" Kjærringa mot strømmen"

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

" Kjærringa mot strømmen"

Post by kråketoppen »

Har solgt noen myntsett på qxl, men kjøper ønsket å returnere alle sammen. Nå vil tullen her borten ha tull, moms og tjoms på mine egne objekter.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

JEJE welcome to Norway, skatt på moms, og avgift på toll, og toll på skatt.
Jeg bestiller deler fra Timesavers til klokkene mine til f.eks $31. Dette skrives på forsiden av pakken og er under 200kr. Altså tollfritt. Så er det et eller annet kjøtthue i posten med +20 på det ene øyet og -50 på det andre som synes det ser ut som det står $36 som er over 200kr.
Og vips blir jeg ilagt forenklet tollbehandling i tillegg.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by Arve »

Til raniE-noJ, det er jo ikke sikkert det er Norge kråketoppen snakker om. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

Nei det er ikke sikkert. Det tenkte jeg ikke på. Men jeg snakker om norge i mitt innlegg, det er sikkert :wink:
Posthornet
Posts: 416
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by Posthornet »

Jeg har til nå ikke värt bort i lignendes situasjon, men det vil bli interessant om du tilslutt lykkes å få "momsen" tilbake. om du betaler Jeg er skeptisk mot staten og tilbakebataling av avgifter. Jeg har det siste halvåret kjöpt endel gullmynter som også her i Sverige og resten av EØ skal være fritatt for toll og moms. Av den grunn har jeg latt myntene gå til familie i Norge for så senere å hentet personlig av meg. Påske og sommer tar jeg alltid en tur til Norge. Men hvor jeg er nyskjerrig for å se hvordan myntene ser ut. Jeg må vente og vente.

Nå har jeg bestillt 1 troy oz gullmynt ifra en utenom EU´s område mint som skal være toll og momsfri. Det blir spennende å se om de momser meg eller ikke. Å få tilbake eventuell moms for privatmann er jobbigt.

Jeg er som sagt i Sverige
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by G.Ravn »

Om Posten Norge er så bra ...tja.....har nettopp returnert 7 Tibetanske sedler siden posten nektet for at dette var pengesedler,henvisning til sider,kataloger osv hjalp ikke....var visst for "kunsteriske"...men men,selger tok i retur uten ekstra kostnader og prøver å sende på nytt en og en seddel med redusert pris på fortollingen :) (ingen av disse kommer under 200 kr grensen uansett...)
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by Olav K »

Ravns innlegg tyder på at du er prisgitt den person som måtte ha "din" sak på tollavdelingen. Selv har jeg bare gode erfaringer, selv om noen i første runde skulle kreve moms. Jeg har ringt og forklart og de har gitt seg og beklaget bryderiet. Jeg har gjort det mens jeg sto i skranken på "Post i Butikk" og ikke før tollmannen har sagt at det er greit, så er kravet borte i butikkpostens computer. Jeg har tydeligvis vært heldig. Jeg vet ikke om det har noe å gjøre med teksten på den grønne lappen som er klistret på pakken/konvolutten. Engelske og tyske handlere bruker "numismatic items", amerikanske bruker "antique coins" eller som CNG: "Antique metals for scientific consideration". Den siste har bekymret meg litt, men har så langt aldri gitt grunn til det.
Svenske tullare vet jeg intet om, og her handler det vel om refusjon. Det er blytungt i Norge også, hvis du først har betalt. De jeg kjenner som har opplevd det sier imidlertid at hvis du fyller ut alle skjemaer og er høflig mot dem du snakker med, så kommer pengene tilbake - det tar bare tid.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

Ja, og tid er penger. Det er ikke verdt bryet. Men du har helt rett i at en er prisgitt personen på posten. For i de fleste av mine bestillinger har det gått bra.

Bøker er visst tollfritt, hva med å kamuflere sedlene mellom sidene i en bok? Ikke all post fra utlandet blir åpnet for sjekk.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by Olav K »

Å "smugle" momse/tollfritt gods høres ikke lurt ut. Skulle boken bli åpnet for kontroll, vil kontrolløren bli overbevist om at her er det kokelimonke! Er sedlene dynket med konsentrert GHB eller andre illegale substanster? Inn på laboratoriet. Når kontrolløren til sin skuffelse får vite at sedlene er substansfrie, vil de gå løs på boken, sprette opp permene - analysere papiret osv.osv. Er substansjakten fortsatt mislykket, vil vel det mildeste form for byråkratisk hevn være å regne moms på sedlene som "ordinære antikviteter" - etter, tja - 10 måneders substansjakt? Eller du blir innkalt til avhør: "Hvorfor ble disse papirstykkene lagt inn i en bok?" - "de er momsefrie sedler, jeg ville bare slippe kontroll...", - "Jaha, disse sedlene er fritat for moms , sier du, likevel var det nødvendig å skjule dem i boken?" Osv.osv.
Det vil jo etterhvert høres ganske suspekt ut, jo mer du insisterer på at sedlene var lovlige og momsfrie - dessto skumlere høres du ut. Helgen over i varetekt kan kanskje få deg til å fortelle hva som egentlig ligger bak behovet for å gjemme det i en bok.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

Vel vel det må jo være lov å si, Olav, at dette var litt av en konspirasjonsteori.
Tror du virkelig at noen sedler i en bok ville klart å frembringe slike reaksjoner?
I såfall hva med å legge ved et brev, der avsender skriver: Kjære deg, sist du var her glemte du din kjære bok. Jeg sender denne til deg nå, og legger ved de fine bokmerkene du også glemte. Jeg vil at du leser avsnittene der jeg har lagt de, f.eks side 11, 34, 65, 123, og 155. Og merker pakken med Gift/book.
For all del ikke misforstå, men jeg har fått tilsendt de merkeligste ting både fra sverige, tyskland, og USA. Små flasker med alle forskjellige typer olje, og alt mulig forskjellig av klokkedeler, og løsemidler. Ingen kontroll til nå. Og pakkene fra timesavers ser helt anonyme ut, uten fraktbrev, proforma innvoice, ol. Og alt under 200kr, tollfritt.
Eller er jeg naiv, og har hatt flaks?
Det er jo klart, kontrollen er vel blitt strengere i det siste, med alt som har vært i media om alt mulig av narkotika som smugles via posten.
At noen sedler i en bok ville gitt overnatting i arresten høres helt hårreisende ut for meg.
Men har du eller noen andre noen historier, eller egne erfaringer lytter jeg spent.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by Olav K »

Nei.nei - jeg tror ikke det :)
Men siden dette er et forum hvor konspirasjonsteorier har sine entusiastiske tilhengere kunne det være morsomt å fabulere...
Og poenget mitt står jeg fast ved, å "smugle" toll/momsefritt kan være uklokt, selvom konsekvensene ikke behøver å være så drastiske som i mitt høyst hypotetiske eksempel.
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

Ja, og jeg liker din teori og fabel. Tenker med meg selv om telefonen skulle ringe, og de sier i andre enden:
Hallo det er fra politiet. Vi har fått en melding fra tollvesenet som har undersøkt en pakke som er adresert til deg, fra et firma i USA. Vi må be deg møte på politikammeret for avhør imorgen kl 09:00, For ordens skyld bør du ta med deg tannbørste og skift for 2 døgn.

Tilslutt, så lenge det ikke kan bevises at verdien er over 200kr, eller det ikke er betalt mer enn 200kr, vil det aldri være snakk om smugling. Såklart kun relatert til lovlige varer, og varer som normalt er tollpliktig dersom verdien er mer enn 200kr.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by brafin »

Vær vennlig Olav K. Slutt med dine fabuleringer og konspirasjonsteroier. I dag er det "kvinnedagen", og " Kjærringa mot strømmen" må forsvares. Jeg har selv bodd på Strømmen i min oppvekst på sent 50, og tidlig 60 tall. :wink:
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by raniE-noJ »

Feirer de kvinnedagen i Nord Korea?

og ikke glem
Kjærringa mot Lillestrømmen
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: " Kjærringa mot strømmen"

Post by brafin »

Re siste : Hva har Korea her å gjøre ? Kjærringa mot lillestrømmen har jeg aldri hørt om !! Det heter Lillestrøm, og fotballklubben heter LSK.Lokalkunnskap er viktig, selv for de uvitende. :wink:
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”