Hva mangler på samlermarkedet?

Lurer du på hvor mynten din er preget eller hvor mye den er verdt? Post spørsmål her og få svar fra andre medlemmer av forumet
Post Reply
Serac
Posts: 6
Joined: 31 Oct 2022 21:27

Hva mangler på samlermarkedet?

Post by Serac »

Hei og god dag/kveld!
Hva mener du mynthandlere i Norge (og internasjonalt):
  • gjør bra i dag?
  • ikke gjør bra eller har forbedringspotensialet i?
  • mangler av tilbud/service/innovasjon innenfor samlermarkedet?
Hva er det samlere bør få (av aktørene) som ikke finnes i dag eller ikke er bra nok?
Hva har vært viktig for deg som samler i kontakt med mynthandlere?
Hva tror du er fremtiden for myntsamling og numismatikk?



Hva tror du er fremtiden for myntsamling og numismatikk?

Mange har delt med meg både pessimisme og bekymringer for de nye generasjonene om hvorvidt de vil ha noe samlerinteresse. Personlig tror jeg fremtiden er lys, men annerledes enn samling var for 10+ år siden. Jeg mistenker at digitaliseringen av samling vil være noe som nesten "må" komme med tiden, men har ikke hørt noe særlig prat om dette. Den nye manien som vi kan observere rundt gaming, kryptovaluta og NFT-kunst tror jeg er et bevis på at samlerinteressen er like sterk hos yngre generasjoner, men at aktørene i samlermarkedet i dag ikke klarer å svare til de yngre generasjonenes forventninger. Hva tenker dere?

Hvorfor jeg spør

Etter å ha jobbet i en av de større aktørene i Norge så har jeg hatt mange lærerike dialoger med samlere. Jeg sluttet med visjonen å etablere en ny aktør på markedet som skal skape noe større og bedre for samlere. Foreløpig vurderer jeg hvor stor merverdi det er mulig å skape for samlere, både de eldre og yngre generasjonene, gjennom en ny aktør.

Takker på forhånd for alle innspill og meninger.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by jornkris »

For meg virker det som om det eneste området innenfor numismatikk med økende interesse er investering i edelmetaller. Høyest mulig renhet og minst mulig premie i forhold til spot er viktig for disse.
Serac
Posts: 6
Joined: 31 Oct 2022 21:27

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by Serac »

Er det kanskje gjort markedsanalyser som indikerer reduksjon eller økning av numismatisk interesse?
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by as2o3 »

Serac wrote: 31 Oct 2022 22:21 Personlig tror jeg fremtiden er lys, men annerledes enn samling var for 10+ år siden. Jeg mistenker at digitaliseringen av samling vil være noe som nesten "må" komme med tiden, men har ikke hørt noe særlig prat om dette. Den nye manien som vi kan observere rundt gaming, kryptovaluta og NFT-kunst tror jeg er et bevis på at samlerinteressen er like sterk hos yngre generasjoner, men at aktørene i samlermarkedet i dag ikke klarer å svare til de yngre generasjonenes forventninger.
NFTer har jo kræsjet ganske grundig, det minnet for meg mer om et pyramidespill eller en "bli rik raskt"-kult, enn det minnet om god, gammeldags samling.

En grunn til at interessen for å samle mynter blir mindre og mindre er kanskje at det er en del år siden du kunne samle en-kroner med hull og utgamle ett- to- og fem-ører i vekslepengene fra butikken, og de fleste betaler jo uansett med kort eller Vipps. Samlerinteressen må tross alt begynne ett sted, og om man som barn knapt har sett en mynt... Vel, det blir som med frimerker, når så du sist ett brev frankert med et faktisk frimerke? Når sendte du sist ett selv?
Jeg mistenker at digitaliseringen av samling vil være noe som nesten "må" komme med tiden
Hvordan digitaliserer man en samling fysiske objekter?
Serac
Posts: 6
Joined: 31 Oct 2022 21:27

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by Serac »

NFTer har jo kræsjet ganske grundig, det minnet for meg mer om et pyramidespill eller en "bli rik raskt"-kult, enn det minnet om god, gammeldags samling.
Ja helt enig med deg om NFTer, og ja det er nok et aspekt av kult atferd som har vært rundt det. Jeg tror fremdeles det er et tegn på menneskets trang etter å samle, men i NFTers tilfelle var majoriteten sin samlerinteresse ikke av de "riktige grunnene".
En grunn til at interessen for å samle mynter blir mindre og mindre...
Når du sier at interessen for å samle mynter blir mindre og mindre, er det ut i fra dine personlige observasjoner/meninger eller er det også markedstrender i Norge eller internasjonalt som viser til at interessen faktisk minsker i omsetning eller volum?

Ja, jeg har nesten ikke noe forhold til frimerker, men har det med mynt og sedler som jeg har vokst opp med. Artefakter fra oldtiden er noe som fascinerer meg, selv om jeg ikke har hatt noe praktisk forhold til dette i det daglige livet, som mynter, sedler og frimerker har vært for folk før.
Hvordan digitaliserer man en samling fysiske objekter?
Selve gjenstandene i seg selv kan ikke digitaliseres med det første, men selve opplevelsen av samlingen og hobbyen kan. Innen gaming har jo spillprodusentene utnyttet denne menneskelige trangen etter å samle.
Salg av digitale gjenstander i spillene, også kalt "skins" som ikke har noen verdi annet enn utseende i spillet, er stor butikk for spillselskapene. Skytespillet CS:GO(Counter Strike: Global Offensive) er kjent for å ha gjenstander som folk har solgt og kjøpt for store summer fra tusener til hundretusener av kroner. Artikkellink - 10 dyreste CS:GO Skins: https://screenrant.com/most-expensive-c ... -go-skins/
Jeg har sett at Numista dot com har en brukerfunksjon der samleren kan ha en digital inventar av sin samling. NGC har loggført myntene de har gradert med unik identitet i egen database tror jeg også.

Så dette vil jo være første steg til digitalisering tror jeg der fysiske kjøp også kan ha en viss digital tilstedeværelse gjennom at aktører som selger samlerobjekter gjør den digitale kjøpsopplevelsen mer spennende og at samler kan se samlingen sin digitalt likeså som de kan se den fysisk i eget hus.
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by as2o3 »

Når du sier at interessen for å samle mynter blir mindre og mindre, er det ut i fra dine personlige observasjoner/meninger eller er det også markedstrender i Norge eller internasjonalt som viser til at interessen faktisk minsker i omsetning eller volum?
Egne observasjoner og meninger, samt årevis med anekdoter blant annet her på forum. Det virker som om myntsamling følger samme vei som frimerker allerede har gjennomgått - fra å være noe "alle" gjorde som barn, til å være noe ingen unge bryr seg om eller har noe forhold til lengre. Når rekruteringen forsvinner forsvinner også markedet for massevare, og dermed mister du størstedelen av volum. Gode objekter vil det nok altid være marked for, selv for frimerker - og definitivt for mynter - mens årgangssamlinger av fem-ører i sirkulasjonskvalitet blir usalgbare.

Markedsanalyser og undersøkelser blir din jobb å finne ut av, jeg samler ikke på hverken mynter eller frimerker lengre, men det står ett par kasser i kjelleren til mine foreldre som vel må gis bort eller resirkuleres en gang i fremtiden... Får satse på at kobberprisene går opp innen den tid!
Så dette vil jo være første steg til digitalisering tror jeg der fysiske kjøp også kan ha en viss digital tilstedeværelse gjennom at aktører som selger samlerobjekter gjør den digitale kjøpsopplevelsen mer spennende og at samler kan se samlingen sin digitalt likeså som de kan se den fysisk i eget hus.
Jeg liker svaret ditt, og det er mulig du er inne på noe... En web side der du kan holde styr på myntsamlingen, laste opp bilder. Legg på en salgs- og auksjons-platform, og muligheten for å overføre eierskap av bildet til andre samlere ved salg. Blander du inn noe blockchain er det mulig du kan finne en investor eller to og.

Problemene dine, som jeg ser dem: Websiden må være gjennomarbeidet, funksjonell og moderne; og både web utvikling og eventuell backend (med blockchain og whatever) - det koster fort en hel del penger. Ved kjøp og salg risikerer du også å kaste bort masse tid på brukere og selgere som krangler om kvalitet.

Er siden abonnementsbasert vil du aldri klare å få nok brukere, og er salgs-/auksjonsplatformen for dyr blir problemet det samme. Hvordan finansiere en web side som nok vil gå med tap i årevis?
Serac
Posts: 6
Joined: 31 Oct 2022 21:27

Re: Hva mangler på samlermarkedet?

Post by Serac »

Egne observasjoner og meninger, samt årevis med anekdoter blant annet her på forum.
Okei, skjønner!

Markedsanalyser og undersøkelser blir din jobb å finne ut av
Absolutt! Jeg graver allerede gjennom forumet her også for å lære mer om folks opplevelser av ulike aktører her i landet, på godt og vondt.
Problemene dine, som jeg ser dem: Websiden må være gjennomarbeidet, funksjonell og moderne; og både web utvikling og eventuell backend (med blockchain og whatever) - det koster fort en hel del penger. Ved kjøp og salg risikerer du også å kaste bort masse tid på brukere og selgere som krangler om kvalitet.
Gjennomføringen av websiden blir den første utfordringen å gjøre den så god som mulig med den kapitalen som jeg får skrapt sammen til neste år en tid.
Er siden abonnementsbasert vil du aldri klare å få nok brukere, og er salgs-/auksjonsplatformen for dyr blir problemet det samme. Hvordan finansiere en web side som nok vil gå med tap i årevis?
Ja abonnement tror jeg ikke vil bli aktuelt, hvert fall ikke med det første i oppstartsfase.

Det jeg vurderer mest her er å starte opp som en relativt normal nettbutikk med salg av objekter, rådgivning og kanskje noen andre tjenester som kan hjelpe samlere. Så blir det viktige å dele visjonen og hele tiden videreutvikle mot denne slik at samleropplevelsen har en spennende kurve oppover i kvalitet fra dag én. Langsiktig tror jeg essensen er å nesten minne mer om et museum eller park(inspirert av Westworld serien) i opplevelsen for å skape noe som beriker med historie og innlevelse, samtidig som det er full transparens rundt prising, kvalitet og ekthet for alle objekter slik at samlere kan gjøre velinformerte kjøp.
Post Reply

Return to “Spørsmål og svar”