Danske købere på QXL.

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Danske købere på QXL.

Post by kråketoppen »

Hva feiler det de danske samlere? Har nylig solgt noen mynter på qxl-dk, men de kvier seg med å betale pga. at deres bank tar
hele 30 og 40 kr. i gebyr for å betale til Norge. Har derfor tilbudt at dem kan sende dk.kr. i brev og det går greit syntes dem og har
ofte mottatt sedler i brev innpakket i sølvpapir nok til å dekke hele julesteika. En kjøper i dag ønsket ikke å betale bankgebyret og nevner også at ett straffegebyr på hele kr.150.- om han sendte til feil konto????? Hva gjør jeg når jeg handler i nabolandet, jo
betaler selvfølgelig gebyret, men det er nesten kun våre danske venner som påpeker dette i et kjøp, sjelden jeg opplever dette tullet
av svenske handlere. Er det noe i påstanden om nordens jøder? :)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Danske købere på QXL.

Post by Stig Westerhus »

Har opplevd det samme fra gniene Danske kjøper. Jeg solgte noen Danske 10 kr på qxl.no for et par år siden. Og flere av de ble kjøpt av dansker. SAMTLIGE av de nektet å sette penger over på konto da de fant ut at det var et gebyr på overførselen. Jeg hadde i min salgsannonse heldigvis skrevet at jeg ville ha pengene på min konto. 2 av de sendte Danske kr i brev til meg, UTEN å spørre først. Og de sendte til kurs Dkr=Nkr, uten å ta med et eventuelt vekslingsgebyr i norsk bank. Jeg nektet å sende noe som helst før de hadde sendt penger til å veksle i Norge. Kom konvolutter med danske mynter for å dekke vekslingen. Sistemann betalte til slutt via bank.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Danske købere på QXL.

Post by maxlimit »

Samme her
Har de siste par årene solgt til danske kjøpere en 4/5 ganger og fått
penger i sølvpapir i oppgjør, selv om det står innbetaling til konto.
Heldigvis bor jeg i Kristiansand og drar med fergen noen ganger i året
og bruker pengene på Taxfree :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Danske købere på QXL.

Post by kråketoppen »

Tar godt imot kontanter i brev da en danmarkstur blir det alltid, men hva om brev blir borte i postgangen? Sender er vel ansvarlig og
må ta risken selv? Som nevnt har jeg hatt en del danske mynter ute på qxl,dk og for å få bud har jeg satt fri porto ved kjøp nå og det
har virket :wink:
Doyh
Posts: 6
Joined: 04 Apr 2013 13:01

Re: Danske købere på QXL.

Post by Doyh »

Jøss, så det er ikke bare jeg som har uflaks altså. :) Jeg har vært borti flere danske kjøpere og det endte med at jeg tilslutt kontaktet Qxl og spurte om det var mulig å blokkere kjøpere fra Danmark. Det gikk ikke men det var verdt et forsøk. Dette var ikke noe jeg absolutt ville gjøre men jeg synes ikke jeg hadde så mye valg, 8 av 10 salg til Danmark har gått rett til helvete. Jeg har stusset mye på dette, hvorfor er det slik? Er danskene vanskeligere enn svensker og nordmenn? De legger inn bud også når de vinner virker det som de er totalt uforberedt, plutselig er alt veldig vanskelig, de må jo overføre betalingen, det er vanskelig. Jeg har sagt det til flere dansker; vær så snill å sett dere inn i hvordan ting fungerer før dere gjør noe som helst. Hvis det koster 30.- å overføre penger til Norge så kostet det 30.- før dere la inn bud, det bør ikke komme som en overraskelse og det er ikke selger sitt problem. Og vær så snill, jeg ber dere, vær så snill å slutt og send kontanter i posten, jeg får tilsendt danske mynter i posten som betaling! Det er jo helt vilt. Jeg har brukt timer på å rydde opp etter danske kjøpere og hver gang jeg ser at en danske har lagt inn bud nå tenker jeg "faan også, nå er vi igang igjen".
finno
Posts: 3
Joined: 06 Feb 2012 20:37

Re: Danske købere på QXL.

Post by finno »

Dette er jo på akkurat samme måten når jeg overfører penger til utenlandsk konto. DNB tar 30 kroner i gebyr. Det må jeg jo bare betale. Når jeg betaler med PayPal, så er jo kursen 20 eller 25 øre høyere, så er det snakk om litt beløp så er det jo billigere å betale på konto, enn Paypal. Men, ja du må betale til rett kontonummer, men det er jo stort sett å bruke copy/paste, så er jo sjansen for feil nær null.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Danske købere på QXL.

Post by mynt01 »

Har lurt på når man betaler til Danske selgere, så er det noen som forlanger ekstra betaling fordi det koster å motta penger også.
Selv om jeg overfører i danske kr.
Kan dette stemme? Har opplevd det flere ganger.
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Danske købere på QXL.

Post by Medicoin »

Man kan vel velge ved utlandsbetaling at avsender dekker alle omkostninger? Det kan iaf jeg gjøre i min nettbank.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Danske købere på QXL.

Post by samler607 »

Har ikke satt meg helt inn i avgiftene ved sending av penger til utlandet. Men om du sender i Danske kr, totalt ( tilslag + frakt ) så blir selger den tapende part, hvor i hvert fall jeg har opplevd at min bank har tatt en avgift for å mota pengene. ( det var i hvert fall det jeg forsto utifra kjøper fra danmark, han hadde sendt i NOK. Men allikevel kom avgiften på meg.

Både svenske og danske er det til tider vanskelig å kjøpe/selge til. Svensker og dansker liker veldig godt å sende penger i konvolutter, svenskene er flinkere i dette tilfellet å sende norske sedler, enn danskene. ( min personlige erfaring )

Men litt morsomt/ og samtidig slitsom er at de sender jo alltid sedler, og da blir det aldri rett sum. Så da vil de gjerne at jeg skal enten skal kjøpe postfriske frimerker og legge med i forsendelsen så summen går opp. eller de vil ha noe ekstra på kjøpet for veksle pengene.

Det hele løses ganske greit om man bruker paypal. ( er ikke sikker på hvor stor avgiften er her, men det er i hvertfall en meget trygg måte å sende penger på, og å handle på internett med )

Men det negative med paypal, ( som jeg tror ) er at paypal holder pengene i lengre tid, før de er tilgjengelig for deg som selger + at det er en avgift til legges til selger.
Derfor veldig mange skandinaviske selgere skriver: ved paypal : sum + 5 %
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Danske købere på QXL.

Post by kråketoppen »

Ja, " legg ved postfriske frimerker", selv om det dreier seg om 10 øre (dansker). Min bank tar ikke gebyrer fra meg,men er ikke sikker om kjøper må? Men mange danske selgere spør aldri om de her nevnte gebyrer fra banken, det tar de på sin egen kappe. :D
User avatar
bingo
Posts: 177
Joined: 28 Oct 2008 15:46

Re: Danske købere på QXL.

Post by bingo »

Jeg opplevde at en danske sendte meg de gamle 10 kronemyntene og de gamle 5 kronemyntene for et par år siden. Heldigvis var det ikke snakk om mer enn 35 kroner, men et rent tap for min del.
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Danske købere på QXL.

Post by Posthornet »

kråketoppen wrote:Ja, " legg ved postfriske frimerker", selv om det dreier seg om 10 øre (dansker). Min bank tar ikke gebyrer fra meg,men er ikke sikker om kjøper må? Men mange danske selgere spør aldri om de her nevnte gebyrer fra banken, det tar de på sin egen kappe. :D
Når jeg sender penger fra min norske bank til utlandet så kan jeg krysse av/velge hvem som skal betale overførselgebyr - delt, sender eller mottaker. Jeg skulle tro at danske banker har det på samme måte. Jeg har også bankoverført penger ifra Norge til Sverige og har valgt delt sender mottaker, men likevel svensk bank har ikke belastet noe gebyr.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Danske købere på QXL.

Post by Myge »

Noen som bruker BitCoins her inne da?
User avatar
Espen2308
Posts: 109
Joined: 28 Jun 2012 12:44
Location: Oslo

Re: Danske købere på QXL.

Post by Espen2308 »

For meg virker bitcoins som det samme som paypal, bare med egen valuta. (Er jeg helt på bærtur nå?) Populær løsning er det i alle fall, leste at den hadde fått triplet sin verdi på 2 uker. Kanskje det blir et alternativ for meg en gang, om utviklingen fortsetter.
- Espen
Posthornet
Posts: 417
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: Danske købere på QXL.

Post by Posthornet »

Takk for det Myge! Har aldri hørt snakk om det før nå, men virker interessant etter å ha lest kvikt How it works.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”