

http://www.japanphoto.no/tamron-sp-af-9 ... -for-nikon

Jeg har det Tamron objektivet til min Nikon og er godt fornød , jeg kjøpte det hos japan foto og betalte ca. 4000kr. for det , ser det er billigere nå, men du kan sikkert få det brukt mye billigere. Lysstyrken på det er F:2.8 og makro1:1 og mener selv det er et bra objektiv.
karstkri
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Objetiv

Post by Medicoin »

svessien wrote:
Medicoin wrote:Vet ikke om noen har nevnt det men det finnes også noe som heter macroring, en ring man setter mellom kamera og (helst) fastlinse. Kan være et billigere alternativ enn en dedikert macrolinse. Kvalitet på bilder kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sammenliknet de to.
Jeg har ikke prøvd det, men sett noen resulater fra en 18-55 med macroring på Canon. Ikke særlig overbevisende, men bedre enn uten, og rimeligere enn nytt objektiv.
Muligens blir det litt bedre dersom man har fastobjektiv i samband med macroring. Skal se om jeg får testet et par bilder som jeg kan legge ut. Får vel også bedre resultat med manuell fokus.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”