Serie VI og litra + serienummer

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Serie VI og litra + serienummer

Post by Quack_Freud »

Er det slik at det aller første trykket av 100 kroner Camilla Collett hadde litra AA? Hvordan foregikk nummereringen, og hva forteller forskjellige litra om produksjonen av seddelen?
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by Quack_Freud »

Forsøker å omformulere:

Hva var litra på de første 100 kroner sedlene m. Camilla Collet som ble satt i omløp? Var det AA?

Og var serienumrene på de aller første Camillaene 000..001, 000..002, osv?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by bingo »

6. utgavens serienummer består av dobbelt litra og sju tall. 100 kroneseddelen ble trykket i ark av 18 sedler og hvert av disse arkene har samme seddelnummer, men forskjellig litra. Det første bokstaven var lik (A ,H eller Q), mens den andre angir seddelens plassering på arket. Det første seddelarket hadde nummer AA 0000001 AB 0000001 AC 0000001 ... osv til AM 0000001. Alle de ordinære sedlene t.o.m. 1982 hadde AA - AM, bortsett fra erstatningssedlene som hadde litra HA - HM (ble brukt i perioden 1977-1980) eller QA - QM (kun 1977).

Sedlene var plassert slik:
AF AG AS
AE AH AR
AD AI AP
AC AJ AO
AB AK AN
AA AL AM

Fra 1983 gikk Norges Bank bort fra litra og tok i bruk et 10-sifret serienummer hvor de to første sifrene viser seddelens plassering på arket.
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by Quack_Freud »

bingo wrote:6. utgavens serienummer består av dobbelt litra og sju tall. 100 kroneseddelen ble trykket i ark av 18 sedler og hvert av disse arkene har samme seddelnummer, men forskjellig litra. Det første bokstaven var lik (A ,H eller Q), mens den andre angir seddelens plassering på arket. Det første seddelarket hadde nummer AA 0000001 AB 0000001 AC 0000001 ... osv til AM 0000001. Alle de ordinære sedlene t.o.m. 1982 hadde AA - AM, bortsett fra erstatningssedlene som hadde litra HA - HM (ble brukt i perioden 1977-1980) eller QA - QM (kun 1977).

Sedlene var plassert slik:
AF AG AS
AE AH AR
AD AI AP
AC AJ AO
AB AK AN
AA AL AM

Fra 1983 gikk Norges Bank bort fra litra og tok i bruk et 10-sifret serienummer hvor de to første sifrene viser seddelens plassering på arket.
bingo, du skriver at det første seddelarket og de ordinære sedlene tom. 1982 hadde nummer AA-AM, men du skriver samtidig at disse ble trykket i ark av 18 sedler, og i din beskrivelse av oppsettet for sedlenes plassering er det fem sedler utover AM (henholdsvis AN, AO, AP, AR, AS). M er den 13. bokstaven i alfabetet, og det stemmer derfor bra at det er fem sedler utover AM hvis antallet sedler på et ark var 18.

Hvorfor skriver du at litra går fra AA til AM, når det går til AS? Har dette noe med sedlenes plassering på selve arket å gjøre? Jeg finner i så fall ikke noen logisk rute som skulle strekke seg fra AA til AM uten at noen sedler utelates fra ruten.

Og hvorfor er AQ, som mest naturlig ville fulgt AP, utelatt til fordel for AS?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by bingo »

Unnskyld, jeg mener selvfølgelig AA-AS (litt for trøtt når jeg skrev AA-AM) og jeg aner ikke hvorfor AQ er utelatt, kanskje Q er for lik O? Det er ikke uvanlig at enkelte litra er fjernet.
Vi ser at litraen har kommet tilbake på norske sedler, men jeg aner ikke betydningen blant disse. Kanskje også dagens litra, sammen med første siffer, viser plasseringen på arket. Jeg har registrert A-K på 50-kronesedler, A-I på 100- og 200-kronesedler og A-G på 500-kronesedler. Jeg har ikke sett 1000-kronesedler med litra ennå.
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by Quack_Freud »

Supert!

Vites det hvor mange det totalt ble trykket av 100 kroner-sedler i serie VI, altså "Camillaer"?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by bingo »

I følge Norske pengesedler 22. utgave av Karl Sæthre og Hans-Gunnar Eldorsen (2011) ble det trykket 787.43 millioner 6. utgave sedler, eller "Camilla" i perioden 1977-1994 (+ 5200 stk av 1994 type IV, en utgave hvor Norges Bank tok noen sedler med årstall 1994 og lagde nytt serienummer hvor det gamle ble overstrøket med sort og et nytt hvitt nummer ble trykket oppå det sorte feltet. Disse ble solgt i en egen folder).
Quack_Freud
Posts: 16
Joined: 02 Jul 2013 14:23

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by Quack_Freud »

Det får en si.. Gjelder antall trykkede sedler alle sedlene i serie VI eller er det oppgitte tallet kun for "Camillaer"?

Vites også hvor mange av disse millioner av sedler som med sikkerhet er destruert/tatt ut av all sirkulasjon?
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by bingo »

Antallet er kun "Camilla" og man vet ikke hvor mange som er destruert. Det er det vel kun Norges bank som vet...
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Serie VI og litra + serienummer

Post by jornkris »

Quack_Freud wrote: Og hvorfor er AQ, som mest naturlig ville fulgt AP, utelatt til fordel for AS?
De droppet Q pga forvekslingsfaren med O.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”